Han har ju en facebook-sida för sitt företag. Vill man få ut ordet till flera är det bara att lägga en länk där till tråden hit...Undrar om Hans i fråga är medlem här? Skulle vara spännande att höra vad han säger om responsen här i tråden.
Ts, bifoga denna trådlänk i nästa mail till honom, om du orkar maila honom igen.
Undrar om Hans i fråga är medlem här? Skulle vara spännande att höra vad han säger om responsen här i tråden.
Ts, bifoga denna trådlänk i nästa mail till honom, om du orkar maila honom igen.
Tycker ändå att det märkligaste i denna historia är att det inte nämns någonstans vad jag kan se att man kommer att få en markant offset på sina skivor som "renoveras" och om man har radiellt monterade bromsok så är man i detta läge helt körd och måste köpa en nya bromskiva.
Eller är det jag som är blind och missat att han varnar för det? Har läst igenom hemsidan och mail-konversationen och ser inte att det nämns någonstans. Han skriver något om att han lämnar 1-års garanti på hemsidan om man inte är nöjd med sin renovering och då får ersättning för arbetskostnaden, är det bara jag som anser att man absolut måste få ersättning för en obrukbar bromsskiva då också?
Att det blev som det blev med beläggen är ju sanslöst även det... Hur kan man kasta kundens ägendom utan att fråga först?! Hur kan man sen försöka slingra sig ifrån det han har lovat, att ge ersättning för ORGINAL-BELÄGG?
Ville han att ni kunde komma överens om just de beläggen från Holland som skulle fungera fast för ett billigare pris skulle han ju självklart tagit upp detta innan han skrev att du skulle köpa nya orginal-belägg....
Jag är lite förvirrad, varför uppstår ett offset mot original??
Om det är skivcentrum som är skevt borde det väl riktas till ursprungsposition och vet man inte det rätta måttet bör man ta reda på det innan man kastar upp grejorna i pressen..!
Om det är bladet som är skevt så ska man inte pressa/förspänna navet så att nitarna pressar på bladet axiellt, då har man ju tappat själva poängen med en flytande skiva?
Även om man riktar bladet så bör det ju inte kunna bli mer än rakt (om man gör rätt) så det kan inte skapa offset..
Om skivrenoveraren vet att det blir offset axiellt så vore det väl smart att upplysa om detta samt bifoga lämpliga shims så att kunden kan använda produkten, även efter renoveringen.
Sen parallellhistorien med bromsbeläggen..
Såvida kunden inte uttrycker behov av att uppgradera bromsarnas verkningsgrad så är det rätt att rekommendera originalbelägg, Hojtillverkaren har oftast tagit hänsyn till parametrar som slitage, bromsprestanda i kallt, varmt, våt, osv.
Att då plötsligt hänvisa till att tillverkaren (Brembos) uppgraderingsbelägg skulle vara både billigare OCH bättre än OEM motsäger ju, helt eller i delar, det som skrevs i föregående stycke.
Okej, om beläggen kostat 8000:- så man kan misstänka att ett supermaterial använts som både minskar/bibehåller OEM spec på slitaget OCH samtidigt ökar bromsverkan, men så lär ju knappast vara fallet...
En sak "renoveraren" verkar missa är tidsaspekten...
Han tar ingenstans hänsyn till att kunden under hela processen, pga honom, står med en obrukbar utrustning.... Tid ÄR pengar!
Nej, det verkar, tyvärr, som att det skar sej någonstans och stress/prestige/hybris(?) tog överhanden för bromsskiverenoveraren, hoppas han "vaknar upp" så det kan lösa sej
Anledningen till att jag har skrivit om detta på SH och på andra forum är främst för att andra hojvänner ska få ta del av min erfarenhet av företaget och förklara vilka risker som uppenbarligen finns vad det gäller RG Brakes renovering av bromsskivor och att man som kund kan riskera att bli blåst på pengar.
Vad det gäller bromsbeläggen från Holland så är det rätt originalbelägg, det har han helt rätt i, men tyvärr hittade jag inte den butiken när jag letade efter bromsbelägg. Hans argument är att jag inte får mer i ersättning än vad de kostar i Holland, inte vad jag faktiskt köpte dem för...
Kan man få en bra bild på vad det är som orsakar offset på skivan?
Onekligen behöver Hans jobba lite på kundbemötandet, en missnöjd kund blir oftast inte nöjd av att bli mästrad i situationer som denna.
Har tänkt att skicka in mina bromsar om jag bestämmer mig för att köpa ett par fälgar till men denna tråd skrämmer en lite. Finns det någon som utför samma jobb?
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |