Dåligt oljetryck på låga varv?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
knackandet du hör är de sekunderna det tar för oljan att att sig ut överallt. inget att bry sig om
Jo, det inser jag med.

Men, vid lätt rappande på gasen från tomgångsvarv så kommer "knacket", eller vad det är, fram igen.

Kan som sagt fortfarande ha och göra med lågt oljetryck där kamkedjesträckaren helt enkelt inte hinner med... högst troligt.

Vill inte fortsätta ha det så här, låter inte så jäkla vackert.

Jag hade kört på Castrol R4 om jag hade en R1a
Ett påstående utan förklaring är onödig ... ;) Säg VARFÖR...

Jag har kört R4 tidigare vet jag. Inte haft detta problem då, men inte heller samma hoj.

Finns R4 med högre viskositet än 10?

Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag märkte själv att det låter som motorn låter/knackar mer efter förra oljebytet, jag gissade då på att den oljan var tunnare än den jag hade tidigare även fast det var samma märkning... :näsblod

Så det enda jag kan konstatera är att oljan kan påverkar ljudet från motorn, men kan man enbart på ljudet avgöra om den oljan är sämre för motorn? :va

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Någon nämnde det tidigare i tråden, Motorex.
Motorex helsyntet 10/60 olja har ett brett register.
Första gången jag slog i den oljan blev jag mäkta förvånad över hur tyst och fint motorn gick. Koppling och växellåda blev också annorlunda. En väldigt trevlig olja i mitt tycke. Inte billig men högst troligt väldigt bra.

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Hur hög tomgång har du?
Blir det bättre om du höjder den ca 2-300 varv?

2-3 sekunder låter ganska normalt att få upp oljetrycket.
Jag skulle vara lite försiktig med att hälla i en tjockare olja. Vad som händer då är att det cirkulerar mindre olja i lagren, och dom får mindre kylning. Så är den mekaniskt tyst över 2000 rpm skulle jag fortsätta att köra 10-40

Syntet olja eller halvsyntet, har inte så väldigt stor betydelse. Dock till en viss del. Men inte i det här fallet.

Går hojen helt perfekt vid start? Kan det vara att den misständer lite?
Länge sedan du böt tändstift? Ventiljustering.
Det är troligtvis inte ventilerna som låter, men det kan för att det går lite ojämt på låga varv och ljudet uppkommer i kamkedjan.

Mats

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Verkar som OK/Q8 15-50 får en chans.

Mats757, tomgången går inte höja så enkelt på dessa nya hojar.

Även om jag höjer tomgången så kommer knackandet vara där.

Hojen misständer inte. Den går perfekt motormässigt.

Ventilerna är kollade. De är 100% korrekt.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Verkar som OK/Q8 15-50 får en chans.

Mats757, tomgången går inte höja så enkelt på dessa nya hojar.

Även om jag höjer tomgången så kommer knackandet vara där.

Hojen misständer inte. Den går perfekt motormässigt.

Ventilerna är kollade. De är 100% korrekt.

Den oljan är bra. Finns för 1000kr (20L)

Bara för att klargöra, tex 10w40 Där står 10 för viskositeten på oljan när den är kall och 40 för oljans viskositet när den är varm.

Trodde alla race cyklar gick på dyraste helsynteten:)

Jaså kan man inte ens ställa tomgången längre:D

Bifogat

• Namnlös2.jpg
    Namnlös2.jpg
    40.6 KB · Visningar: 46
  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    57.3 KB · Visningar: 68

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Du menar att det vore kuggarna som ligger och snärtar på varandra eller?

Jag har testat med växel i på stöd, och ljudet finns där ändå.

Spelar ingen roll, testa ettan i och koppling in på marken. Dvs så bakhjulet står still (och även växellåda och lamellcentrum).

/Fredde

Dr.Bike

Guest
Kan vara så då helsyntets olja rinner lättare av & ur kanalerna
har för mig att Ford hadde problem med sina bilar vid olje byte så försvann ljuden:)

Det där stämmer INTE!
Huuuur många gånger mäste det påtalas att:

- Syntetolja INTE rinner av lättare (tvärtom)
- Att den INTE rinner ur kanalerna lättare
- Att den INTE är tunnare.

