Dödare, jorda spolen?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Hoppas på input såhär på Lördagskvällen. Jag har ju hört uttrycket "jorda spolen" utan att reflektera djupare i saken, jag jag antagit att man helt enkel jordar spolen, dvs lägger jord på +signalkabeln/terminalen in. Men jag vet ju inte.

Har en gammal 1-cyl 2 taktare med elsystemet ihoprullat under sadeln, den startar. Jag rotade fram ett dödmansgrepp i lådorna och den släpper på ström igenom kablarna när man rycker ur, tänk motorbåts-dödmansgrepp med röd spiralkabel. Dessa trådar syns i förgrunden. Ska jag helt enkelt jorda mellan ram och inkommande signalkabel? Är det helt bra när det sitter kvar regulator och pacifirectorspole ( hittar på, menar allt ), blinkesrelå mm osv som finns på en hoj med laddning och allt kringliggande?

Hur kopplar jag dödaren enklast?
 

Bifogat

  • Coil.jpg
    Coil.jpg
    135 KB · Visningar: 13

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hoppas på input såhär på Lördagskvällen. Jag har ju hört uttrycket "jorda spolen" utan att reflektera djupare i saken, jag jag antagit att man helt enkel jordar spolen, dvs lägger jord på +signalkabeln/terminalen in. Men jag vet ju inte.

Har en gammal 1-cyl 2 taktare med elsystemet ihoprullat under sadeln, den startar. Jag rotade fram ett dödmansgrepp i lådorna och den släpper på ström igenom kablarna när man rycker ur, tänk motorbåts-dödmansgrepp med röd spiralkabel. Dessa trådar syns i förgrunden. Ska jag helt enkelt jorda mellan ram och inkommande signalkabel? Är det helt bra när det sitter kvar regulator och pacifirectorspole ( hittar på, menar allt ), blinkesrelå mm osv som finns på en hoj med laddning och allt kringliggande?

Hur kopplar jag dödaren enklast?
Har du ingen dödare i dagsläget? Hur stänger du av den?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Har du ingen dödare i dagsläget? Hur stänger du av den?

Trodde min väl underbyggda trådstart skulle räcka, och troligen gör den det också. Men du var först:kramaSå, nyköpt, elsystemet ihoprullat under sadeln, inga styrreglage ( el ) och elsystemet är komplett men det mesta är urkopplat via kontakterna. Den startar. Men jag måste döda den också.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Trodde min väl underbyggda trådstart skulle räcka, och troligen gör den det också. Men du var först:kramaSå, nyköpt, elsystemet ihoprullat under sadeln, inga styrreglage ( el ) och elsystemet är komplett men det mesta är urkopplat via kontakterna. Den startar. Men jag måste döda den också.
Vad är det för hoj? Finns elschema? CDI eller brytare?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Vad är det för hoj? Finns elschema? CDI eller brytare?
Jag har elschema. Inget personligt men jag hoppas ändå på någon annan med praktisk fälterfarenhet som har lite koll på läget. Kan man jorda +inkommande på tändspolen för att stänga av tändningen?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har elschema. Inget personligt men jag hoppas ändå på någon annan med praktisk fälterfarenhet som har lite koll på läget. Kan man jorda +inkommande på tändspolen för att stänga av tändningen?
Alright lycka till
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Om inte annat så kan du ju dra +inkommande via en brytare på styret, typ en sådan här.
Screenshot_20221009-014538_Chrome.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad är det för hoj? Lägg upp elschema eller länka till elschemst så är det ju hyfsat enkelt att veta om du ska kortsluta eller bryta matningen till tändspolen, eller nåt annat. På CB250:in och PY80:in tror jag man jordar en kabel på CDI:n.

Har du brytarspetsar är det bara att kortsluta tändspolen.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Vad är det för hoj? Lägg upp elschema eller länka till elschemst så är det ju hyfsat enkelt att veta om du ska kortsluta eller bryta matningen till tändspolen, eller nåt annat. På CB250:in och PY80:in tror jag man jordar en kabel på CDI:n.

