Dö Bilprovningen, dö!

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Måste skriva av mig lite, jag är så fruktansvärt förbannad!

Fick i Mars en föreslagen tid för besiktning på bilen, den 31 maj.
Aldrig tänkte jag, jag bokar om till slutet på Juni.

Sagt och gjort, en ny tid bokades i slutet på Juni, och jag har nu under Juni pysslat och grejat för att få den klar för besiktning.

I torsdags damp det ner ett brev - 120kr för att jag inte infunnit mig på min bokade tid, den 1 Juni?!

Helvete tänkte jag, och blev irriterad - klickade in mig på deras hemsida och tänkte att vafan jag får väl pröjsa dom där kronorna bara jag får en ny tid.. Gissa vad? Fullbokat!

Så nu sitter jag här, 120kr för att jag inte infunnit mig - körförbud sista juni - fullbokat. Jag måste alltså ta ledigt en dag för att åka och besikta bilen, men trots det så kommer jag ha körförbud ett par veckor.

Om dom vill hjälpa till?! Inte ens lite!
Om dom förstår?! Inte ens lite!
Om jag är förbannad?! Var så säker.

Det här är fan inte över, jag ska vara en sån fruktansvärd plåga gentemot deras kundtjänst framöver!

Hur blev 1 juni slutet av juni? :va

Jag brukar kolla upp stationer i grannstäder etc. Har nog aldrig varit med om att det varit mer än 4 dagars kö för besiktning, skulle jag tvunget ha det i samma stad kan det däremot vara två-tre veckor.

Kolla på eftermiddagen, inte ovanligt att dom har några tider nästa dag (återbud?)

Måste väl vara du som på något sätt klickat fel oc valt 1 juni istället för 31 juni?

Om inte annat så lär du ju ha fått bekräftelsemail eller SMS om vilken tid, plats och datum som valts!?

Sen finns ju även tjänsten (gratis) att dom SMSar en dagen innan att det är dags.

Har svårt att se att du kan lägga ansvaret på bilprovningen eller någon annan än dig själv.....

Men iallafall, det brukar dyka upp luckor titt som tätt och finns väl även lite drop-in då och då om jag inte minns fel!?

Dagens tips:
1. Ställ klockan på 06
2. Sov
3. Starta datorn så snart väckarklockan väckt dig
4. Klicka dig in på bilprovningen.se tills du kommer till din station
6. "sök lediga tider" (du lär inte få några träffar)
7. Anmäl dig på "väntelistan"
8. Du kommer nu med största sannolikhet ha första köplatsen på väntelistan 3 dagar senare vilket med största säkerhet även innebär att du får bilen besiktad dag 3.

Brasklappar:
1. Du får ett SMS som erbjuder dig en tid så snart det finns en ledig och du står på tur på väntelistan... När detta SMS kommer har du bara 15 minuter på dig att bekräfta tiden.
2. SMS:et med en ledig tid kommer ca ett dygn innan den aktuella tiden.
3. Om du inte tar den tid du erbjuds får du ställa klockan igen och upprepa proceduren.

....för min del var det körförbud från 1:a maj med första lediga besiktningstid i Juni som gällde.
Att ställa klockan och ställa sig på väntelistan gav besiktningstid "direkt" (3 dagar senare).

Saken är att man bara står på väntelistan 3 dygn i taget. Är man du uppe med tuppen så kommer man hamna först på kölistan 3 dagar senare vilket nästintill garanterar en besiktningstid.

Jag är helt säker, jag har inte bokat 1 Juni och jag valde påminnelse både via SMS och E-post.

Det är sjukt lätt att tro att detta är mitt fel, jag förstår det - men faktum kvarstår, jag är tvärförbannad på hur dom sköter det hela.

Tack för skitbra tips, framförallt korvgubbe!

Carspect fungerar inte, bor ute i skogen ;)

Jag är helt säker, jag har inte bokat 1 Juni och jag valde påminnelse både via SMS och E-post.

Det är sjukt lätt att tro att detta är mitt fel, jag förstår det - men faktum kvarstår, jag är tvärförbannad på hur dom sköter det hela.

Tack för skitbra tips, framförallt korvgubbe!

Carspect fungerar inte, bor ute i skogen ;)

Det är inte så att du snurrat till det lite bara med tanke på datumen?

