Kan vara så då helsyntets olja rinner lättare av & ur kanalerna
har för mig att Ford hadde problem med sina bilar vid olje byte så försvann ljuden
Det där stämmer INTE!
Huuuur många gånger mäste det påtalas att:
- Syntetolja INTE rinner av lättare (tvärtom)
- Att den INTE rinner ur kanalerna lättare
- Att den INTE är tunnare.
*suck*
1. Sluta påstå saker ni inte är säkra på. Detta är grundregel ETT på mekforumet.
2. LÄR ni er aldrig något ur de ANDRA trådarna?? Eller måste allt tas OM jämt?
@Swedie:
DU behöver INTE oroa dig för de där ljuden.
Dels låter kalla motorer mer, dels tar det ett tag att bygga upp oljetrycka ja.
Så oavsett vilken (nästan iaf) olja du har kommer du uppleva detta.
Ja du kan ju köra en tjockare grundolja då.
Säg en 15-50 eller t.o.m 20-50. Men de kommer inte ändra situationen helt och hållet.
Lågt oljetryck på tomgång är heller inget att yvas över.(för det är inte PUMPENS oljetryck som avgör hur bra trycket i lagren är. Läs oljetrådarna igen om detta, allt står här på sajten, och det förklaras i detalj hur det hänger ihop) Och lågt tryck märker du aldrig med en kall olja (av flera anledningar). Utan först när motorn är het.
Blinkar eller lyser oljetryckslampan då, så är trycket lågt.
Men försvinner blinkandet/lysandet vid minsta gaspådrag behöver du inte oroa dig.
(har 07 tryckgivare på R1? tidigare årsmodeller har ju bara nivågivare, alltså inte tryck)