Varför göra det så svårt för sig, det räcker att skriva "För er som inte bor i Danmark...."För er som bor norr om träd- och kulturgränsen så är en pladderchopper en motard med V-twin. Typ Highland V2 eller SXV.
Det är nog ingen fara.
Att folk tar ut sina motarder på bandagar kan jag förstå men jag kommer nog aldrig riktigt att förstå varför man vill tävla med sin motard tillsammans med roadracinghojar på en asfaltsbana. Är det någon typ av hävdelsebehov för att visa att en motard minsann kan köra ifrån en RR-hoj
Som sagt, Svemo borde ha haft en lista klar för länge sedan men vi får väl hoppas att den dyker upp inom kort.
Varför göra det så svårt för sig, det räcker att skriva "För er som inte bor i Danmark...."
Det är nog ingen fara.
Att folk tar ut sina motarder på bandagar kan jag förstå men jag kommer nog aldrig riktigt att förstå varför man vill tävla med sin motard tillsammans med roadracinghojar på en asfaltsbana. Är det någon typ av hävdelsebehov för att visa att en motard minsann kan köra ifrån en RR-hoj
Som sagt, Svemo borde ha haft en lista klar för länge sedan men vi får väl hoppas att den dyker upp inom kort.
Men det är klart, man kan ju faktiskt spela badminton med tennisrack om man vill
Oavsett hur man ställer sej i frågan gällande material i SP klassen så är det inte mycket till intresse för B racet i den klassen på Sviestad. Så här långt 5 st anmälda
Kan bero på att tävlingen inte fanns med i kalendern när man började planera sin säsong samt att Brånalt inte kommer att räkna poäng från de 2 racen då de dök upp så sent.
För våran del beror frånvaron på att vi har annat inplanerat den helgen.
Lite tråkigt att missa dubbla race.
Men man kan ju vända på det och fundera på vitsen med att ställa upp i en crosstävling med en motard. En duktig förare kan säkert komma långt på en motard men ännu längre på en "riktig" cross.
En motard är ju inget annat än en kompromiss där man försökt göra en allround hoj vilket också avspeglar sig i supermototävlingar där man kör på olika underlag.
Men det är klart, man kan ju faktiskt spela badminton med tennisrack om man vill
Vad menas med "kit"prylar? SXV säljs ju som en gathoj & framför allt fjädringen är ju inte alls anpassad för varken supermoto eller RR. Nu gäller väl kanske det övriga hojar i klassen oxå?
En aprila kördes i SM förra året. Om nu den vore så överlägsen så har den inte visat det. Förvisso är en 5.5 SXV med i topp i Openklassen -07 men det är med en förare som tidigare visat sig snabb på andra fabrikat ...o inte är den Aprilian standard.
Vilka tider ligger man på i Falkenberg i SP klassen?
Det är sant att det inte framkommit vilka klasser föräns ganska sent, men den var med i Svemos tävlingskalender sedans en ganska lång tid, tror vi fick tillstånden någon gång i februari. Att sedan inte Brånalt inkluderar den i er cup kan ju vara surt, men det är trots allt tillfälle till race, och fighten om uppklassningpoängen finns ju kvar .
Vad jag egentligen säger är väl att man får svårt att motivera klassens existens vid framtida diskussioner om B race med så få anmälda.
Synd att ni inte kunde komma, vi får synas vid träning istället.
/Christer
Skulle det bli wet-race på t ex linköping nästa helg skulle en SXV troligtvis vara överlägsen pga mappningsmöjligheterna.
Om klassen kör med ERF även nästa år så kanske man kan föra en dialog med Brånalt så att den ingår i cupen och så att även han lägger upp tävlingen i schemat på erf.nu?
Hur menar du nu? Man kan väl byta munstycke i en RS 250? Varför skulle det vara nån fördel att mappa om i regn?
..
Honda NSR250 från 95- har så att man kan byta mellan olika tändkurvor. Bl.a finns det en för regn. Inte bestyckningen då. Är för att få en bredare och snällare effektregister. Reglerna då på den tiden sa att det var en minimumgräns på minst 5st importerade av en generalagent i något Nordiskt land. Så den NSR:en var inte godkänd då. Fanns även lite misstankar mot en Dansk förare ett tag (typ runt 1997)att den använde en äldre tändbox till en RGV till sin aprilia när det regnade för att den hade en annan snällare mappning..
Inte alls, jag vet att det finns motarder som går fort och att en bra förare i tex SP-klassen skulle kunna vinna. Precis som att ett tennisproffs utan problem hade spöat mig i badminton med ett tennisrack.Jag tror faktiskt att du seriöst underskattar vad en motard klarar av på en RR-bana när du gör jämförelser med att köra en motard på en crosstävling och badminton med tennisracket.
Inte alls, jag vet att det finns motarder som går fort och att en bra förare i tex SP-klassen skulle kunna vinna. Precis som att ett tennisproffs utan problem hade spöat mig i badminton med ett tennisrack.
Hur menar du nu? Man kan väl byta munstycke i en RS 250? Varför skulle det vara nån fördel att mappa om i regn?
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|