Dåliga tändstift?

Revfen

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2023
Hoj
Honda CBR 600 F3 1995
Har en Honda Cbr 600 f3 -95 som ger mig ständig huvudvärk.

Nyligen har jag lämnat bort den då den inte startade efter vintern. Jag hade råkat lossa tomgångsskruven så oklart om den dog pga av att jag inte fick tillbaka den vettigt.
Oavsett så har en skruvat ner förgasarna och de ska vara rengjorda. Även bränslerelät byttes. (Och gasvajern)

när jag ska köra hem hojen går den fruktansvärt dåligt. Den går bra upp till 60 sen är det som att den inte får något bränsle. Jag gasar och inget händer på någon sekund sedan kommer den och sedan går det galet hackigt. Kopplar jag och gasar så varvar den rent. Samma vid stillastående.

jag var övertygad om att det var bränslepumpen så den bytte jag, men givetvis går den lika illa..

En sak som utmärker sig är att om man ger snabb gas på tomgång så låter det som den surar en kvarts sekund innan den kommer.

Jag har bytt olja, luftfilter, bränslefilter i höstas och hällt på ny bensin i vår.

jag har beställt tändstift som en sista utväg.
Den har betett sig lite som att den inte gillar hastiga gasningar på tomgång sedan jag köpte den.

Någon som har någon idé som kan hjälpa mig?

Tack på förhand!

/Rickard
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Förgasarna ”ska” vara rengjorda = ÄR inte rengjorda.

Jag skulle börja där.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Lär dig att göra rent förgasare. Min erfarenhet säger, att om man gjort det seriöst, vilket ingen verkstad gör, så behöver man göra om det efter cirka 5 år.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Min erfarenhet av CBR600 (-93) är att den var helt jäfla omöjlig att starta efter vintern. Jag fick rådet av en Honda verkstad, BYT STIFT. Sedan puttrade den igång så fint. Det roliga var att jag provade att montera tillbaka de gamla när jag fått igång den och det gick utmärkt! Så de nya stiften behöll jag till nästa service.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Min erfarenhet av CBR600 (-93) är att den var helt jäfla omöjlig att starta efter vintern. Jag fick rådet av en Honda verkstad, BYT STIFT. Sedan puttrade den igång så fint. Det roliga var att jag provade att montera tillbaka de gamla när jag fått igång den och det gick utmärkt! Så de nya stiften behöll jag till nästa service.
Det låter ju mer som att det var fukt eller oxid i tändhattarna, och den försvann när du lyfte hattarna och satte i nya torra stift.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Det låter ju mer som att det var fukt eller oxid i tändhattarna, och den försvann när du lyfte hattarna och satte i nya torra stift.
Hojen köptes ny och förvarades en vinter i varmgarage. Var bara ett par hundra mil på mätaren så det tror jag inte. Enligt Honda meken var det bara så det var! Nya stift ska till.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
förgasarna ska vara rengjorda

hällt på ny bensin
Detta läser jag som att förgasarna är inte rengjorda efter vintern och bensinen består av en oklar andel vatten, en oklar andel gammal bensin och en oklar andel ny bensin.

Nya stift kan absolut hjälpa men annars är det troligast skitiga förgasare och eller igensatt bränslefilter. Men eftersom det är lätt och billigt att se till att soppan är 100% ny (inklusive i förgasarna) så kan det vara läge att byta den först.
 

Revfen

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2023
Hoj
Honda CBR 600 F3 1995
Tack för alla svar! Jag bytte bränslefilter i samband med att jag bytte filter/olja i höstas så skulle förvåna mig om det satt igen. Men ska börja med stiften så får vi se, annars försöker jag nog mig på att rengöra förgasarna. Får någon en snilleblixt så var inte rädda för att skriva 🥳
 

Revfen

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2023
Hoj
Honda CBR 600 F3 1995
Min erfarenhet av CBR600 (-93) är att den var helt jäfla omöjlig att starta efter vintern. Jag fick rådet av en Honda verkstad, BYT STIFT. Sedan puttrade den igång så fint. Det roliga var att jag provade att montera tillbaka de gamla när jag fått igång den och det gick utmärkt! Så de nya stiften behöll jag till nästa service.
Spännande och skrämmande på samma gång. Jag hade en gammal Ford i ungdomens år som gick som en påse nötter där jag minns att tändstift gjorde susen. Håller tummarna för jag är sådär sugen på att skruva ner den 😂
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för alla svar! Jag bytte bränslefilter i samband med att jag bytte filter/olja i höstas så skulle förvåna mig om det satt igen. Men ska börja med stiften så får vi se, annars försöker jag nog mig på att rengöra förgasarna. Får någon en snilleblixt så var inte rädda för att skriva 🥳
Hur såg det gamla filtret ut? En gammal hoj kan släppa rätt mycket rostflagor i tanken, så det är inte *totalt* omöjligt att det nya satt igen med, men kanske inte det mest troliga.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top