Döden på bulten-drabbade mig.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Bikerbitch skrev:
2493408Hela tråden är en ögonöppnare tycker jag. Måste inte spä på det ännu mer, just här..

Nu måste jag ändå göra ett inläggefter att hela "RIP", VIF"-grejjen är avklarad.
Jag fattar fortfarande inte hur folk kan bli förvånade över att hojåkare dör. Självklart är det alltid en personlig tragedi för nära och bekanta men det kan knappast komma som en överraskning för oss som själva kör hoj.
Om ni ändå blir förvånade över att folk verkligen kan DÖ när vi kör hoj som vi gör borde ni tänka till lite.
Vi kör minst 200+ på trafikerade vägar och så fort vi bara klarar av på ganska tomma landsvägar men med massa dolda kurvor, krön och avfarter.
Är ni inte medvetna om att man kan ramla och slå sig så är ni tamigfan riktigt tröga.

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
Gsx-r
Victor skrev:
2495291 Nu måste jag ändå göra ett inläggefter att hela "RIP", VIF"-grejjen är avklarad.
Jag fattar fortfarande inte hur folk kan bli förvånade över att hojåkare dör. Självklart är det alltid en personlig tragedi för nära och bekanta men det kan knappast komma som en överraskning för oss som själva kör hoj.
Om ni ändå blir förvånade över att folk verkligen kan DÖ när vi kör hoj som vi gör borde ni tänka till lite.
Vi kör minst 200+ på trafikerade vägar och så fort vi bara klarar av på ganska tomma landsvägar men med massa dolda kurvor, krön och avfarter.
Är ni inte medvetna om att man kan ramla och slå sig så är ni tamigfan riktigt tröga.
Det är det nog ingen som blir heller...
Men om du inte fattar att det är fel tid och plats att debattera detta i en tråd skapad av någon som har lämnat ut sina känslor över det tragiska som har hänt, då är du väl "tamigfan riktigt trög" själv...

Man blir fövånad över hur många det är här som totalt har missat det här med "vett & etikett", och som sedan helt smaklöst kombinerar det med en total avsaknad av "takt & ton".

Grow up...

isbjörnen

isbjörnen
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
en sån med två hjul och styre
beklagar verkligen och hoppas att både du och mickes anhöriga repar sig.
V.I.F var du än är

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goldwing
Tänk efter själva ett tag nu. Om Micke, eller någon annan olycksdrabbad hojbroder/syster, kunde tala till oss från där de nu befinner sig, till oss som fortfarande är i livet, vad skulle de vilja säga till oss då?

Är det "Sänd mig några V.I.F. och gå sen vidare mer era liv", eller är det "Gör inte om mitt misstag. Chansa inte vid skymda ställen. Ta det lugnare genom korsningen.....".

Jag spekulerar inte om orsaken till just den här olyckan. Det kan ju berott på andra omständigheter, helt utanför mc-förarens kontroll.

Alla som förlorat någon nära på ett plötsligt och våldsamt sätt vet att det är viktigt att få en förklaring på "Hur?" och "Varför?". När man vet orsak och verkan så är det lättare att bearbeta sorgen för att sen gå vidare, förhoppningsvis med några erfarenheter rikare, kanske till och med med en ny attityd till livet.

Varför är det då tabu att försöka diskutera hojåkares beteende i en olyckstråd? Är det brist på respekt för den döde och anhöriga? Är det brist på empati? Nej, jag tycker det är brist på respekt och brist på empati att INTE göra det.

Om trådskaparen tycker att mitt inlägg är felplacerat eller provocerande så tar jag bort det. Jag kan ju lägga det "Olycksbekämpningstråden", den tråden har lästs av 1600, den här tråden av 18000.....

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
Tack för all respons, även Mickes kvarlevande har fått en kopia på denna tråd.

Olyckan verkar varit resultat av ett misstag ihop med otur, inte en olycka beroende på det svinsätt man ibland har kört på bulten och som pågår dag efter dag.

Att diskutera omständigheter är inte meningen.

Känns lite ironiskt att få "skyll dig själv"-inlägg i en sådan här tråd, på SH, då jag misstänker att 100% av de som befinner sig på denna sajt begått ett trafikbrott medvetet(fortkörning, omkörning på fel ställe, felaktig filkörning m.m.). Att köra 115 på 110 väg medvetet, ska man skylla sig själv då om någon kör ut framför dig? Snälla, starta inte en diskussion, tänk på att alla begår misstag, även DU, att då betala med sitt liv, finns det något annat än sorg i det?

Jag förstår ALLA inlägg i denna tråd, även om jag personligen önskat att vissa skrivit i en annan tråd eller forumdel. Men då sådana här forum är öppna och offentliga så är jag nästan mållös över alla stöttande mail och det få antal som i sig är bra inlägg, men inte passande i denna tråd.

