Dödsolycka Norsborg

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Avarage skrev:
Värdet är fortfarande det samma men de praktiska förutsättningarna/resurser etc. begränsar människans möjlighet att hjälpa alla. Dvs. det du pratar om är resursbrister och bedömningar av VAR livräddande åtgärder skall sättas in. En sådan bedömning görs vid större olyckor av räddningsledare och ambulanspersonal också men bedömningen där görs utifrån andra kriterier än vad du redogjorde från.

Ex:
- Vilka GÅR att rädda med de resulrser en ambulans har?
- Vilka av dem som GÅR att rädda klarar sig utan hjälp en kortare tid (tex. tills ytterligare resurser anländer).

Kvar blir kanske fler som MÅSTE ha hjälp! Ambulanspersonalen MÅSTE därför göra en prioritering och de flesta prioriterar barn före vuxna, yngre vuxna före pensionärer, kvinnor före män etc.

men det har inget att göra med hur ambulanspersonalen värderar/värdesätter människor på.

// Niklas

Att säga att alla liv är lika mycket värda signalerar för mig en ideologisk övertygelse framför en pragmatisk och realistisk sådan. Jättevackra ord, men när det kommer till kritan är det rätt få som egentligen tycker så.

/O

Last edited:

Ukiwaza

Nemo me impune lacessit
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
GSXR 1000 K7
Och angående alla religiösa diskussioner här; jag har en teori. Han återföds. För "Nice guys goes to heaven. Bad boys are born again.". :mattias[/QUOTE]

Ok,men inte som Hayabusa!!!!!!!!!

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
69:an skrev:
Nej. Ur koma (djup medvetslöshet) kan man vakna upp, hjärndöd är definitiv. Sedan 1988 gäller hjärndöd (när hjärnans funktioner totalt och oåterkelleligen fallit bort) som kriterium för död, vilket bland annat ger möjlighet till organdonation.

Ok, logiskt som vanligt när någon talar om hur det ligger till. Men för att spamma den sönderspammade tråden lite till. Har man livsuppehållande utrustning till en hjärndöd eller klara kroppen av att själv pumpablod och andas?

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Kawwa skrev:
Ok, logiskt som vanligt när någon talar om hur det ligger till. Men för att spamma den sönderspammade tråden lite till. Har man livsuppehållande utrustning till en hjärndöd eller klara kroppen av att själv pumpablod och andas?
Det beror på. Det finns grader av hjärndöd. Är man helt hjärndöd klarar inte kroppen av ett skit eftersom hjärnan styr allt.

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Kawwa skrev:

Du behöver respirator för att fortsätta andas. Exakt varför är jag lite osäker på. Skulle dock gissa på att det kan ha med frånvaron av "stimulanssignaler" från hjärnan via nerverna till kroppens olika organ, inklusive lungor och hjärta, som försvinner när hjärnan dör. Det som normalt gör att ex lungorna arbetar utan att du behöver aktivt andas, det sk autonoma nervsystemet, fungerar inte. Genom att du då tvingar lungorna att arbeta via respirator kommer syre att kunna tas upp av kroppen och hjärtat fortsätta pumpa runt detta via blodet åtminstone ett tag.

/Olzki

Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Olzki skrev:
Att säga att alla liv är lika mycket värda signalerar för mig en ideologisk övertygelse framför en pragmatisk och realistisk sådan. Jättevackra ord, men när det kommer till kritan är det rätt få som egentligen tycker så.

/O

Så hur dömmer du mig?

// Niklas

DieselDoris

Gangster rap made me do it
Gick med
13 Sep 2005
Hoj
Ja
Harmon Rabb skrev:
Världen är synnerligen liten ibland. Är du så pass bekant med Erika och hennes familj att du vet hur det gått får henne?
Nej, vi gick i samma skola förut, sågs på fester ibland.
Men hon ligger på karolinska nu, ska höra mig för hur det är med henne. Enligt hennes kompis som jag pratade med igår så var det ganska kritiskt.

korvgubbe skrev:
Varför den ledsna gubben?! Eller det kanske bara är när hojtjuvarna heter Adnan som du vill ha lite kroppskador på tjuvarna?
Jag försvarar inte vad hon/dom gjorde. Men så vitt jag vet så var det inte hon som stal hojen, hon åkte bakpå. Tjejen är bara 17 år, har hela livet framför sig. Klart som fan att det är tråkigt.
Pucko!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Nitrogen skrev:

Tycker bara att det är intressant att du plötsligt känner sådan sympati med tanke på din attityd i förra tråden..

Möjligen var hon "bara" passagerare men hon lär ju knappast ha varit helt ovetandes... Och även om så är fallet.. varför är du den här gången så benägen att försöka förstå, sätta dig in i situationen och ha "ursäkter" och förklaringa medan du i andra tråden förespråkar stryk och i det närmaste naKcskÅt?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Nitrogen skrev:
Nej, vi gick i samma skola förut, sågs på fester ibland.
Men hon ligger på karolinska nu, ska höra mig för hur det är med henne. Enligt hennes kompis som jag pratade med igår så var det ganska kritiskt.

Hoppas på det bästa, det vill säga att hon blir fullt återställd såväl fysiskt som psykiskt efter denna tragedi.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Harmon Rabb skrev:
Hoppas på det bästa, det vill säga att hon blir fullt återställd såväl fysiskt som psykiskt efter denna tragedi.

