Dåliga tändstift?

Revfen

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2023
Hoj
Honda CBR 600 F3 1995
Har en Honda Cbr 600 f3 -95 som ger mig ständig huvudvärk.

Nyligen har jag lämnat bort den då den inte startade efter vintern. Jag hade råkat lossa tomgångsskruven så oklart om den dog pga av att jag inte fick tillbaka den vettigt.
Oavsett så har en skruvat ner förgasarna och de ska vara rengjorda. Även bränslerelät byttes. (Och gasvajern)

när jag ska köra hem hojen går den fruktansvärt dåligt. Den går bra upp till 60 sen är det som att den inte får något bränsle. Jag gasar och inget händer på någon sekund sedan kommer den och sedan går det galet hackigt. Kopplar jag och gasar så varvar den rent. Samma vid stillastående.

jag var övertygad om att det var bränslepumpen så den bytte jag, men givetvis går den lika illa..

En sak som utmärker sig är att om man ger snabb gas på tomgång så låter det som den surar en kvarts sekund innan den kommer.

Jag har bytt olja, luftfilter, bränslefilter i höstas och hällt på ny bensin i vår.

jag har beställt tändstift som en sista utväg.
Den har betett sig lite som att den inte gillar hastiga gasningar på tomgång sedan jag köpte den.

Någon som har någon idé som kan hjälpa mig?

Tack på förhand!

/Rickard
 
Förgasarna ”ska” vara rengjorda = ÄR inte rengjorda.

Jag skulle börja där.
 
Lär dig att göra rent förgasare. Min erfarenhet säger, att om man gjort det seriöst, vilket ingen verkstad gör, så behöver man göra om det efter cirka 5 år.
 
Min erfarenhet av CBR600 (-93) är att den var helt jäfla omöjlig att starta efter vintern. Jag fick rådet av en Honda verkstad, BYT STIFT. Sedan puttrade den igång så fint. Det roliga var att jag provade att montera tillbaka de gamla när jag fått igång den och det gick utmärkt! Så de nya stiften behöll jag till nästa service.
 
Min erfarenhet av CBR600 (-93) är att den var helt jäfla omöjlig att starta efter vintern. Jag fick rådet av en Honda verkstad, BYT STIFT. Sedan puttrade den igång så fint. Det roliga var att jag provade att montera tillbaka de gamla när jag fått igång den och det gick utmärkt! Så de nya stiften behöll jag till nästa service.
Det låter ju mer som att det var fukt eller oxid i tändhattarna, och den försvann när du lyfte hattarna och satte i nya torra stift.
 
Det låter ju mer som att det var fukt eller oxid i tändhattarna, och den försvann när du lyfte hattarna och satte i nya torra stift.
Hojen köptes ny och förvarades en vinter i varmgarage. Var bara ett par hundra mil på mätaren så det tror jag inte. Enligt Honda meken var det bara så det var! Nya stift ska till.
 
förgasarna ska vara rengjorda

hällt på ny bensin
Detta läser jag som att förgasarna är inte rengjorda efter vintern och bensinen består av en oklar andel vatten, en oklar andel gammal bensin och en oklar andel ny bensin.

Nya stift kan absolut hjälpa men annars är det troligast skitiga förgasare och eller igensatt bränslefilter. Men eftersom det är lätt och billigt att se till att soppan är 100% ny (inklusive i förgasarna) så kan det vara läge att byta den först.
 
Tack för alla svar! Jag bytte bränslefilter i samband med att jag bytte filter/olja i höstas så skulle förvåna mig om det satt igen. Men ska börja med stiften så får vi se, annars försöker jag nog mig på att rengöra förgasarna. Får någon en snilleblixt så var inte rädda för att skriva 🥳
 
Min erfarenhet av CBR600 (-93) är att den var helt jäfla omöjlig att starta efter vintern. Jag fick rådet av en Honda verkstad, BYT STIFT. Sedan puttrade den igång så fint. Det roliga var att jag provade att montera tillbaka de gamla när jag fått igång den och det gick utmärkt! Så de nya stiften behöll jag till nästa service.
Spännande och skrämmande på samma gång. Jag hade en gammal Ford i ungdomens år som gick som en påse nötter där jag minns att tändstift gjorde susen. Håller tummarna för jag är sådär sugen på att skruva ner den 😂
 
Tack för alla svar! Jag bytte bränslefilter i samband med att jag bytte filter/olja i höstas så skulle förvåna mig om det satt igen. Men ska börja med stiften så får vi se, annars försöker jag nog mig på att rengöra förgasarna. Får någon en snilleblixt så var inte rädda för att skriva 🥳
Hur såg det gamla filtret ut? En gammal hoj kan släppa rätt mycket rostflagor i tanken, så det är inte *totalt* omöjligt att det nya satt igen med, men kanske inte det mest troliga.
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top