Du får en erbjuden tid 31/5 som du inte vill ha men du eller någon i familjen betalar räkningen som medföljer. Denna inbetalning fungerar som en bekräftelse på att du vill ha tiden den 31/5, räkningen i sig är helt frivillig = måste bara betalas OM man vill ha just den tiden.

Du måste dock laga bilen i en månad och vet inte riktigt när det kommer bli klart, någon gång under juni bokar du en ny tid och tycker allt är frid o fröjd.

Sen dimper räkningen ner för 31/5 men som är skapad 1/6 = dagen efter när deras system ser att du inte kom till din bokade tid.

Skulle ju kunna vara så... :)

Det är inte så att du snurrat till det lite bara med tanke på datumen?

Du får en erbjuden tid 31/5 som du inte vill ha men du eller någon i familjen betalar räkningen som medföljer. Denna inbetalning fungerar som en bekräftelse på att du vill ha tiden den 31/5, räkningen i sig är helt frivillig = måste bara betalas OM man vill ha just den tiden.

Du måste dock laga bilen i en månad och vet inte riktigt när det kommer bli klart, någon gång under juni bokar du en ny tid och tycker allt är frid o fröjd.

Sen dimper räkningen ner för 31/5 men som är skapad 1/6 = dagen efter när deras system ser att du inte kom till din bokade tid.

Skulle ju kunna vara så... :)

Har du betalat i förväg kan du ju knappast få en räkning för att du inte dyker upp?

Är man på bråkhumör så borde det vara bilprovningens sak att bevisa att du har bokat tiden. Dom har ju inte ens något lösenord för att boka tider (om man inte räknar sina 4 sista siffror i personnumret vilket är lätt att ta reda på för godtycklig person)... men orka för 120 spänn...

Hur tänkte du nu?

bokar man en tid och dyker upp som man ska så kostar det vad nu en besiktning kostar, 350 spänn eller vad det nu är.

Dyker du inte upp så kostar det 120 spänn.

Enligt din teori skulle han (eller någon i hushållet) redan ha betalt en räkning på 350 spänn. Dvs han har betalt 350-120=230 spänn mer än vad det kostar att missa sin tid . Skulle han få en räkning på ytterligare 120 spänn, dvs hans missade tid skulle kosta 470 spänn?

bokar man en tid och dyker upp som man ska så kostar det vad nu en besiktning kostar, 350 spänn eller vad det nu är.

Dyker du inte upp så kostar det 120 spänn.

Enligt din teori skulle han (eller någon i hushållet) redan ha betalt en räkning på 350 spänn. Dvs han har betalt 350-120=230 spänn mer än vad det kostar att missa sin tid . Skulle han få en räkning på ytterligare 120 spänn, dvs hans missade tid skulle kosta 470 spänn?

Men han har ju inte använt sin inbetalning = inte besiktigat bilen. Alltså ligger förmodligen pengarna kvar en stund ifall en ny tid bokas inom en viss period. Bokas ingen ny tid skickas pengarna tillbaka till ägaren.

Det han har fått hem i brevlådan är ju en räkning för att han inte kommit på sin bokade tid som de avsatt tid för = halva priset för vad nu han skulle besiktiga kostar minus moms eftersom man inte får ta ut moms på något som inte är utfört.

Men han har ju inte använt sin inbetalning = inte besiktigat bilen. Alltså ligger förmodligen pengarna kvar en stund ifall en ny tid bokas inom en viss period. Bokas ingen ny tid skickas pengarna tillbaka till ägaren.

Det han har fått hem i brevlådan är ju en räkning för att han inte kommit på sin bokade tid som de avsatt tid för = halva priset för vad nu han skulle besiktiga kostar minus moms eftersom man inte får ta ut moms på något som inte är utfört.

Ok. Jag tolkade texten på min räkning som att betalningen enbart gäller för just den bokningen och inget annat. Men den djupare filosofin vid avbokning och missade tider har jag inte satt mig in i, känns bara udda om dom skickar en räkning när jag egentligen har innestående belopp hos dom, jag kan ju välja att besiktiga den hos en konkurrent...

(BTW: Tydligen ska man absolut inte göra återkoll hos svensk bilprovning om man har gjort huvudbesiktningen hos konkurrent, tydligen folk som fått riktigt dåligt bemötande och blivit underkända på andra saker. Allt enligt Teknikens värld)

Ok. Jag tolkade texten på min räkning som att betalningen enbart gäller för just den bokningen och inget annat. Men den djupare filosofin vid avbokning och missade tider har jag inte satt mig in i, känns bara udda om dom skickar en räkning när jag egentligen har innestående belopp hos dom, jag kan ju välja att besiktiga den hos en konkurrent...