Hojen står i vinterförvaring i väntan på våren och försäljning.

Körde ut den till garaget, 2 mil bort, har inte rädsla eller avsky för att köra, men glädjen var inte där. Tyvärr.

Jag kommer följa SH, och inget kan ta mitt intresse, men jag kommer inte utöva den.

Tack för allt stöd.

Tobias & Micke

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
rfb skrev:
2511625 Tack för all respons, även Mickes kvarlevande har fått en kopia på denna tråd.

Olyckan verkar varit resultat av ett misstag ihop med otur, inte en olycka beroende på det svinsätt man ibland har kört på bulten och som pågår dag efter dag.

Att diskutera omständigheter är inte meningen.

Känns lite ironiskt att få "skyll dig själv"-inlägg i en sådan här tråd, på SH, då jag misstänker att 100% av de som befinner sig på denna sajt begått ett trafikbrott medvetet(fortkörning, omkörning på fel ställe, felaktig filkörning m.m.). Att köra 115 på 110 väg medvetet, ska man skylla sig själv då om någon kör ut framför dig? Snälla, starta inte en diskussion, tänk på att alla begår misstag, även DU, att då betala med sitt liv, finns det något annat än sorg i det?

Jag förstår ALLA inlägg i denna tråd, även om jag personligen önskat att vissa skrivit i en annan tråd eller forumdel. Men då sådana här forum är öppna och offentliga så är jag nästan mållös över alla stöttande mail och det få antal som i sig är bra inlägg, men inte passande i denna tråd.

Hojen står i vinterförvaring i väntan på våren och försäljning.

Körde ut den till garaget, 2 mil bort, har inte rädsla eller avsky för att köra, men glädjen var inte där. Tyvärr.

Jag kommer följa SH, och inget kan ta mitt intresse, men jag kommer inte utöva den.

Tack för allt stöd.

Tobias & Micke
Hej Killen
Skönt o höra av dig igen.

Det är alltid svårt o veta vad man ska säga till nån som precis har förlorat nån så nära.

Men du får gärna sticka in skallen till oss i TL-tråden lite då o då så vi vet att det går hyffsat för dig ialla fall.

Ha det så bra, och ta hand om familjen.

/Rickard

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
rfb skrev:
2511625 Tack för all respons, även Mickes kvarlevande har fått en kopia på denna tråd.

...

Tack för allt stöd.

Tobias & Micke

Önskar du kan finna det roliga i att åka hoj en dag igen...
Tyvärr så finns det alltid en risk med vår hobby och detta FÅR inte hända!
Tyvärr så gör det det allt för ofta och man inser att det inte bara handlar om dom andra...
Tack för din öppenhet om din kamrats bortgång...

MVH
/Patrik

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
rfb skrev:
2511625

Tack för allt stöd.

Tobias & Micke

Men ta intresset till en bana istället då. Jag kan ju bara gissa men din bortgångne kompis kanske skulle uppskatta om du inte slutande med hojåkning men istället kör under säkrare förhållanden.

Sälj till våren som du planerat sen vilar du en sommar och till hösten kanske det känns bättre och då köper du en racehoj istället.

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
Dagens bump ;) Det var nyligen fem år sen detta händer och jag har följt medierna, flera har gått bort sen dess...och det är inget att göra åt det, men vill bara uppmana till att tänka än en gång på att ta vara på livet - MC kanske inte är allt? Jag kör inte men har byggt om ett par hojar och håller på med ytterligare en nu :)

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Tänkvärd tråd det här. Jag har själv mer eller mindre slutat att köra. Jag är betydligt mer medveten om riskerna nu när jag är 28år än när jag var 18år. Jag känner mig inte helt bekväm med att köra längre helt enkelt. För mycket kan gå fel och jag har mycket att leva för! Det blev en enda tur i år på morsans Hornet. Kul? Visst, men inte alls som när man var 18 år, med en nästan ny R6:a. Då var man kung. Nu tänker jag mest på allt jag har att förlora.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Om man kör med skallen och låter bli att gasa där riskerna är höga så är jag övertygad om att man kan njuta av att åka hoj så länge man lever och har hälsan i behåll. Det går att ligga på riktigt bra på vissa sträckor utan att riskerna är för stora. Dock så är Bulten inte en väg jag gasar på alls. Om jag vill få lite utlopp för mitt körsug så tar jag mig långt från Stockholm där vägarna är mindre trafikerade och där bilisterna håller sig på asfalten så att inte var och varannan kurva är ett grustag.
Dessutom gasar jag bara där jag bedömmer sikten som god och asfaltens kvalité är bra.

