Dåliga ryggskydd - finns det ???

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Triumph Sprint RS
Jag har aldrig läst om att det har skett en skada p.g.a. att ett ryggskydd varit av dålig kvalitet.
Med det drar jag slutsatsen att det inte spelar någon roll vilken sort man skall välja när man skall köpa ett.
Då blir det andra kriterier som får styra i stället, som komfort och smidighet att ta på/av.

Är det någon som vet ifall det finns något ryggskydd man INTE bör köpa ? :confused:
Eller är det så att de alla funkar bra/bättre, förutom de fall man viks runt en lyktstolpe förstås ?

Jag skall precis köpa ett, så är det folk här som har erfarenheter så vore jag tacksam.
:bow :bow :bow

/ Magnus

emullo

Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
citat från disuktion i annat forum

"Bättre med ett ryggskydd som är lite (sämre) som sitter bekvämt än ett som sitter obekvämt men (bättre).."

Detta för, om det sitter obekvämnt kommer det hänga i
garderoben efter ett tag....

Men jag rekomenderar något som är hårt utåt, typ dainese.... :tummenupp

/E

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Magnus_RF900 skrev:
Jag har aldrig läst om att det har skett en skada p.g.a. att ett ryggskydd varit av dålig kvalitet.
Med det drar jag slutsatsen att det inte spelar någon roll vilken sort man skall välja när man skall köpa ett.
Då blir det andra kriterier som får styra i stället, som komfort och smidighet att ta på/av.

Är det någon som vet ifall det finns något ryggskydd man INTE bör köpa ? :confused:
Eller är det så att de alla funkar bra/bättre, förutom de fall man viks runt en lyktstolpe förstås ?

Jag skall precis köpa ett, så är det folk här som har erfarenheter så vore jag tacksam.

:bow :bow :bow

/ Magnus

Jag som har brutit ryggen en gång i en olycka, vet vad ett ryggskydd kan göra. Då hade jag inget bra ryggskydd, men det skyddade lika bra ändå, för att jag drog just ryggen i vajerräcket.

Jag köpte ett Knox ryggskydd som skyddar skulderbladen också den här gången, det har jag inte sett nåt annat ryggskydd som gör.Man kan ju lika väl smälla i skulderbladen vid en olycka, och då är det likabra att skydda dem med. Sen borde det ju gå långt ner och långt upp så det skyddar hela ryggraden såsom nackkotor och svanskotan. Njurskydd är väl inte heller fel, också en viktig grej!

Jag skulle rekommendera Knox:et för det är riktigt skönt att köra med, stabiliserar ryggen, och verkar skydda mer än vad de andra skydden gör. Det kostar visserligen ca 1800 kr, men det är värt de pengarna kan jag säga. Det kanske verkar klumpigt men det är det inte.

FZ 750

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
FZ 750 -89
Ak-motor har ett ryggskydd från Prexport som polaren säger är hur skönt som helst, inte så farligt dyrt heller vad jag fattade det som.
Kolla in hemsidan: www.akmotor.se

NinjaRob

Tidigare DesmoRob
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX-6R -98
Jag tror att Emmi pratar om ett sånt här. Har ett själv och med det under skinnstället så känner man sig som en tank. Sitter väldigt skönt också och precis som Emmi säger så stabiliserar och avlastar det ryggen.

Bifogat

• knox.jpg
    knox.jpg
    123.7 KB · Visningar: 617
Last edited:

Gaffa-mannen

Touringdäck på Gelleråsen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSF 1200s Bandit, + Honda ANF125 Innova
Om man inte har plats för rygg-skyddet under jackan, hur är det att ha den utanpå?

Mr.Jim

Hellre DÖD än vanärad...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Gaffa-mannen skrev:
Om man inte har plats för rygg-skyddet under jackan, hur är det att ha den utanpå?

Sy ut jackan eller köp en större!

Fuska ALDRIG med ryggskydd.

Att få skrapsår, benbrått, muskelskador, kross skador är "ganska" lindriga skador i förhållande till Nervskador!
Som du faktiskt kan få ifall du bryter/krossar ryggen eller delar utav ryggen.

Så fuskar ALDRIG med ryggskydd.
(från en som vet)

/ Mr.J

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Gaffa-mannen skrev:
Så tajta jackor finns det inte. Om du envist hävdar motsatsen har du nog för liten jacka från början. Det känns lite knöligt i början men man vänjer sig blixtsnabbt. Efter ett tag känns det underligt att åka utan.

Mr.Jim

Hellre DÖD än vanärad...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Thundercat skrev:
att jag inte kunde lista ut det... :p

:D

Sen så måste jag faktiskt säga att du har fel ang att Alkohol inte löser några problem!

Alkohol löser alla problem t.o.m förhållanden

mustic

PEACE to the dawgs
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
snart 125:a
dom ryggskydden som man har i en ficka i jackan, är det något att ha??

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln