Dåligt intresse för 250SP, ER6 & SV650 klassen

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
För er som bor norr om träd- och kulturgränsen så är en pladderchopper en motard med V-twin. Typ Highland V2 eller SXV.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Det är nog ingen fara.

Att folk tar ut sina motarder på bandagar kan jag förstå men jag kommer nog aldrig riktigt att förstå varför man vill tävla med sin motard tillsammans med roadracinghojar på en asfaltsbana. Är det någon typ av hävdelsebehov för att visa att en motard minsann kan köra ifrån en RR-hoj :va

Som sagt, Svemo borde ha haft en lista klar för länge sedan men vi får väl hoppas att den dyker upp inom kort.

Jag drar till med en gissning här men kan det inte vara så att man uppskattar olika hojtyper olika mycket? Sysslar man med racing på en seriösare nivå så försöker man givetvis köra med det mest lämpliga materialet men i en sån här klass så får jag för mig att en stor drivkraft är så mycket racing som möjligt för pengarna och då så små pengar som möjligt. Annars diskvalificerar sig ER6 och liknande gunghästar. Jag ser framför mig att vi har en gatkille som tycker motard är skitkul. Han tycker det är rusktigt skoj att köra på gata men skulle gärna testa att tävla lite. Här öppnar sig helt plötsligt att testa på både Rookieklassen i sumpermoto och en RR-klass. Alla i den aktuella klassen tävlar väl troligtvis för att det är kul och inte för pengar och berömmelse och då spelar ju maskinmaterialet mindre roll. Vem vet, det kanske till och med är som så att någon som provar på tycker det är skitkul och går och köper en mer lämplig hoj för att tävla på bana med. Det vore ju synd att missa bara för att hojen har 5 cm längre fjädringsväg...
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Det är nog ingen fara.

Att folk tar ut sina motarder på bandagar kan jag förstå men jag kommer nog aldrig riktigt att förstå varför man vill tävla med sin motard tillsammans med roadracinghojar på en asfaltsbana. Är det någon typ av hävdelsebehov för att visa att en motard minsann kan köra ifrån en RR-hoj :va

Som sagt, Svemo borde ha haft en lista klar för länge sedan men vi får väl hoppas att den dyker upp inom kort.

Det kanske är så att man har en sån hoj stående och inte vill lägga en massa pengar på att köpa en annan hoj för att köra ett enda race? Hävdelsebehov? tja, kalla det vad du vill.Att ha kul på hoj är det jag skulle vilja kalla det.
 

sandstream

Guest
Men man kan ju vända på det och fundera på vitsen med att ställa upp i en crosstävling med en motard. En duktig förare kan säkert komma långt på en motard men ännu längre på en "riktig" cross.

En motard är ju inget annat än en kompromiss där man försökt göra en allround hoj vilket också avspeglar sig i supermototävlingar där man kör på olika underlag.

Men det är klart, man kan ju faktiskt spela badminton med tennisrack om man vill :D
 

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
Oavsett hur man ställer sej i frågan gällande material i SP klassen så är det inte mycket till intresse för B racet i den klassen på Sviestad. Så här långt 5 st anmälda:va
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Oavsett hur man ställer sej i frågan gällande material i SP klassen så är det inte mycket till intresse för B racet i den klassen på Sviestad. Så här långt 5 st anmälda:va

Kan bero på att tävlingen inte fanns med i kalendern när man började planera sin säsong samt att Brånalt inte kommer att räkna poäng från de 2 racen då de dök upp så sent.

För våran del beror frånvaron på att vi har annat inplanerat den helgen.
Lite tråkigt att missa dubbla race. :(
 

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
Kan bero på att tävlingen inte fanns med i kalendern när man började planera sin säsong samt att Brånalt inte kommer att räkna poäng från de 2 racen då de dök upp så sent.

För våran del beror frånvaron på att vi har annat inplanerat den helgen.
Lite tråkigt att missa dubbla race. :(


Det är sant att det inte framkommit vilka klasser föräns ganska sent, men den var med i Svemos tävlingskalender sedans en ganska lång tid, tror vi fick tillstånden någon gång i februari. Att sedan inte Brånalt inkluderar den i er cup kan ju vara surt, men det är trots allt tillfälle till race, och fighten om uppklassningpoängen finns ju kvar:) .

Vad jag egentligen säger är väl att man får svårt att motivera klassens existens vid framtida diskussioner om B race med så få anmälda.

Synd att ni inte kunde komma, vi får synas vid träning istället.

/Christer
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Men man kan ju vända på det och fundera på vitsen med att ställa upp i en crosstävling med en motard. En duktig förare kan säkert komma långt på en motard men ännu längre på en "riktig" cross.

En motard är ju inget annat än en kompromiss där man försökt göra en allround hoj vilket också avspeglar sig i supermototävlingar där man kör på olika underlag.

Men det är klart, man kan ju faktiskt spela badminton med tennisrack om man vill :D

Jag tror faktiskt att du seriöst underskattar vad en motard klarar av på en RR-bana när du gör jämförelser med att köra en motard på en crosstävling och badminton med tennisracket. Titta bara på resultatet från 05 i 125-klassen. Hoppas vi kan sammnstråla på någon bandag så ska du få köra ett pass med min hoj. Jag tror att du blir förvånad. Tar man tex Kinnekulle så vet jag gatåkare som kört runt minuten och snabbast hoj på senare år jag hört talas om ligger på ca 5 sek lägre, då med rejshoj/förare. Det visar att en motard har inte har en chans mot en "riktig" hoj när man krämar ur det sista ur hojarna men i en instegsklass ssom det här handlar om så är det inga större problem att hänga på, det hänger mer på föraren än hojen. När jag pratar motard i de här sammanhangen så menar jag en som är "ready for race". Inte en konverterad cross/enduro med slapp fjädring som är lite påställd. Det är en viss skillnad...
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Vad menas med "kit"prylar? SXV säljs ju som en gathoj & framför allt fjädringen är ju inte alls anpassad för varken supermoto eller RR. Nu gäller väl kanske det övriga hojar i klassen oxå?

En aprila kördes i SM förra året. Om nu den vore så överlägsen så har den inte visat det. Förvisso är en 5.5 SXV med i topp i Openklassen -07 men det är med en förare som tidigare visat sig snabb på andra fabrikat ...o inte är den Aprilian standard.

Vilka tider ligger man på i Falkenberg i SP klassen?


Det jag menade med 'kit' prylar var materialet i olika delar samt mappnings möjligheterna, dessa finns inte på någon annan hoj som är godkänd i SP.


Skulle det bli wet-race på t ex linköping nästa helg skulle en SXV troligtvis vara överlägsen pga mappningsmöjligheterna.
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Det är sant att det inte framkommit vilka klasser föräns ganska sent, men den var med i Svemos tävlingskalender sedans en ganska lång tid, tror vi fick tillstånden någon gång i februari. Att sedan inte Brånalt inkluderar den i er cup kan ju vara surt, men det är trots allt tillfälle till race, och fighten om uppklassningpoängen finns ju kvar:) .

Vad jag egentligen säger är väl att man får svårt att motivera klassens existens vid framtida diskussioner om B race med så få anmälda.

Synd att ni inte kunde komma, vi får synas vid träning istället.

/Christer

Om klassen kör med ERF även nästa år så kanske man kan föra en dialog med Brånalt så att den ingår i cupen och så att även han lägger upp tävlingen i schemat på erf.nu?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000



Skulle det bli wet-race på t ex linköping nästa helg skulle en SXV troligtvis vara överlägsen pga mappningsmöjligheterna.

Hur menar du nu? Man kan väl byta munstycke i en RS 250? Varför skulle det vara nån fördel att mappa om i regn?