Men allt detta innebär att 99% av milen jag kör på gata sker i makligare tempo.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Nä, det är helt rätt.Mc körning är inte allt.Men det är tillräckligt mycket som innehåll i livet för att kunna avstå från helt och hållet.Ingenting är farligare än de gränser man själv sätter upp vid dessa mc körningar om man tar med samtliga de riskmoment som kan tänkas dyka upp under färd.Tiotusentals dör i t ex cancer, hjärtinfarkt med andra sjukdomar mm ... om året i enbart lilla Sverige.Dessa har oftast ingen chans att styra sin egen färd mot graven vilket mc föraren nu har.

Jag har också haft vänner som mist livet på en motorcykel och jag har naturligtvis även sörjt dessa.Min egen bror dog i en av dessa trafikolyckor men jag har inte lagt hjälmen på hyllan för det eller slutat färdas i bil.Jag kan nämligen inte kapitulera och isolera mig från somliga ämnen i livet bara för att de utgör en viss risk.Jag måste helt enkelt få leva den korta stund jag vandrar på denna jord i fysisk form för att ha någon form av utbyte för just konceptet, livet.Man ska inte vara rädd för det livet har att erbjuda.Däremot ska man ta i beaktning av vad livet nu har att ge som kan utsätta en för diverse risker om olyckan kanske skulle dyka upp.Det hjälper nämligen inte att isolera sig från livets glädjeämnen, då dör man av leda.

Ha en bra dag mc åkare, även om det är vinter (för stunden).

Last edited:

jahsoldier

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2010
Hoj
Ute efter nytt.
Förstår inte varför folk ger upp sitt intresse "bara" för att det finns en risk, som inte är stor om man kör med skallen. Ska man sluta med allt som innebär en risk för hälsan får man ge upp mycket kul här i livet.

Jag har ingen förståelse för TS som slutat med åkandet för alltid? Visst att man kanske tar en paus av respekt för olycksoffret och familj men fan att folk dör av att åka båge kan väl inte kommit som en nyhet?

Folk utsätter sig säkert dagligen för saker som innebär större olycksrisk än hojåka. Folk är ofta rädda för fel saker.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Om nån nära MC-kompis skulle försvinna kan jag tänka mig att det skulle bli svårt o fortsätta att köra för man skulle sakna hen när man beger sig ut för att köra.

TimR

Ny medlem
Gick med
25 May 2011
Hoj
Yamaha R6 -01 | Kawasaki kx 250 -03
Jag skulle inte kunna koppla av o njuta en sekund på hojjen om min polare gått bort pga hojåka.

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Förstår inte varför folk ger upp sitt intresse "bara" för att det finns en risk, som inte är stor om man kör med skallen. Ska man sluta med allt som innebär en risk för hälsan får man ge upp mycket kul här i livet.

Jag har ingen förståelse för TS som slutat med åkandet för alltid? Visst att man kanske tar en paus av respekt för olycksoffret och familj men fan att folk dör av att åka båge kan väl inte kommit som en nyhet?

Folk utsätter sig säkert dagligen för saker som innebär större olycksrisk än hojåka. Folk är ofta rädda för fel saker.

Eller så inser du bara att människor reagerar på olika sätt och slutar överanalysera. Bara för att hans tankesätt inte gäller för dig så betyder väl inte det att han gör fel?

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Tills dagen kommer då mina söner säger att de inte vill att jag kör hoj mer, kommer jag fortsätta köra hoj, om än med insidan av skallen. Bulten för att ta ett exempel är inget ställe man gärna bombar på. Finns andra bättre och mindre riskfyllda vägar, samt alla banor vi har i detta avlånga land att göra det på.

Har dock inte råkat ut för samma sak som trådskaparen, dvs en nära vän som gått bort pga hojåkning, kanske skulle resonera på samma sätt då.

Men att ge upp en sak som jag verkligen gillar pga riskerna? Nä. Risken att bli påkörd och dö för övrigt i trafiken oavsett om jag går, kör bil eller mc anser jag vara lika stor. Fast när jag kör mc själv så kan jag till en viss mån göra det mesta för att undvika att nåt händer.

Kör försiktigt grabbar o tjejer ;)

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Jag är rätt faschinerad att ingen har dött av hojåka i min närhet än. Men nu har nästan alla slutat åka och jag kör nästan enbart bana. Men jag vurpade ganska elakt på moped och det sitter i fortfarande när man kör på allmän väg.

Ninjan är nog den hoj som gått mest enligt hastighetsbegränsningen faktiskt. Känns meningslöst o bli av med kortet på väg till banåka.

Sedan tappar man intresset när all svensk väg har belönats friskt med tjälskott och sand överallt...

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...

Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award