Död MC-marknad

elhombre

Medlem
Gick med
19 Oct 2012
Hoj
Ducce
Säg som det är hur du resonerar, kanske finns det synergi mellan säljare och köpare. Sedan är väldigt många hojar prissatta utan samvetskval...

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Hur många % vågar man pruta egentligen om man har samvete. Jag har satt upp 40k som köpgräns, men som vanligt hittar man ju alltid nåt för kanske 5-10k till som känns som jävligt mkt mer för pengarna, och jag känner att jag är beredd att ge 5k till för rätt hoj. Nu när jag tänker på det känns det som en jävligt dum fråga, hojen kanske har ett orimligt högt pris i förhållande till andra likadana hojar.. Men samtidigt är ju det ett pris säljaren tänkt sig som utgångspris.. För min del ser jag det rimligt att pruta 5k för en hoj utsatt för 45k, Men om jag slantar upp 10k mindre för en hoj utsatt för 45-55k, är jag ute å cyklar då. Givetvis snackar jag om en jävligt smidig affär, jag har inte hört av mig till nån annons på blocket ännu då jag är 1-2 veckor ifrån stålarna från f-bolaget... Min plan är ringa för tidsbokning, titta, 5 min sedvanlig genomgång följt av 5 min provkörning. Inget snack om ditten å datten, säljaren vet själv om sin hoj :7peta

Känns som drömläge att leta hoj nu :banana
Står det inte prutat o klart eller liknande i annonsen tycker jag att om begärt pris är 45.000 är prutning med 5.000 standard.

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Verkar som att många anser att 10% är hyffsat standard men det är ju inte alla som kör efter det. Själv ringer jag inte på en hoj om jag inte behöver pruta mycket lite eller inte alls och sätter ut saker för ungefär vad jag anser den är värd och kan bara gå ner några få %. Kommer då någon och föreslår 10-20% mindre lackar jag ur och det blir mest troligt ingen försäljning till dem om de inte höjer budet rejält. Men det är ju bara jag och jag har sällan bråttom :)

Raderad medlem 61114

Guest
Jo men det är lite det jag menar. Jag vill inte vara en köpare som jag själv skulle ogilla om jag själv säljer något, dessvärre känns det som man är ensam om det när man säljer saker, vilket har byggt upp ett tankesätt att varför kan jag inte va samma "kålsupare" som alla andra å pruta till förbannelse. Lite som uttrycket ta tills du skäms... Mitt problem är att jag skulle skämmas ganska mkt om jag la ett bud på 35k för en hoj som ligger ute för 45k...

Men sen kan man ju se på det så att man är inte kompis med den man köper utav, pengar är pengar. Jag vill helt enkelt gå lite balansgång här... Därav frågan.

och just nu är ju marknade lite så att man kan välja ganska friskt där ute...

För två år sedan sålde jag en nybesiktigade Saab 9-5 Aero -00 i toppskick, halvskinn, aerofälgar, aerovinge med nya däck, ny koppling, bättre beggad växellåda, nya bromsledningar hela vägen... 24k mil för 14k. Jag var sne som fan på köparen, men vafan, jag behövde köpa en bil som gick billigare och hade hittat en och behövde handpenning omgående.. Man får helt enkelt bita i sura äpplet.

Last edited by a moderator:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Verkar som att många anser att 10% är hyffsat standard men det är ju inte alla som kör efter det. Själv ringer jag inte på en hoj om jag inte behöver pruta mycket lite eller inte alls och sätter ut saker för ungefär vad jag anser den är värd och kan bara gå ner några få %. Kommer då någon och föreslår 10-20% mindre lackar jag ur och det blir mest troligt ingen försäljning till dem om de inte höjer budet rejält. Men det är ju bara jag och jag har sällan bråttom :)

Jag är själv verkligen ingen storprutare, men jag har ringt på hojar där jag anser att priset är på tok för högt och sagt att jag är intresserad och kan ta en långtur för att komma och titta, men det förutsätter att personen är villig att gå ner i pris.

Jag hade nog själv inte blivit irriterad över att få ett sådant samtal, tycker nästan det är jobbigare med personer som kommer och tar ens tid, för att sedan börja superpruta.

Raderad medlem 61114

Guest
Ja det där med långtur är ett annat problem. Det finns en hoj ute nu som jag skulle slå till på idag om pengarna fanns. Men jag gillar inte att pruta över telefonen.. jag vill lägga upp kontanter om jag ska pruta.. Får bli ca 40 mil enkel resa och chansa helt enkelt om den finns kvar :gnissla Men som väldigt mkt har även den legat ute rätt länge...

aba123

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2014
Hoj
Yamaha MT09
jag har haft önskas köpa på blocket inte ett svar. provar nu på sporthoj.
kolla min annons har du nån av dessa
Yamaha MT09
KTM Duke 690/R årsm 13-14
Husqvarna Nuda R-13
BMW S1000R
ring inte skicka ett mail med mil och pris så ringer jag upp

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ja det där med långtur är ett annat problem. Det finns en hoj ute nu som jag skulle slå till på idag om pengarna fanns. Men jag gillar inte att pruta över telefonen.. jag vill lägga upp kontanter om jag ska pruta.. Får bli ca 40 mil enkel resa och chansa helt enkelt om den finns kvar :gnissla Men som väldigt mkt har även den legat ute rätt länge...