Om klassen kör med ERF även nästa år så kanske man kan föra en dialog med Brånalt så att den ingår i cupen och så att även han lägger upp tävlingen i schemat på erf.nu?

Tror säkert att han kan lägga till den redan i år om alla vill ha det så. Maila och fråga!
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Hur menar du nu? Man kan väl byta munstycke i en RS 250? Varför skulle det vara nån fördel att mappa om i regn?
..


Honda NSR250 från 95- har så att man kan byta mellan olika tändkurvor. En liten som diskett man sätter i under varvräknaren med programmet i. Bl.a finns det en för regn. Inte bestyckningen då. Är för att få en bredare och snällare effektregister. Reglerna då på den tiden sa att det var en minimumgräns på minst 5st importerade av en generalagent i något Nordiskt land. Så den NSR:en var inte godkänd då. Fanns även lite misstankar mot en Dansk förare ett tag (typ runt 1997)att den använde en äldre tändbox till en RGV till sin aprilia när det regnade för att den hade en annan snällare mappning än den som aprilia fick sen..
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Honda NSR250 från 95- har så att man kan byta mellan olika tändkurvor. Bl.a finns det en för regn. Inte bestyckningen då. Är för att få en bredare och snällare effektregister. Reglerna då på den tiden sa att det var en minimumgräns på minst 5st importerade av en generalagent i något Nordiskt land. Så den NSR:en var inte godkänd då. Fanns även lite misstankar mot en Dansk förare ett tag (typ runt 1997)att den använde en äldre tändbox till en RGV till sin aprilia när det regnade för att den hade en annan snällare mappning..

Jo, jag vet att man kan få en snällare hoj om man ändrar tändkurvan. Man kan dock ifrågasätta om nån b-förare öht har nån fördel av detta. Vet ingen på den nivån som skulle ens känna nån större skillnad.
 

sandstream

Guest
Jag tror faktiskt att du seriöst underskattar vad en motard klarar av på en RR-bana när du gör jämförelser med att köra en motard på en crosstävling och badminton med tennisracket.
Inte alls, jag vet att det finns motarder som går fort och att en bra förare i tex SP-klassen skulle kunna vinna. Precis som att ett tennisproffs utan problem hade spöat mig i badminton med ett tennisrack.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Inte alls, jag vet att det finns motarder som går fort och att en bra förare i tex SP-klassen skulle kunna vinna. Precis som att ett tennisproffs utan problem hade spöat mig i badminton med ett tennisrack.

Jag hoppas att skillnaden på förarna i klassen inte är lika stor skillnaden är mellan dig och ett badmintonproffs. I så fall så klassen ett större bekymmer än om en motard ska få vara med och leka eller inte.
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Hur menar du nu? Man kan väl byta munstycke i en RS 250? Varför skulle det vara nån fördel att mappa om i regn?

Jo, säg att det skulle börja regna under ett pass och det blir wet-race.. Då måste alla med rs250 åka in i depå, byta däck, munstycke och eventuellt dreva om (för att enkelt/snabbt få ner effekten). Detta skulle väll för de flesta i SP ta minst 30min = passet slut.
På en SXV behöver du endast byta däck och trycka på en knapp, för att få ner effekten, detta tar runt 5-7min och kan göras direkt i bandepån.




"Jo, jag vet att man kan få en snällare hoj om man ändrar tändkurvan. Man kan dock ifrågasätta om nån b-förare öht har nån fördel av detta. Vet ingen på den nivån som skulle ens känna nån större skillnad."

Varför skulle inte en B-förare kunna dra lika mycket nytta av detta som en A-förare? Att det inte körs om en SM titel betyder inte att det är oseriös låtsas racing, att man ska strunta i regler och tillåta vad som helst bara för att det är en B-klass? Största vinsten som det körs om under SM helgerna är väll ändå Aprilia cupen, där det enbart finns B-förare?
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top