*suck*

1. Sluta påstå saker ni inte är säkra på. Detta är grundregel ETT på mekforumet.

2. LÄR ni er aldrig något ur de ANDRA trådarna?? Eller måste allt tas OM jämt?

@Swedie:

DU behöver INTE oroa dig för de där ljuden.
Dels låter kalla motorer mer, dels tar det ett tag att bygga upp oljetrycka ja.
Så oavsett vilken (nästan iaf) olja du har kommer du uppleva detta.
Ja du kan ju köra en tjockare grundolja då.
Säg en 15-50 eller t.o.m 20-50. Men de kommer inte ändra situationen helt och hållet.

Lågt oljetryck på tomgång är heller inget att yvas över.(för det är inte PUMPENS oljetryck som avgör hur bra trycket i lagren är. Läs oljetrådarna igen om detta, allt står här på sajten, och det förklaras i detalj hur det hänger ihop) Och lågt tryck märker du aldrig med en kall olja (av flera anledningar). Utan först när motorn är het.
Blinkar eller lyser oljetryckslampan då, så är trycket lågt.
Men försvinner blinkandet/lysandet vid minsta gaspådrag behöver du inte oroa dig.
(har 07 tryckgivare på R1? tidigare årsmodeller har ju bara nivågivare, alltså inte tryck)

Last edited:

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Det där stämmer INTE!

*suck*

1. Sluta påstå saker ni inte är säkra på. Detta är grundregel ETT på mekforumet.

På en verkstad jag jobbade på för 10 år sen gjorde jag ett högst ovenskapligt test, vi hade nämnligen samma diskussion, jag doppade ett gäng M6 bultar i olja och hängde upp, alla "droppade av" utom en, helsyntet MOTUL 300V "jo men det är ju för att det är kall olja" var motargumentet så jag gjorde om det, nya skruvar som jag värmde med gas-svetsen, doppade, efter ett tag var det bara 300V det hängde kvar en droppe på, den hängde där tills jag slutade.

/Fredde

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Varje fall är hyffsat unik och kräver sin egen förklaring.

Oljenivå / motorlampan lyser inte. Aldrig lyst. Det är bara nivåmätning på R1an har jag för mig.

Om du läst första inlägget så har detta ingen skillnad på om hojen är varm, eller kall. Utan det låter likadant vare sig det är kall morgonstart, eller om det är en varmstart. Dock kan det nog låta lite lite lite mindre vid varmstart. Men marginellt.

EDIT: Kom på en sak, jag tappade hojen när jag stod still en gång med depåstöden. Den föll på höger sida. Kan det hända att det hände något då? Jag minns inte att hojen började låta annorlunda då. Men den lät inte så här i början av året.

Ska kika lite efter sprickor eller så runt kopplingen / på motorn. Men tycker ju att om det vore spricka så bör det ju läcka olja till slut.

Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Det där stämmer INTE!

*suck*

2. LÄR ni er aldrig något ur de ANDRA trådarna?? Eller måste allt tas OM jämt?

@Swedie:

DU behöver INTE oroa dig för de där ljuden.
Dels låter kalla motorer mer, dels tar det ett tag att bygga upp oljetrycka ja.
Så oavsett vilken (nästan iaf) olja du har kommer du uppleva detta.
Ja du kan ju köra en tjockare grundolja då.
Säg en 15-50 eller t.o.m 20-50. Men de kommer inte ändra situationen helt och hållet.

Lågt oljetryck på tomgång är heller inget att yvas över.(för det är inte PUMPENS oljetryck som avgör hur bra trycket i lagren är. Läs oljetrådarna igen om detta, allt står här på sajten, och det förklaras i detalj hur det hänger ihop) Och lågt tryck märker du aldrig med en kall olja (av flera anledningar). Utan först när motorn är het.
Blinkar eller lyser oljetryckslampan då, så är trycket lågt.
Men försvinner blinkandet/lysandet vid minsta gaspådrag behöver du inte oroa dig.
(har 07 tryckgivare på R1? tidigare årsmodeller har ju bara nivågivare, alltså inte tryck)

Härligt med svar på tal från en som vet!:tummenupp

Själv kör jag med 15W50 i min R1:a och upplever det som att motorn går väldigt tyst & fint med den.

