Dåligt oljetryck på låga varv?

Dr.Bike

Guest
Ähh skruvmejseln kommer längre in i örat, då hör man bättre! :D

/Fredde

Jepp! :D (funkar faktiskt bra)

MEN! :mattias Nu FICK jag ett riktigt stetoskop av någon outgrundlig anledning... Och jag lovar: Det är LJUSÅR bättre!
 

Bifogat

  • 20-338_h.jpg
    20-338_h.jpg
    28.2 KB · Visningar: 40
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Då var det LÖST :D

Trist att jag bytte kamkedjan helt i onödan. Gick på 1400 spänn.

Så vad var felet?

Tog ett MANSTAG runt avgassystemet och jukkade för livet. KNACK KNACK KNACK sa det.

Så... tydligen felet är alltså att avgassystemet inte sitter fast helt perfekt utan antingen åtdraget för löst, eller något är snett. Det undersöks senare.

Anledningen att det tystnar efter 1-3 sekunder är att avgassystemet expanderar när det blir varmt, alternativt sluter helt enkelt till bättre under tryck pga luftrörelsen.

Tack för all hjälp och spekulation ändå! :)
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Kan vara så då helsyntets olja rinner lättare av & ur kanalerna
har för mig att Ford hadde problem med sina bilar vid olje byte så försvann ljuden:)

Det tar emot att säga emot Dr.Bike
Stämmer mycket bra det du säger. "Homer63"
Vilket fall Historisk.
I slutet på -80 talet när det började bli populärt med syntetoljor var det även populärt med lite sportigare, billigare cabbar. Opel Kadett Cab, Ford Escort Cab, men även den del BMW och Merceders som blev ståendes några månader över vintern. Dom bilarna hade ofta problem med kamaxelslitage. Medans åretrunt bilarna av samma modell klarade sig bra.
Sommarbilarna som körde på mineralolja klarade sig bra. Det visade sig att oljan rann bort totalt från kammarna och delarna började rosta. Men ett rostangrepp på kamnocken håller inte delarna länge.

Nu tror jag att det inte är dom problemen med moderna syntetoljor. Men historien hänger med och fördommarna också.

Mats

Ps.
Kul att höra att det löst sig!
 

Dr.Bike

Guest
Det tar emot att säga emot Dr.Bike
Stämmer mycket bra det du säger. "Homer63"
Vilket fall Historisk.
I slutet på -80 talet när det började bli populärt med syntetoljor var det även populärt med lite sportigare, billigare cabbar. Opel Kadett Cab, Ford Escort Cab, men även den del BMW och Merceders som blev ståendes några månader över vintern. Dom bilarna hade ofta problem med kamaxelslitage. Medans åretrunt bilarna av samma modell klarade sig bra.
Sommarbilarna som körde på mineralolja klarade sig bra. Det visade sig att oljan rann bort totalt från kammarna och delarna började rosta. Men ett rostangrepp på kamnocken håller inte delarna länge.

Nu tror jag att det inte är dom problemen med moderna syntetoljor. Men historien hänger med och fördommarna också.

Mats

Ps.
Kul att höra att det löst sig!

Ingen fara - för det du säger är rätt!
Men det är oxå historia.

Numera är det tvärtom, och jag redogjorde för inte alltför längesedan om ett par av de additiv man har för att öka oljans vidhäftningsförmåga.

Men - som alltid... ;)

- Allt står i oljetrådarna! :D
 

Dr.Bike

Guest
Anledningen att det tystnar efter 1-3 sekunder är att avgassystemet expanderar när det blir varmt, alternativt sluter helt enkelt till bättre under tryck pga luftrörelsen.

Tack för all hjälp och spekulation ändå! :)


Bra jobbat. Kalla spel och varma spel är inte samma sak... nu fick vi lite bevis om det igen! :D
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top