Har du brytarspetsar är det bara att kortsluta tändspolen.
På min 2T enduro så jordar man en kabel från CDI:in, men som du säger behöver man se elschemat för att säkert veta.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Vad är det för hoj? Lägg upp elschema eller länka till elschemst så är det ju hyfsat enkelt att veta om du ska kortsluta eller bryta matningen till tändspolen, eller nåt annat. På CB250:in och PY80:in tror jag man jordar en kabel på CDI:n.

Har du brytarspetsar är det bara att kortsluta tändspolen.
Elschemat jag googlade fram stämmer inte insåg jag efter en stund. Hojen är en Suzuki Ts125 -82. Synd att mitt dödmansgrepp släpper på ström när man ”bryter” annars hade det varit lättare.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Ja det skulle vara lätt men jag blev sugen på att använda dödmansgreppet för det ser lite speedway farligt ut liksom?

Men dra +inkommande via denna, du kan välja om den ska vara slutande eller brytande när snöret dras.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Men dra +inkommande via denna, du kan välja om den ska vara slutande eller brytande när snöret dras.
Det är en sån jag har, fast med styrfäste och bara slutande funktion, köper inte en sån utan sätter bara ngn annan dödare från lådorna ifall jag inte får till det med den jag redan har.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Du måste ju enkelt kunna konstatera om du har elektronisk tändning eller med brytarspetsar. Är det tändsystem med brytarspetsar är den enklaste vägen att med en slutande kontakt jorda spetsarna. Har du elektroniskt tändsystem är det enklaste att koppla en brytande kontakt i serie med ledaren mellan CDI'n och tändspolen.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
”Jag vägrar uppge modell eller elschema men jag ska ha ett snabbt svar nu. Ge mig”

Hitta ett elschema som stämmer. Koppla dödaren på samma sätt som den dödande delen av tändningslåset. Klart. Har du en normalt öppen komtakt och det krävs en normalt sluten eller vice versa får du leva med omvänd funktion eller köpa en ny brytare.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
”Jag vägrar uppge modell eller elschema men jag ska ha ett snabbt svar nu. Ge mig”

Hitta ett elschema som stämmer. Koppla dödaren på samma sätt som den dödande delen av tändningslåset. Klart. Har du en normalt öppen komtakt och det krävs en normalt sluten eller vice versa får du leva med omvänd funktion eller köpa en ny brytare.
Nu bad jag dig tidigare om ursäkt några inlägg upp om du missade det samt skrev modell Hojen är ombyggd med ett elsystem som saknar en hel del.

CDI tändning och den enda brytaren jag hade igår kväll hade fel omvänd funktion för att enkelt bryta strömmen till spolen. Därav frågan.

Jag hoppades helt enkelt någon visste om det gick att lösa mha bilden jag bifogade
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nu bad jag dig tidigare om ursäkt några inlägg upp om du missade det samt skrev modell Hojen är ombyggd med ett elsystem som saknar en hel del.

CDI tändning och den enda brytaren jag hade igår kväll hade fel omvänd funktion för att enkelt bryta strömmen till spolen. Därav frågan.

Jag hoppades helt enkelt någon visste om det gick att lösa mha bilden jag bifogade
Jag hjälper dig gärna om du kan få tag i ett elschema som stämmer någorlunda. Är du säker på att det är CDI-tändning?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ett tips köp inte denna från two stroke https://www.twostroke.se/tnt-dodmansgrepp-dual helt värdelös kvalité. Köpte en att montera på fyrhjulingen men den bara glappade, har för mig att jag köpte en av bättre kvalla hos Rinab men den vara bara brytande.

Two stroke kontakten var en simpel billig mickobrytare som monterats på nåt plånbleck och med en specialmutter för att hålla gummiknoppen, den var som gjord att glappa.

Kollade lite scheman på TS125 men dom jag hittade på 1982 årsmodell verkar ha spetsar. Vet nu inte om jag hittat rätt scheman, med ett schema är det ju enkelt att veta hur man ska göra.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top