Swedie, jag skulle verkligen prova ett annat oljefabrikat än just Castrol för att kolla om jag vore dig. Gärna med 15W50.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Det intressant i ämnet dock är att jag vet andra i depån som kör R1or som kör exakt samma olja, men som inte låter som min gör.

Dr.Bike

Guest
Varje fall är hyffsat unik och kräver sin egen förklaring.

Oljenivå / motorlampan lyser inte. Aldrig lyst. Det är bara nivåmätning på R1an har jag för mig.

Om du läst första inlägget så har detta ingen skillnad på om hojen är varm, eller kall. Utan det låter likadant vare sig det är kall morgonstart, eller om det är en varmstart. Dock kan det nog låta lite lite lite mindre vid varmstart. Men marginellt.

Jag har läst.
Mina kommentarer riktar sig mot det värsta som kan hända. Men som sagt det knackar/låter lite även vid varm... ok, men som du säger: Vart fall är lite unikt (inte egentligen) men man måste iaf LYSSNA med ett proffessionellt öra samt kanske stetoskop, för att iaf utesluta VISSA saker.

Det är därför jag säger att det TROLIGEN är helt ofarligt.
(eftersom många hojar har ljud för sig i olika skeden)

Finns en oljegrossist nere hos dig i slöddertälje, som säljer OK7Q8 racing för en styv 1000:-ing per 20L-dunk.
Ta 20w-50:n så blir du happy.

Fåga: Vilket märke på oljefilter sitter det monterat? Orig? HiFlo? K&N? Eller vad?
(funderar på om gummiduken gett sig, den som agerar backventil vid icke-drift och håller kvar oljan inne i filtret)

Det intressant i ämnet dock är att jag vet andra i depån som kör R1or som kör exakt samma olja, men som inte låter som min gör.

Då är det bara att du ger mig din hoj...
No other solutions to that ;)

Last edited:

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Ska kika lite efter sprickor eller så runt kopplingen / på motorn. Men tycker ju att om det vore spricka så bör det ju läcka olja till slut.

Ta fram en lång skruvmejsel och sätt mot örat och lyssna med den när någon snärtar med gasen, rätt lätt att höra om det är vevlager eller annat. Antagligen är du bara nojjig och inte har tänkt på ljudet innan. Jag sätter en lussebulle på att det är ryckutjämnarfjädrarna i kopplingskorgen som rasslar lite.

Är något trasigt kommer det bara låta värre och värre och du kommer du märka vad det är, i sinom tid. :)

/Fredde

Dr.Bike

Guest
Härligt med svar på tal från en som vet!:tummenupp

Själv kör jag med 15W50 i min R1:a och upplever det som att motorn går väldigt tyst & fint med den.

Swedie, jag skulle verkligen prova ett annat oljefabrikat än just Castrol för att kolla om jag vore dig. Gärna med 15W50.

Jepp - 50-oljan (som det ju blir över 100 grader) har en helt anan bärighet på filmen gentemot tunnare oljor. a.k.a att den då oxå tar upp mer mekaniskt slammer)
Visst, man förlorar någon häst i den lite trögare konsistensen, men för oss dödliga: Malish!

Ta fram en lång skruvmejsel och sätt mot örat och lyssna med den när någon snärtar med gasen, rätt lätt att höra om det är vevlager eller annat. Antagligen är du bara nojjig och inte har tänkt på ljudet innan. Jag sätter en lussebulle på att det är ryckutjämnarfjädrarna i kopplingskorgen som rasslar lite.

Är något trasigt kommer det bara låta värre och värre och du kommer du märka vad det är, i sinom tid. :)

/Fredde

Tror jag med. ( I 9 fall av 10 är det just kopplingen som låter innan den "sätter sig")

Men skruvmejslar Fredde... :skrämd Det är så 50-tal! :D

Stetoskop ska det vara :mattias (med pinne) ;)

EDIT: Bommade EN sak: Att Johnny hade tappat hojen.

Ja DÄR kan en förklaring finnas.
Om t.ex kopplingskåpan landat illa och fått sig en liten feting kan ju oxå kopplingsmekanism/pinne/justerarrangemang innanför kommit lite ur läge.

Hur detta sedan påverkar/ändrar spel/saker som tar i är svårt att gissa, det krävs iaf en noggrannare undersökning av ingående komponenter för ev. skador.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...