Ja men då har du ju snurrat till det ännu mer och betalat fel firma och då ska naturligtvis inte dina pengar ligga kvar hos dem när du inte har någon användning av en besiktning = de betalas tillbaka. Sen är de ju bara öppna med att skicka en separat räkning som talar om att den är för utebliven tid eller så är det kort o gott som så att det är ett finansbolag som sköter det åt dem som så ofta annars.

(BTW: Tydligen ska man absolut inte göra återkoll hos svensk bilprovning om man har gjort huvudbesiktningen hos konkurrent, tydligen folk som fått riktigt dåligt bemötande och blivit underkända på andra saker. Allt enligt Teknikens värld)

Vilket berodde på okunskap hos tidningen och något de backa på ungefär samtliga punkter när VD´n stilla undrade på vilket sätt det hela hanterats fel. Var ganska humoristiskt att läsa det med.

Vilket berodde på okunskap hos tidningen och något de backa på ungefär samtliga punkter när VD´n stilla undrade på vilket sätt det hela hanterats fel. Var ganska humoristiskt att läsa det med.

Vet inte om det varit flera sådana här historier, men den händelse jag tänkte på var en av deras reportar som var drabbad (Stjerna eller Borglund, minns inte vem). Och tidnignen (eller snarare den drabbade reportern) gav sig inte i det svar dom hade på VD's frågor, utan gav istället fler detaljer bland annat att personalen hade hånat honom för att han anlitat annat bolag. Sen får man bestämma vem man tror på och varför dom råkade få för sig att kolla andra saker än den som återbesiktningen faktiskt var för (även om de har rätt att göra det så lär det vara jävligt ovanlig om det inte är uppenbara saker).

För att förtydliga - jag har INTE använt mig av inbetalningskortet som följde med och således inte betalat in några pengar till SBP.

Jag har inte hellet bokat någon tid nu i Juni, utan långt mycket tidigare, i Mars om jag minns rätt. Jag är ensamstående, så någon annan i familjen har inte heller betalat räkningen.

Det är ett mysterium hur jag fått en besiktningstid 1 Juni helt enkelt.

Jag bråkar inte för 120 Kr, jag bråkar för att dom inte ska kunna bete sig precis som dom vill bara för att dom har ett i närmast monopolliknande slagläge.

För övrigt så är det Svea Ekonomi som sköter fakturan för utebliven tid, oväntat? Nä.

Last edited:
För att förtydliga - jag har INTE använt mig av inbetalningskortet som följde med och således inte betalat in några pengar till SBP.

Jag har inte hellet bokat någon tid nu i Juni, utan långt mycket tidigare, i Mars om jag minns rätt. Jag är ensamstående, så någon annan i familjen har inte heller betalat räkningen.

Det är ett mysterium hur jag fått en besiktningstid 1 Juni helt enkelt.

Jag bråkar inte för 120 Kr, jag bråkar för att dom inte ska kunna bete sig precis som dom vill bara för att dom har ett i närmast monopolliknande slagläge.

Som sagt, vem som helst kan logga in som dig och boka upp en tid, räcker med att veta ditt regnummer och dina fyra sista siffror i pers-numret vilket går att hitta . Kan ju vara någon som jävlas med dig... men om man orkar göra det kan man ju å andra sidan göra betyldigt värre saker...

Som sagt, vem som helst kan logga in som dig och boka upp en tid, räcker med att veta ditt regnummer och dina fyra sista siffror i pers-numret vilket går att hitta . Kan ju vara någon som jävlas med dig... men om man orkar göra det kan man ju å andra sidan göra betyldigt värre saker...

Du har förstås rätt, frågan är om det är det som hänt i detta fall - är faktiskt tveksam.
Oavsett om det är SBP som klantat sig eller någon som jävlas, så tycker jag att man borde kunna vara tillmötesgående och hjälpa mig.

Jag skulle kunna tänka mig hur denna situation skulle kunna vara för en flerbarnsfamilj t ex.

Vi får se, misstänker att sista ordväxlingen ännu inte ägt rum.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick