Dåligt med MC-TV-program, göra nåt åt det?

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Är det bara jag som saknar ett MC-relaterat program liknande dom andra motor-programen som finns på diverse kanaler idag?

Altså ett program som testar nya hojar, begnatköp, MC-resande (både resa med hoj, och resa nånstans för att köra hoj), utrustningstester, mektips ala bosse bildoktorn osv.

En stor del av dom ca 300000 MC-ägarna i sverige idag tillhör väl dessutom en av dom köpstarkare konsumentgrupperna vilket borde tilltala reklamkanalerna på tv?

I fyllan och villan härom helgen skrev iaf jag o en kompis ett litet programförslag och igår renskrev jag det och skickade till några kanaler och produktionsbolag.

Naivt?
Ja, kanske det, men man måste ju iaf göra ett försök. =)

Här är iaf vad jag skrev:

Hej, här följer ett programförslag från mig.

Förutsättningar:
I sverige idag finns över 300 000 motorcykelägare, en tittargrup som idag inte just har några
program riktade till sig på nån kanal över huvud taget.

Det finns dessutom flertalet bilinriktade motorprogram där man testar bilar som i många fall
ligger helt utanför tittarens ekonomiska möjligheter till införskaffande.
En modern motorcykel kostar en bråkdel av dessa superbilar men med möjlighet till prestanda som slår dom med hästlängder
men ändå till ett överkomligt pris.

Målsättning:
Att skapa ett MC-baserat motorprogram som kan tilltala så stor del av Motorcykelinnehavarna
idag som möjligt.

Format/genomförande/innehåll:
Möjligtvis ett pilotprogram för att undersöka intresset.
30-45 minuter programlängd.

Några innehållspunkter:
Tester av motorcyklar ur alla grupper, tex:supersport, touring, custom osv.
Testerna genomförs av tre olika nivåer av förare, nybörjare, erfaren och en riktig
tävlingsförare för att alla grupper av tittare ska känna igen sig.

Tester av olika tillbehör, dyra och billiga, ev tester av dom grupperna mot varandra.

Resor, resemål med/på MC och även resemål som har MC-uthyrning och köring.

Mekhörna, typ bosse bildoktorn med mektips och funktionförklaring av detaljer på en MC och
säkerhetstips.

Körtekniktips för att folk ska kunna förbättra och göra sin körning säkrare och inför tex
MC-kort.

Kändishörna där nån kändis berättar om sitt MC-val och erfarenheter.

Jag har även mer detaljer om ovanstående punkter och fler därtill om förslaget skulle verka
intressant

Anledning till detta förslag är att jag saknar intressanta program om MC på TV och tycker det är konstigt att ingen gjort
ett program för den målgruppen än.

Om man lägger på ett kol skulle man kunna göra ett pilotavsnitt till säsongen börjar nu under våren för att undersöka
intresset.

mvh

Åsikter?
Om fler tycker att nåt liknande är en bra ide, pusha gärna bolagen genom att maila följande adresser eller deras tittartjänster:

svt:
ledning:per.vidar.lundberg@svt.se
programchef sthlm:mats.e.andersson@svt.se

kanal 5:
info@kanal5.se

produktionsbolag:
utveckling@meterfilm.se
info@jarowskij.se
info@strix.se

3an:
info@mtgtv.se
info@tv3.se

ztv:
info@ztv.se

4an:
info@tv4.se

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Som sagt :tummenupp

Finns det inte ens några Brittiska MC-program eller något liknande?

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Som sagt :tummenupp

Finns det inte ens några Brittiska MC-program eller något liknande?

Inte som går på några vettiga kanaler här i landet iaf.
Det som jag sett är ju motogp på viasat motor och twist the throttle på discovery. diverse chopper-såpor från USA röknar jag inte in. så då återstår väl bara "long-road" serierna med gregor mcewan, men det är ju bara rese/strapats-program.

Om nån vet nåt bra fotrlöpande MC-program får ni naturligtvis gärna tipsa här i tråden =)

tommi

Guest
Fanns ju en massa tv-tid ang bogesund i somras :D ,men mera allvarligt så låter det som en bra ide om det går att få nån att hugga på detta :)

CMA

Övning ger färdighet
Gick med
18 Jun 2009
Hoj
Suzuki SV1000S-2007 Suzuki sv1000s-04 (såld) Fireblade-98 (såld)
Jättebra idè!!!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Blir det något av det här så skickar jag en öl med posten till dig!

Prylis

Sporthoj suger!
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Ducati Diavel Carbon, Ducati Sport
Jävlar vilket bra initiativ kompis, ses framåt vårkanten :tummenupp

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Jävligt bra ide! satt å tänkte samma sak igår :p Jag ska maila direkt till någon som man kan påverka lite!

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
R1
Hej. Jag jobbar på ett av produktionsbolagen ovan.

Kul idé, och har tänkt på den också. Jag tror däremot att målgruppen är alldeles för liten för att kanalerna skall vara intresserade utav det. Motorprogrammen som funnits har inte gått så bra de heller och där antar jag att det är en mycket större målgrupp.

Däremot kanske man kan göra någon WebbTv-historia av det hela? Mycket billigare, och ondemand-tv är ju verkligen på frammarch. Dels kan man sälja reklam innan klippen börjar, och så annonser på sidan också.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hej. Jag jobbar på ett av produktionsbolagen ovan.

Kul idé, och har tänkt på den också. Jag tror däremot att målgruppen är alldeles för liten för att kanalerna skall vara intresserade utav det. Motorprogrammen som funnits har inte gått så bra de heller och där antar jag att det är en mycket större målgrupp.

Däremot kanske man kan göra någon WebbTv-historia av det hela? Mycket billigare, och ondemand-tv är ju verkligen på frammarch. Dels kan man sälja reklam innan klippen börjar, och så annonser på sidan också.

Fast sjukt många Addidaskrigare utan körkort skulle ju se programmet också, och berätta om den där gången dom körde en Retta...

Jag tror att målgruppen är betydligt större än antalet motorcyklister.

WebbTV är bara sjukt kasst, jag försökte se "Motorsoffan" en gång, men klarade inte av det, många YouTubefilmer är bättre redigerade, det känns bara taffligt.

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
R1
Jag tror att målgruppen är betydligt större än antalet motorcyklister.

WebbTV är bara sjukt kasst, jag försökte se "Motorsoffan" en gång, men klarade inte av det, många YouTubefilmer är bättre redigerade, det känns bara taffligt.

Jo, det är säkert fler än bara de som äger en motorcykel som skulle tycka det vore underhållande, men tyvärr tror jag inte det är många nog.
Sverige har ju inte direkt några nisch-kanalen som Discovery eller Extremesport utan vi sitter med våra 1-6an typ.

Angående webbtv så behöver ju ett program inte vara dåligt för det. Det är väl inte sättet att distribuera innehållet som gör det dåligt. Däremot lyser det väl igenom att de har sämre budget att spendera... Tyvärr.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024