Dålig passform på hjälmen

fogsvans

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
Kawasaki ZX9R -00
Hjälmen som jag har passar inte perfekt...
- den trycker för mycket i pannan, så har jag kört ett tag får jag ett rött märke i pannan och en molande känsla i huvudet. Inte speciellt kul...

Så här är en (idiotisk??) fråga:

Kan jag slipa på frigoliten i hjälmen så att den passar bättre?
Sabbar jag hela hjälmen om jag gör det??

trille

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2003
Hoj
R1 + 2x GRC
fogsvans skrev:
- den trycker för mycket i pannan, så har jag kört ett tag får jag ett rött märke i pannan och en molande känsla i huvudet. Inte speciellt kul...

slipa INTE... däremot kan du ta en sked och trycka med i pannan så du packar ihop frigoliten lite där.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Enligt killen jag köpte min hjäm av kan man ta en sked och trycka lite.. dock gör det knappast hjälmen bättre, eftersom den består av många frigolitskickt med luft imellan, som ska dämpa smällen

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Så är det alltid för mig, det tar tag innan det blir bra, men sensate shoei har jag haft ett par år och får ändå en röd prick i pannan, vad fan hur du gjort? säger folk...

Prillan73

Lagom e bäst.....
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
pausar...
Ha precis det problemet jag hade med min tills jag frågade här o fick ett bra tips ! Trycka med sked funkade inte för mig,men jag tryckte med skaftet på en hammare fram i hjälmen ! Blev jättebra !! :tummenupp

fogsvans

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
Kawasaki ZX9R -00
Ja, man har ju inte direkt "standardform" på skallen!! :huvet

Bra idé med skeden - ska testa med en gång!

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goldwing
Jag har haft samma problem med Shoei-hjälmar på min skalle, sitter perfekt utom just trycket på pannan. Jag löste det genom att slipa bort någon mm på frigoliten. Borde vara bättre än att trycka ihop det med sked, materialet ska ju tryckas ihop vid en eventuell smäll, eller hur?

lupus

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
Yamaha TDM850, Gas Gas EC250
fogsvans skrev:

Byt hjälmmärke !
Vissa märken passar inte alla, så enkelt är det. Allt beror på huvudformen.Köpte du den av en "kille" ? Inte beg. hoppas jag.

fogsvans

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Hoj
Kawasaki ZX9R -00
lupus skrev:
Byt hjälmmärke !
Vissa märken passar inte alla, så enkelt är det. Allt beror på huvudformen.Köpte du den av en "kille" ? Inte beg. hoppas jag.

Det är en Shoei som jag köpte i affär. Det var den enda som passade någorlunda...

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Har letat hjälm i 2månader innan jag hittade min hjälm!

Blev en KBC vr-1

Ville ha något annat än en svart hjälm denna gång.
Och att den skulle sitta super.
Har vid flera tillfällen köpt hjälmar som suttit halvbra och det kommer jag aldrig göra igen.
Min första Shoei RF700 satt kanon, sen bytte jag till en XR800 och den kändes tajt och bra i affären.
Men bara efter ett par mil med hojen så insåg jag att jag köpt fel hjälm.
Den tryckte så hårt i pannan att man fick stanna efter 4mil och ta av sig hjälmen.
Provade att göra som ni skriver i tråden med att trycka med sked och använde också hammaren, men bara efter några dagar så var det samma visa igen.

Så mitt tips är BYT HJÄLM!!!!!

Detta har jag hunnit testa i år!
Arai: Har mycket fina hjälmar men är oftast för korta(näsan tar i)
Shoei: Väldigt varierande storlekar på deras mod.(ville ha XR1000 men den passade för dåligt) Dock satt deras Raid 2 som gjutet men fanns inte i den färgen jag ville ha.
AGV: Har för små skal(köpte på chansning deras TI-tec och den satt kanon förutom att hakpartiet var för kort)

Dessa hjälmar har jag haft!
Shoei RF700 svart
Shoei XR800 svart
Dainese Ergo svart
AGV X-r2 Rossi moto GP
AGV Ti-tec svart
KBC VR-1 silver combat

Nici

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
SV1000
Jag hade precis samma problem med min gamla hjälm, en Shoei.
Testade att trycka med sked och fick tom hjälp i butiken med att trycka ut den men det hjälpte inte.
Nu har jag skaffat en Suomy hjälm istället och den trycker ingenstans utan är helt perfekt.

Så byt till ett annat märke helt enkelt.

Absinthe

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
bikeless
Nici skrev:
Jag hade precis samma problem med min gamla hjälm, en Shoei.
Testade att trycka med sked och fick tom hjälp i butiken med att trycka ut den men det hjälpte inte.
Nu har jag skaffat en Suomy hjälm istället och den trycker ingenstans utan är helt perfekt.

Så byt till ett annat märke helt enkelt.

Så här sa dom på Two Wheel åt mig i Umeå när jag stod och provade för brinnande livet, att Shoei använder sig bara utav en form när dom tillverkar sina hjälmar. -Testa denna Arai hjälm, dom har (kommer inte ihåg siffran men..) 5 olika formar när dom gör sina, enklare att hitta en som passar. Så jag slet på mig en Condor! HALLELUJA like a glove.

sandstream

Guest
Gör det ont i pannan så leta efter en annan hjälm.
Ett tips kan vara att gå omkring med hjälmen på i 5-10 minuter i butiken.

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
såld
Hade exakt samma problem med min xr1000. Dock uppstod det inte förens efter mer än 2timmars hjälmbärande.

Men nu är det helt borta, jämnade ner "kanten" på frigoliten längst fram med tumnageln.

:tummenupp

MC Doktorn

Guest
fogsvans skrev:

Du har ett ägg format huvud och prova med shoei och arai dom passar äggskallar toppen :tummenupp

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Alla shoei passar inte äggformade huvuden!

Och Dom Arai jag provat är lite för korta i hakpartiet!

Bara att åka runt och prova innan man hittar det som passar bäst!

rockagill

Våren är här!
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
GSXR 750, 2 minimotosar och jetski =)
Ofta har hjälmarna utbytbara kuddar, köp mindre kuddar i såfall.
Provade du inte hjälmen innan du köpte den??

Otur kan man säga. Men sätt ut den på Blocket och köp ny annars, hjälmen är ju det viktigaste....

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
De flesta som testat båda svär att Shoei och Arai inte passar samma person utan man gillar bara den ena p g a att de har varsin huvudform. Om det är riktigt sant då båda har så många modeller vet jag inte men jag kan ha min Arai hela dagen i alla fall. Sist på maratonresa från Nürburgring till Linköping, då är det skönt att inte hjälmen klämmer och besvärar en.

Arai har utbytbara kuddar inuti och varje storlek görs i egen form som nämnts ovan så det kan vara värt att kolla på. De har även billigare modeller men med samma höga säkerhetsnivå.

Dock är visirmekanismen skit. Snabb att byta men håller inte.

vvs

Rörmokar`n
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Bmw k 1200 rs, Ducati 750 ss
fogsvans skrev:

Huvud i sverige är oftast klotformade då passar Arai eller Shoei bäst du har nog en Nolan hjälm eller ? dessa är gjorda för folk med runda huvud.

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goldwing
Jag har just provat Shoei XR1000 och den sitter riktigt bra, inte det tryck på pannan som min förra XR800 hade.

Edit: Trist att hakpartiet sitter för nära så att nästippen tar i överkanten :3freak Måste vara gjord för asiater som bara har en liten knopp till näsa. Det blev en Arai SV istället, sitter perfekt.

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...