Ta prutningen på telefon innan. Tala om för säljaren att du är en seriös köpare och att du räknar med att hans beskrivning av varan är korrekt och då kan du tänka dig att betala -----kr.

Är du tydlig och tala om vad du kan betala och inte kör inte med "sista priset kompis" eller nåt jävla förnedringsbud på halva begärda så är det konstigt om säljarn lackar.

Har man kört 40mil enkel så har man tappat lite förhandlings-momentum redan där.

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Ta prutningen på telefon innan. Tala om för säljaren att du är en seriös köpare och att du räknar med att hans beskrivning av varan är korrekt och då kan du tänka dig att betala -----kr.

Är du tydlig och tala om vad du kan betala och inte kör inte med "sista priset kompis" eller nåt jävla förnedringsbud på halva begärda så är det konstigt om säljarn lackar.

Har man kört 40mil enkel så har man tappat lite förhandlings-momentum redan där.
Precis så har jag gjort på mina 2 senaste. Har varit 30 resp 40 mil enkel och har i förväg kommit överrens med säljaren att om cykeln är som personen beskriver den är det si eller så mkt som gäller.

Mr_SunBear

Medlem
Gick med
11 Jan 2007
Hoj
2hjulslös
Sålde min K1200S i helgen, kom i kontakt via BMWforum på nätet. Min hoj fanns inte på nån annons, utan hade på lut att sälja min. Skickade mail med info och bilder. Ett samtal senare var det klart med pris o allt. Killen med sällskap kom ned från Norrland 75 mil enkel till Västerås å lasta på släp. Snabbt o smidigt jag nöjd han nöjd.

Raderad medlem 61114

Guest

Hahahaha! Kompis! Jag lämnar bara ett byd:hihi

Nä men allvarligt, tack för tipset :krama

Raderad medlem 61114

Guest
jag har haft önskas köpa på blocket inte ett svar. provar nu på sporthoj.
kolla min annons har du nån av dessa
Yamaha MT09
KTM Duke 690/R årsm 13-14
Husqvarna Nuda R-13
BMW S1000R
ring inte skicka ett mail med mil och pris så ringer jag upp

Känns inte så konstigt att du inte fått svar om det är så du skrivit annonsen. Testa va lite ödmjuk. Av den texten att döma känns det som du egentligen skiter i vilket :va

S1000R!! Vilken hoj att köra :kär Jag tyckte den var många ggr roligare en tex SD1290... åh herregud va glad jag är att jag provade den :banana Hade jag haft råd och va ute efter att köpa en sån hade jag vart en smula mer entusiastisk än dig :D

Lycka till!

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Jag tycker att priset kommer man överens om i förväg. Då slipper man ödsla tid på något som ändå inte kommer att bli en affär.

Sålde precis min Tuono och det tog en dag innan jag fick svar av en seriös kille som visste vad han var ute efter. Efter några mail kom vi överens om pris och någon dag senare genomförde vi affären. Betalning skedde via Swish och ägarbyte via Transportstyrelsens app. Inget prut eller annat tjafs. Köparen provkörde inte ens hojen utan vi startade bara upp den.

Med en informativ annons och rimligt pris är det enkelt att sälja hoj även på hösten.

universe777

See you in hell don't be late.
Gick med
28 May 2009
Hoj
2000, Triumph Legend 900 *SÅLD* 2008, Kawasaki ER6F *SÅLD* BMW K1100LT 1999 BMW S1000RR 2010
Komma överens om pris och lång tur....
Jag kom överens med en säljare en gång och skulle åka 50 mil.
När jag hade kommit 25 mil höjde han priset...
Var bara att åka hem igen.

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Har prutat på allt jag köper och det viktigaste för att få en bra affär är att pruta efter marknadsläget. Du gör ju en avvägning mellan år, mil och skick så du prutar på den efter det du bedömer viktigt.

Ett exempel ringer du på billigaste hojen på blocket av en viss modell så har ju den inte samma prutmån som en annan likadan fast dyrare. Där säger jag max 10%. Är det en av de dyrare så kan du helt klart ringa och diskutera priset innan bara du är ärlig. Sen kan det ju vara rätt bra att kunna ringa säljaren om något strul dyker upp istället för att pruta en sista tusing.

Prutade knappt 10% på min senaste hoj och den var den klart billigaste ute dock hade den gått långt. Förklarade för säljaren att jag inte kunde ge mer pga detta. Det accepterade han så nöjd köpare och nöjd säljare.

universe777

Gick med
28 May 2009
Hoj
2000, Triumph Legend 900 *SÅLD* 2008, Kawasaki ER6F *SÅLD* BMW K1100LT 1999 BMW S1000RR 2010
Det är lite därför jag säljer den antingen så säljer jag den nu eller så kör jag med den två säsonger till.
Men 2700 är egentligen inte så mycket. Men har försökt sätta priset därefter.

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Det är lite därför jag säljer den antingen så säljer jag den nu eller så kör jag med den två säsonger till.
Men 2700 är egentligen inte så mycket. Men har försökt sätta priset därefter.

Jättefin hoj, varför sälja? Tror du ligger rätt i pris (om man kollar vad de går för på nätet i övrigt).

universe777

Gick med
28 May 2009
Hoj
Jättefin hoj, varför sälja? Tror du ligger rätt i pris (om man kollar vad de går för på nätet i övrigt).

Funderar på något annat, få loss lite pengar under vintern. Men vi får se måste inte sälja.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati