Död MC-marknad

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Det är nog egentligen inte för dyrt, men det kräver rätt köpare. Vill du bli av med den någorlunda snart får du nog gå ner tills det svider ännu mer.
De flesta tror att en plastraket är slut efter 3000 mil, efter det dubbla är den att betrakta som ett reparationsobjekt. Det går ju dessutom att hitta mer prisvärda hojar, jag fick tag i min zx6:a för 32, +byte av gasvajer och styrlager för sammanlagt 1500 för att den skulle vara helt okej. Och den var från -05 och fullservad. Som ytterligare referens så sålde jag precis min FZ8 från 2011 med 2000 mil på mätarn och 3 års garanti kvar för 40000...

Surt att släppa en fz8 för 40 papp. Det mest irriterande är ju att det är mycket hoj för pengarna. Det mesta är ju gjort så ägarkostnaderna blir inte så dyra. Sen får man ju 15k för vilken knarr som helst. Så för 11 papp kan du ha kul några år.

Soddamarre

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2014
Hoj
2007, Honda VFR800
Lånar tråden lite. Har en CBR 954 ute till försäljning många hör av sig men bara 1 har kommit och kollat. Har jag fel pris etc. ?

Eller är bara sporthojs marknaden död tills i vår?

http://www.blocket.se/stockholm/CBR_954_Fireblade_55556911.htm?ca=11&w=1

En okvalificerad gissning:
Kraschpuckar sitter på nu.
Innebär att om den skulle välta så skulle det inte hända mer än att
Styrändarna är nötta /.../repa bakom passagerarkutsen. /.../ fotpinne lite sned
Men jag vet egentligen inte...

goahead

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Japanare
Här är mina synpunkter (kommer att köpa ny hoj till våren), nu kanske jag inte är världens bästa affärsman då jag gav bort min senaste hoj då jag inte orka reparera den.

Men här är mitt tänk varför jag kommer att köpa en helt ny hoj.
Tex en ny Triumph Street går på ca 85.000:-
Om jag då ska köpa en begagnad 12-13 så kostar någonstans runt 68.000:- nu är detta ingen exakt vetenskaplig analys utan bara gjord genom en snabb koll på blocket.

I min värld är då 17.000:- "extra" som en ny hoj kostar inte jättemycket pengar.
Och jag är väl en tråkmåns som inte bryr mig om att det sitter massa lull lull på cykeln.

Så enligt mitt sätt att se på saken är att en mc har för liten värdeminskning vilket inte gör det värt att köpa en mc som har något/några år på nacken.

elhombre

Medlem
Gick med
19 Oct 2012
Hoj
Ducce
Värdeminskningen är relativt sund skulle jag säga däremot så är hojar som är 3+ år lite väl högt prissatta, ju äldre hojen bli desto mindre sjunkande pris och det är knasigt kan jag tycka.

Ditt exempel på ny Street Triple för 85 000 så skall du tänka på att 100mils service tillkommer relativt tätt inpå köp sedan har de flesta viljan att skaffa tillbehör. Drar man på det vanliga (flyscreen, pipa osv) så är det inte ovanligt med 10-15 000 så ser man det krasst kommer den nya hojens "nypris" snarare ligga runt/eller över 100 000 efter någon månad.

Min Street Triple (13) med lull lull på ligger ute för 65 k (visserligen med service annalkande) och marknaden känns faktiskt lite tunn just nu då jag inte ens fått skambud på posten :fyllisar (tråden är ytterligare ett bevis på detta). Kanske är det färre som tar kort? Själv ville man ju köra trots att det blev kallare än kallt (-10c) när man letade hoj.

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
En okvalificerad gissning: Innebär att om den skulle välta så skulle det inte hända mer än att Men jag vet egentligen inte...

Jag har inte tappat den kan självklart ha hänt innan. Fotpinnen märkte de på Lelles nu i somras inget jag har uppmärksammat. Repan bakom passagerar kutsen beror troligen på att jag dragit i foten. Styrändarna har tappat färg är inte skrapade.

Men jag förstår att du tycker det låter som jag har gått i backen. Gjorde det med Suzkan som jag hade tidigare därför satte jag på puckar. Man kanske skulle ändra på texten men samtidigt vill jag vara ärlig??

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Lånar tråden lite. Har en CBR 954 ute till försäljning många hör av sig men bara 1 har kommit och kollat. Har jag fel pris etc. ?

Eller är bara sporthojs marknaden död tills i vår?

http://www.blocket.se/stockholm/CBR_954_Fireblade_55556911.htm?ca=11&w=1

"Styrändarna är nötta (kostar typ 150:) ".

En sak som jag reagerar på är när annonser sätter ut fel och påtalar hur billigt/enkelt det är att fixa felet. Varför har inte säljaren gjort det själv? Likaså men varför inte fixa detta och även den sneda fotpinnen? Ger ett betydligt bättre intryck. Repor i plast är däremot dyrare att fixa och därför mer motiverat att vara kvar.

Som när folk säljer hojar med läckande packboxar i framgaffelben och skriver att ny packning kostar 20 spänn, men "glömmer" att berätta hur mycket jobb det är att få dit den, alt 1500+ spänn på verkstad. Inte för att det var så i just detta fallet.

Däremot är kraschpuckarna inga problem i min värld, många gatåkar som kör med det.

Men folk är allergiska mot höga miltal. Även om japanska sporthojar lätt gör 10000+ mil om de är rätt servade verkar många tro att de faller i bitar precis när de tickar över 5000 mil, fick intrycket att det förr var vanligt att mätarna började backas när de närmade sig just 5000 mil varför folk fick ras där någonstans även om hojen egentligen gått mycket längre...

Last edited:

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
"Styrändarna är nötta (kostar typ 150:) ".

En sak som jag reagerar på är när annonser sätter ut fel och påtalar hur billigt/enkelt det är att fixa felet. Varför har inte säljaren gjort det själv? Likaså men varför inte fixa detta och även den sneda fotpinnen? Ger ett betydligt bättre intryck. Repor i plast är däremot dyrare att fixa och därför mer motiverat att vara kvar.

Däremot är kraschpuckarna inga problem i min värld, många gatåkar som kör med det.

QUOTE]

Kan hålla med dig, borde fixa det själv istället. Jag använder den som brukshoj och putsar inte på den som om den vore en ögonsten. Har därför inte bryt mig. Men var tror du är rimligt att få ut eller kommer det bli betydligt lättare till våren?

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Hoj
brum brum..
såld min imorse, rätt pris så kommer rätt köpare ;)

(men var historien inte förtäljer är att köparen skulle köpa en mycket billigare hoj men den var tydligen rätt sned och köparen ville inte åka hem utan hoj.. man får vad man betalar för som sagt)

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
såld min imorse, rätt pris så kommer rätt köpare ;)

(men var historien inte förtäljer är att köparen skulle köpa en mycket billigare hoj men den var tydligen rätt sned och köparen ville inte åka hem utan hoj.. man får vad man betalar för som sagt)
Om det var -08 CBR, hur mkt fick du och hur långt hade den gått?

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Hoj
Tuono
Ser ut som om det gick bra denna gången? :)
Jag har lagt in service på min med men vet inte vad man skall sätta som lägstapris utan att gråta? Har haft lite folk som ringt men ingen som kollat live sedan senaste sänkningen.

Yes sålde den i veckan, har haft min ute hela sommaren. Ingen hoj folk vill köpa nu antar jag. Känns skönt att få den såld innan vinter

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Hoj
S1000 RR ///M
Helvete vad segt det är på Blocket. 28 dar har min Gixxer legat på Blocket, tänkte byta till ren banhoj istället. Har fått totalt två mejl. Ett bytesförslag mot nakenhoj och en som kom och kollade men bytte in sin hos handlare istället. Trist.

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Helvete vad segt det är på Blocket. 28 dar har min Gixxer legat på Blocket, tänkte byta till ren banhoj istället. Har fått totalt två mejl. Ett bytesförslag mot nakenhoj och en som kom och kollade men bytte in sin hos handlare istället. Trist.
Köp en banhoj, plocka över godiset, lasta på den orginalgrejerna fast med tillhörande fulkåpor, köp nya fulkåpor till din tidigare gathoj, sälj banhojen med orginalprylarna?

moddlaren

Guest
Har tittat på blocket i dag och jag tycker att det finns en hel del prisvärda sporttourer till salu i liter klassen o där över.

eller är det bara jag som tycker att det är rätt billigt just nu??

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Måste man lägga ut hojen till fyndpris för att få den såld nu eller vad tror ni? :va

Last edited:

Raderad medlem 61114

Guest
Hur många % vågar man pruta egentligen om man har samvete. Jag har satt upp 40k som köpgräns, men som vanligt hittar man ju alltid nåt för kanske 5-10k till som känns som jävligt mkt mer för pengarna, och jag känner att jag är beredd att ge 5k till för rätt hoj. Nu när jag tänker på det känns det som en jävligt dum fråga, hojen kanske har ett orimligt högt pris i förhållande till andra likadana hojar.. Men samtidigt är ju det ett pris säljaren tänkt sig som utgångspris.. För min del ser jag det rimligt att pruta 5k för en hoj utsatt för 45k, Men om jag slantar upp 10k mindre för en hoj utsatt för 45-55k, är jag ute å cyklar då. Givetvis snackar jag om en jävligt smidig affär, jag har inte hört av mig till nån annons på blocket ännu då jag är 1-2 veckor ifrån stålarna från f-bolaget... Min plan är ringa för tidsbokning, titta, 5 min sedvanlig genomgång följt av 5 min provkörning. Inget snack om ditten å datten, säljaren vet själv om sin hoj :7peta

Känns som drömläge att leta hoj nu :banana

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...