Jag tycker synd om killens familj och anhöriga och hoppas tjejen klarar sig. EN hojstöld ska inte behöva kosta ett liv även om jag tycker det är ett helvete att så många inte ska kunna respektera vad som är "mitt och ditt"....

DieselDoris

Gick med
13 Sep 2005
Hoj
Ja
korvgubbe skrev:
Tycker bara att det är intressant att du plötsligt känner sådan sympati med tanke på din attityd i förra tråden..

Möjligen var hon "bara" passagerare men hon lär ju knappast ha varit helt ovetandes... Och även om så är fallet.. varför är du den här gången så benägen att försöka förstå, sätta dig in i situationen och ha "ursäkter" och förklaringa medan du i andra tråden förespråkar stryk och i det närmaste naKcskÅt?
Hon var nog mycket väl medveten om att den var stulen. Och visst fan var det korkat av henne att åka med.
Jag ser dock en betydlig skillnad mellan henne och Adnan, och jag önskar inte livet ur Adnan, bokstavligen, även om jag skulle få mig ett gott skratt om han körde omkull och bröt ett par ben.
Så vitt jag vet så kan Erika vara hjärndöd vid det här laget, och något sådant önskar jag inte ens min värsta fiende.
Jag kan inte se att jag att jag har kommit med några ursäkter eller längre utlägg om huruvida det är synd om henne eller inte. Jag påpekade bara att jag känner henne och att jag hoppas att hon klarar sig utan bestående men. Hon lär hursomhelst inte göra om det, om hon nu vaknar upp.

Nicko@K.A.P

"Inte riktig funtad..."
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Ras
Undrar du varför hon känner mer sympati för ngn hon känner?
Är inte det ganska uppenbart?

Dock vet jag inte vad som blev nämt i tråden du/ni nämner

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Nicko@K.A.P skrev:
Undrar du varför hon känner mer sympati för ngn hon känner?

Nej, det är väl knappast något man behöver vara hjärnkirurg för att lista ut...

Men kommentarer som:
"jag önskar de stjäl fel hoj" och prat om att be HD "skipa rättvisa" i förra tråden översätter jag till:
"jag hoppas tjuven stjäl en hoj som straffar sig mer än den "vanliga rättvisan"...

I det här fallet blev det ju uppenbarligen så... Därav undrar jag ju vad som orsakat denna kovändning och om vändningen inträffat om det varit Adnan som dödskrockat med sin tjej bakpå....

Nåja... jag ska inte älta och spekulera... Jag tyckte bara det hela var värt att nämna...

Jag har ju den fula ovanan att ifrågasätta de som efterfrågar lynchmobbar och saknar empati för döda hojtjuvar o.s.v....

Nitrogen skrev:
Jag ser dock en betydlig skillnad mellan henne och Adnan, och jag önskar inte livet ur Adnan, bokstavligen,....

Du ville bara bussa HA på honom?! Fast du ville väl att de skulle prata med honom så han förstod det moraliskt felaktiga i att stjäla?

.....Jag ska inte tjaffsa mer med dig. Jag lider med din bekante och hennes anhöriga och även hojtjuvens anhöriga...

Ville bara stämma av vari skillnaden låg mellan folk och folk...
Men det är klart att det är skillnad när folket är sådana som är som oss och som Vi känner och inte är som Dem!

deam

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2003
Hoj
KTM 525 EXC-03
G-MAN skrev:
bra för dig då :) :tummenupp

Vad tror du själv händer då efter man tatt sista andetaget?

Lite nyfiken bara...

ööh ingenting, va tror du händer med en groda som dör?
skulle det hända mer saker med oss än grodan?? bara undra..

DieselDoris

Gick med
13 Sep 2005
Hoj
Ja
korvgubbe skrev:
Du ville bara bussa HA på honom?! Fast du ville väl att de skulle prata med honom så han förstod det moraliskt felaktiga i att stjäla?

.....Jag ska inte tjaffsa mer med dig. Jag lider med din bekante och hennes anhöriga och även hojtjuvens anhöriga...

Ville bara stämma av vari skillnaden låg mellan folk och folk...
Men det är klart att det är skillnad när folket är sådana som är som oss och som Vi känner och inte är som Dem!
Det låg väl en gnutta ironi i det, även om jag som sagt skulle skratta gott och någon bankade skiten ur honom. Lika väl som att jag inte hade tyckt synd om Erika om hon hade klarat sig undan med ett brutet ben. Men nu handlar det om ett människoliv.
Skillnaden mellan Adnan och Erika, enligt min mening, ligger i att Adnan i princip livnär sig på att göra livet surt för andra, medans Erika förmodligen åkte med för att det kändes häftigt och spännande.

Nicko@K.A.P

"Inte riktig funtad..."
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Ras
Kan dock förstå folks frustration över svenska rättsystemet. Inte minst efter det här med Adnan & Co.
Verkligheten lär nog hinna i kapp människor som mer lr mindre ägnar sig åt sådana omfattande stölder tids nog ändå.

En gammal barndomsvän blev av med sin Ninja förra våren. Oturligt för tjuven var ägaren med i Brödraskapet. Det hela löstes efter en snabb konversation och tjuven gick därifrån med hjärtat i halsgropen bokstavligt talat

Numera sitter det en dekal på tanken "Property of ***"
Han har inte fått ett fingeravtryck på hojen sen dess :hihi

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM