Dödsolycka Norsborg

DaViD^^

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2005
Hoj
Mustang 3vxl (cykel asså)
Stuff skrev:
Precis. Han såg nog hojen på gatan och tänkte "Oj, inte kom jag ihåg att jag har köpt en sådan här".
så du menar på allvar att du kollar upp ramnummer motornummer nummerplåtar ägarbevis och ringer polisen
när polaren visar upp sin nyköpta hoj och frågar om du vill testa den?

har kört X antal folks bilar utan att fråga eller ens komma på tanken att fråga om den är stulen eller ej än mindre kolla upp att alla nummer är schysta

eller det kan inte vara så att en kille lånar ut sin ärliga motorcykel till honom
och när han klotar med motorcykeln så ringer han och anmäler den stulen
för att få ut något på försäkringen

kan oxåa vara så att dom provkörde hojen inför ett tänkt köp
och när killen inte kom på 1timme ringer han och anmäler hojen stulen
men han visste inte att han ligger död en bit därifrån
och polisen nog inte haft tid att ens undersöka hurvida det låg till med stöldanmälan
då dom utalade sig till tidningarna

tycker du ska börja använda det du har mellan öronen
innan du tänker med skrift

man kan inte förutsätta att han just snott hojen genom att råna till sig den med hjälp av en blodig kanyl eller vafan det är en del verkar tro

killen är död lämnade ett barn eftersig vad jag förstått
en hel hög syskon ,släkt och vänner

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Händelsen känns som en bekräftelse på Darwins teorier eller för den delen teorin om självsanering.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Retep skrev:
Visst, det är en förenkling och en klysha, men det jag menar är att man kan trots svårigheter i livet har ett eget ansvar som individ.
/Peter

Ansvar för sitt egna handlande har man oavsett förutsättningar så länge man är myndig så där håller jag med dig till 100% :tummenupp .

Retep skrev:
Håller med om det, också om det du sa tidigare(tror jag) att man ska sätta in resurser tidigt i skola mm. Men jag tycker också att man inte får tappa kraven. Tydliga konsekventa och "rättvisa" krav skänker trygghet hos barn. Där tror jag mycket missas. Fast det gäller ju även barns möjligheter.

:tummenupp
Så länge kraven ställs i proportion till de förutsättningar individen har! Ex. olika krav skall/bör ställas på ett litet barn jämfört med en vuxen individ precis som olika krav KAN ställas på en frisk resp. psykiskt sjuk individ.

Problemet ÄR och börblir en sjukvård (läs psykvård) med BUP i spetsen som har alldeles för dåliga resurser. Vilket tvingar sjuka människor på gatan där de konfronteras med en omgivning som ställer för dem för höga krav och som inte är förstående! DÅ blir det konfrontation!

Retep skrev:
Idag händer det ju i princip ingenting om en ungdom begår brott. I alla fall verkar det inte göra någon större skillnad om de begår upprepade brott, då är man redan på "botten". Då finns det ju inte längre något incitament att sluta heller.

Detta börjar redan hemma! Funkar det inte hemma så att barnet inte lär sig/får lära sig så blir det också problem när barnet kommer ut i samhället utanför de fyra väggarna! Grundproblemet ligger oftast hos vårdnadshavarna enl. min erfarenhet!

Retep skrev:
Håller med. Jag tycker också att alla har samma rätt till en ambulans, men respekt är något man förtjänar, inte kräver.

Kräver respekt kan/skall man inte göra men å andra sidan behöver man heller inte visa under livslång vänskap att man "förtjänar" respekt. Utan jag respekterar en för mig villt främmande människa frams till att han/hon visar att han/hon INTE förjänar respekt. Dvs. för mig gäller det omvända!
Ex. En person hamnar i en pinsam situation. En kvinna har blivit utslängd halvt naken av sin man som är onykter. Att visa henne respekt är att INTE ställa sig och råstirra eller ännu värre gapskratta och peka finger utan så snabbt man bara kan skynda till undsättning med filt/jacka eller vad man nu har och INTE granska henne från topp till tå INNAN jackan/filten överlämnas! Kanske inget bra exempel men endå, du förstår kanske vad jag menar!`?

Retep skrev:
Nu ska vi inte låta så :pannkyss..... Jag tycker inte det var provokativt när det gäller den här killen, men du sa "alla" och det var väl det jag tyckte var lite svårsmält. Jag syftade på respekt och du på värde.
/Peter

Det var därför jag skrev värde och inte respekt! :tummenupp

// Niklas

cleaner skrev:
Varför är det så vanligt att man resonerar att skola ungdomsvård ska
bli avsevärt bättre när föräldrarna är tillsammans med sina barn
ca 18 av dygnets 24 timmar.

