Dåliga ryggskydd - finns det ???

QiX

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
WR450F Supermotard, Honda VTR1000sp1
Vad jag vet har CE märkning inte något överhuvutaget att göra med om skyddet skyddar bra. Det har mer med tillverkning och material och göra och inne fattar inga skydds tester...
Men det gör nog inte så mycket eftersom att sådana tester endå brukar vara hyfsat ointressanta, som till exempel hjälm testet där man släpper hjälmen helt rakt mot underlaget i hemska 18kmh... vore kanske bättre om den klarade 180kmh...

Det där med hårt ytskickt... är det bra till något annat än att hyvla upp nacken eller liknande då skyddet får en smäll så så attt det flyttar på sig?
Det är ju endå inte så värst hårt det där löjliga plast skalet när en kant kommer mot det i högfart. Då är det ju inte plasten som skyddar utan det tryckfördelande mojset bakom.

Nää ett som formar sig efter ryggen och är bekvämt ska de nog vara tror jag... jag har ett sånt där knox fast den äldre modelen som är gul...

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Jag har ett Dainese saftey-vest skydd och jag är mycket nöjd, det sitter väldigt bra och är lätt att ta på och av. Det skyddar njurar, revben och lite annat smått och gott.
Vet ej hur bra, men allt skydd är nåt skydd och nåt skydd är bra skydd:)

electronaut

Wooo Hooo!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
xr 650
Lita inte på att det är bra ryggskydd bara för det är CE-märkt. CE-märkningen har inget med att göra hur effektivt ett skydd är. Det är bara för att visa att tillverkarna känner till reglerna och produkten inte är farlig. T.ex. att skyddet inte är gjort att hårdplast som kan splittras osv. Skydd utan CE-märkning får inte säljas i sverige.

Last edited:

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Triumph Sprint RS
Uppdatering:
Har idag inhandlat ett Knox ryggskydd.
Provade några andra sorter innan, men de funkade inte för mig.
Dainese var något så när i komfort (ja, jag vet - det skall ju egentligen "köras in" först...), men annars så var de lite väl klumpiga innanför bältet så att säga, och jag är har inte särskilt mycket "extra" att bära på :fakta :p

Provade sedan ett Knox hos Mitonga Racing i Malmö.
Och se vad förvånad jag blev, det sitter bekvämt och skäler betydligt mindre plats vid midjan.
Kändes helrätt, och är dessutom ett heltäckande skydd.

Efter några mils körning efteråt så är det bara att bekräfta att komforten är väldigt bra.

Kan också bara upprepa vad som skrivits positivt om Mitonga tidigare:
De är alltid bra att ha att göra med, och har dessutom bra priser (1450kr för ett Knox-skydd!).

/ Magnus

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Var det silvermodellen som inhandlades... det pröjsade jag åxå 1500 nått för....

//jaG

Magnus_RF900 skrev:
Uppdatering:
Har idag inhandlat ett Knox ryggskydd.
Provade några andra sorter innan, men de funkade inte för mig.
Dainese var något så när i komfort (ja, jag vet - det skall ju egentligen "köras in" först...), men annars så var de lite väl klumpiga innanför bältet så att säga, och jag är har inte särskilt mycket "extra" att bära på :fakta :p

Provade sedan ett Knox hos Mitonga Racing i Malmö.
Och se vad förvånad jag blev, det sitter bekvämt och skäler betydligt mindre plats vid midjan.
Kändes helrätt, och är dessutom ett heltäckande skydd.

Efter några mils körning efteråt så är det bara att bekräfta att komforten är väldigt bra.

Kan också bara upprepa vad som skrivits positivt om Mitonga tidigare:
De är alltid bra att ha att göra med, och har dessutom bra priser (1450kr för ett Knox-skydd!).

/ Magnus

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Mr.Jim skrev:
Tyvärr inte! Dom är oftast mjuka, det ska vara skydd med ett hårt ytterskikt.

Halvarsson har ju en variant som man stoppar i jackan. Passar Halvarsson och Jofamajackor (och kanske andra åxå) och det bygger som samma material/princip som deras lösa ryggskydd.

Att skyddet sitter i jackan kan ju på sätt och vis vara bra åxå, eftersom man då alltid har det på sig. Det innebär inget extrajobb osv osv. Det blir inte att man "glömmer" det hemma mao. Men det sitter ju inte på plats lika bra om jackan kanar upp längs rycken (om man har tvådelat ställ) eller om jackan rivs sönder.

Själv har jag dock ett löst (Knox, som det skrivits så mycket om) och tycker att det funkar bra. Tar knappt en halv minut att sätta på sig.

Marsipulami

Guest
dumbo skrev:
Halvarsson har ju en variant som man stoppar i jackan. Passar Halvarsson och Jofamajackor (och kanske andra åxå) och det bygger som samma material/princip som deras lösa ryggskydd.

Att skyddet sitter i jackan kan ju på sätt och vis vara bra åxå, eftersom man då alltid har det på sig. Det innebär inget extrajobb osv osv. Det blir inte att man "glömmer" det hemma mao. Men det sitter ju inte på plats lika bra om jackan kanar upp längs rycken (om man har tvådelat ställ) eller om jackan rivs sönder.

Själv har jag dock ett löst (Knox, som det skrivits så mycket om) och tycker att det funkar bra. Tar knappt en halv minut att sätta på sig.

Detta täcker bara halva ryggen. Jag hade ett sådan i min Halvarsson jacka men var inte nöjd alls....

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Triumph Sprint RS
Zeb_Macahan skrev:
Var det silvermodellen som inhandlades... det pröjsade jag åxå 1500 nått för....

//jaG

Nej, det var den gula modellen.
Fick förklarat för mig att det inte skilde sig i uppbyggnad mellan de två varianterna, mest skillnad på materialval.
Vet dock inte vad det "silvriga" kostade, men det var visst delar av rostfritt stål i det (hmm...inbillar sig mitt minne iaf).

dumbo

Mjutt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
På gång
Marsipulami skrev:
Detta täcker bara halva ryggen. Jag hade ett sådan i min Halvarsson jacka men var inte nöjd alls....

Fast du missade min poäng med ett par mil ungefär.

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Magnus_RF900 skrev:
Nej, det var den gula modellen.
Fick förklarat för mig att det inte skilde sig i uppbyggnad mellan de två varianterna, mest skillnad på materialval.
Vet dock inte vad det "silvriga" kostade, men det var visst delar av rostfritt stål i det (hmm...inbillar sig mitt minne iaf).

Det silvriga kostar 1800:-...

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Triumph Sprint RS
Emmi skrev:
Det silvriga kostar 1800:-...

Jaha, det är det silvriga du köpte.

Här är en bild på den modell jag köpte (hehe...nä, det är ryggskyddet jag menar, inte tjejen alltså...)

Bifogat

• ryggskydd_kc2000.jpg
    ryggskydd_kc2000.jpg
    76.6 KB · Visningar: 125
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024