VIF

Du har rätt! :tummenupp

Men tyvärr så har många av dessa barn/ungdomar föräldrar som inte lämpar sig som just föräldrar. En del föräldrar är till och med så dåliga föräldrar redan INNAN de blir föräldrar att de ALDRIG borde ha barn. Men man kan ju inte förbjuda människor att skaffa barn (och kommer heller inte göra så) vilket lämnar oss i den situationen att barn föds till en situation som riskerar att förstöra dem. Och HÄR KAN samhället (dvs. vi) göra något för dessa barn. Därav inriktningen utanför familjen.

Med detta vill jag nu inte ha sagt att man INTE skall satsa i första hand på att hjälpa/stötta familjen och först i andra hand ta barnen därifrån. Men sjukvård/psykvård innebär INTE att barn/ungdomar nödvändigtvis måste separeras från sina föräldrar, eller?

// Niklas

ambulans skrev:
Ja nästan....
så här är det .

Vad jag ville försöka få fram, även om jag kanske inte lyckades till 100%, var att prioritering görs utifrån ANDRA aspekter än värderingar!

Din förklaring på arbetsgången var logisk och enkel att följa! :tummenupp

// Niklas

Hmm, hur kunde det bli så här?

Jag svarade på TREW separata inlägg vid TRE separata tillfällen och ändå hamnade alla tre svaren i samma meddelande??? :va

// Niklas

Nicko@K.A.P

"Inte riktig funtad..."
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Ras
peligroso skrev:
Det har dött en kille, och en tjej har skadats svårt.
Ska man inte kunna skriva R.I.P trots att han körde på en stulen hoj?

Kan vi inte bara låta denna tråden hedra en persons minne?
För att visa killens och tjejens anhöriga lite respekt?

Absolut!
Jag har dock en tanke som skrämmer mig.
Säg 20 år framåt att det va din/min dotter som åkte med moppefuckot som dessutom inte har körkort.
Hon kanske blir lam & hjärndöd resten av sitt liv lr kanske rent av avlider 1 vecka senare.

Då må han brinna i helvetet!

En sak om man själv råkar illa ut men en helt annan när man på köpet tar en annans persons liv i sina händer. All den sorg släkt o vänner kommer få kämpa igenom bara för att "killen trodde han va cool". :död

Last edited:

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
DaViD^^ skrev:
kan oxåa vara så att dom provkörde hojen inför ett tänkt köp och när killen inte kom på 1timme ringer han och anmäler hojen stulen
men han visste inte att han ligger död en bit därifrån
och polisen nog inte haft tid att ens undersöka hurvida det låg till med stöldanmälan då dom utalade sig till tidningarna
Ja, allt är ju möjligt. Teoretiskt sett kan han också ha blivit attackerad av en brunstig noshörning på rymmen från zoo. Men man får ju göra en rimlighetsbedömning och dra sina slutsatser efter den. Min är att han har snott hojen och ville testa hur fort den kan gå. För den skull är det inte rätt åt honom, absolut inte. Men mina sympatier blir mindre.

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
0 bhp
Stuff skrev:
Ja, allt är ju möjligt. Teoretiskt sett kan han också ha blivit attackerad av en brunstig noshörning på rymmen från zoo. Men man får ju göra en rimlighetsbedömning och dra sina slutsatser efter den. Min är att han har snott hojen och ville testa hur fort den kan gå. För den skull är det inte rätt åt honom, absolut inte. Men mina sympatier blir mindre.

Addera lite noja till det där så får vi en fin värld! :tummenupp

Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Stuff skrev:
Problemet är att man oftast skapar en egen historia ur det lilla man vet.
Folk har sin fulla rätt att dra den slutsatsen de vill av vad de vet så länge de gör klart att det är en ren gissning och inte fakta, vad de kommit fram till säger oftast mer om personen som gissar än händelsen själv.

Allting är inte alltid vad det verkar vara även om det oftast är det, men i och med att det inte alltid är det, kan man aldrig vara säker.

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
sandstream skrev:
Nu har det inte med tråden att göra så Swedie får väl ta bort det här inlägget men, jag tror inte att det händer någonting alls.
Man dör, pungt!

Jo, tyvärr är det så. Finns ingen romantik bortom skynket.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Nicko@K.A.P skrev:
Hon kanske blir lam & hjärndöd resten av sitt liv lr kanske rent av avlider
Hjärndöd eller avlider? Är man hjärndöd så är man död, det är inte antingen eller. Man kan inte vara död resten av sitt liv.

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
ambulans skrev:
Estonia, Göterborgsbranden mm... är exempel på katastrofer där sådana prioriteringar förekommer.

Detta är nåt vi övar kontinuerligt, gör stora katastrofcenarion , där vi får snabbt prioritera ett par hundra skadade och med teaterspel visa hur vi tänker och gör. Detta bedöms sedan under "spelets" gång av överläkare och människor inom katastrofhantering.

Lite offtopic plus att jag kortade ner ditt inlägg men jag ville bara uttrycka min beundran för dig som person och ditt yrkesval. Det är inga avundsvärda bedömningar du/dina kollegor tvingas till och jag hoppas att även ni har personer att vända er till när det blir "för mycket" för själen att bearbeta. Tyvärr så rangordnas jobb där man har hand om människors liv alldeles för lågt och det är skamligt att personer inom vård och omsorg inte ges mer uppskattning och bättre betalt. Anledningen till dig är nog mycket att när man väl är i en situation där man behöver dessa människor så finns det omständigheter som gör att man inte orkar göra sin röst hörd, tex om man själv är sjuk eller någon nära i sin omgivning.

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
sgtpepper skrev:
Hjärndöd eller avlider? Är man hjärndöd så är man död, det är inte antingen eller. Man kan inte vara död resten av sitt liv.

Hjärndöd är väl det samma som att ligga i koma? Alltså är man inte medicinskt död.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Kawwa skrev:
Hjärndöd är väl det samma som att ligga i koma? Alltså är man inte medicinskt död.

Nej. Ur koma (djup medvetslöshet) kan man vakna upp, hjärndöd är definitiv. Sedan 1988 gäller hjärndöd (när hjärnans funktioner totalt och oåterkelleligen fallit bort) som kriterium för död, vilket bland annat ger möjlighet till organdonation.

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
G-MAN skrev:
Klart man skall... V.I.F

Det är ju aldrig roligt när folk dör. Hoppas att han har det bra i himlen...

Det är ju inte dödsstraff på att stjäla. Inte ens motorcyklar.

Metaladdict

Härskare
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
Honda CRF 450R -08
sgtpepper skrev:

Men snälla jävla nån, spelar det roll? Denna tjej har (kanske inte helt ofrivviligt, men ändock) åsamkats en skada av modellen fetgrov, p.g.a. en kille som inte alls var vid sina sinnens fulla bruk. Om man får tro annan info i den här tråden. Det är inte rättvist att hon ska behöva dras med, näst intill in i döden, bara för att killen hoppades på att få ett ligg efter att ha skjutsat henne ordentligt. Tjejen har jag sympati för, men desto mindre för killen, han gick det öde han förtjänade tillmötes.

Och angående alla religiösa diskussioner här; jag har en teori. Han återföds. För "Nice guys goes to heaven. Bad boys are born again.". :mattias

Viper

Nu ännu grönare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En grön..
CHROLO skrev:
Det är ju inte dödsstraff på att stjäla. Inte ens motorcyklar.
Nej och tur är väl det.
Se bara på hur alla galningar i USA skjuter villt omkring sig för att slippa bli fångad av polisen.
Jag menar, har man redan gjort elakheter som resulterar i dödstraff, varför då inte göra allt för att bli fri, kan ju lika gärna döda 10 till.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Viper skrev:
Nej och tur är väl det.
Se bara på hur alla galningar i USA skjuter villt omkring sig för att slippa bli fångad av polisen.
Jag menar, har man redan gjort elakheter som resulterar i dödstraff, varför då inte göra allt för att bli fri, kan ju lika gärna döda 10 till.
Ja exakt.
Lite av en ond cirkel det där.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Och som vanligt i dessa trådar så bommar bra många den enorma skillnaden mellan att förespråka dödsstraff för hojstöld och att inte sörja om en tjuv kör ihjäl sig. Nyanser är väl för svårt?

Nicko@K.A.P

"Inte riktig funtad..."
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Ras
sgtpepper skrev:

Blev lite fel i stundens hetta. Blir så inåth*lve**es arg i sådana här situationer.
Omformulerar det till grovt hjärnskadad :3freak

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...