Retep skrev:
Visst, det är en förenkling och en klysha, men det jag menar är att man kan trots svårigheter i livet har ett eget ansvar som individ.
/Peter
Ansvar för sitt egna handlande har man oavsett förutsättningar så länge man är myndig så där håller jag med dig till 100%
.
Retep skrev:
Håller med om det, också om det du sa tidigare(tror jag) att man ska sätta in resurser tidigt i skola mm. Men jag tycker också att man inte får tappa kraven. Tydliga konsekventa och "rättvisa" krav skänker trygghet hos barn. Där tror jag mycket missas. Fast det gäller ju även barns möjligheter.
Så länge kraven ställs i proportion till de förutsättningar individen har! Ex. olika krav skall/bör ställas på ett litet barn jämfört med en vuxen individ precis som olika krav KAN ställas på en frisk resp. psykiskt sjuk individ.
Problemet ÄR och börblir en sjukvård (läs psykvård) med BUP i spetsen som har alldeles för dåliga resurser. Vilket tvingar sjuka människor på gatan där de konfronteras med en omgivning som ställer för dem för höga krav och som inte är förstående! DÅ blir det konfrontation!
Retep skrev:
Idag händer det ju i princip ingenting om en ungdom begår brott. I alla fall verkar det inte göra någon större skillnad om de begår upprepade brott, då är man redan på "botten". Då finns det ju inte längre något incitament att sluta heller.
Detta börjar redan hemma! Funkar det inte hemma så att barnet inte lär sig/får lära sig så blir det också problem när barnet kommer ut i samhället utanför de fyra väggarna! Grundproblemet ligger oftast hos vårdnadshavarna enl. min erfarenhet!
Retep skrev:
Håller med. Jag tycker också att alla har samma rätt till en ambulans, men respekt är något man förtjänar, inte kräver.
Kräver respekt kan/skall man inte göra men å andra sidan behöver man heller inte visa under livslång vänskap att man "förtjänar" respekt. Utan jag respekterar en för mig villt främmande människa frams till att han/hon visar att han/hon INTE förjänar respekt. Dvs. för mig gäller det omvända!
Ex. En person hamnar i en pinsam situation. En kvinna har blivit utslängd halvt naken av sin man som är onykter. Att visa henne respekt är att INTE ställa sig och råstirra eller ännu värre gapskratta och peka finger utan så snabbt man bara kan skynda till undsättning med filt/jacka eller vad man nu har och INTE granska henne från topp till tå INNAN jackan/filten överlämnas! Kanske inget bra exempel men endå, du förstår kanske vad jag menar!`?
Retep skrev:
Nu ska vi inte låta så
..... Jag tycker inte det var provokativt när det gäller den här killen, men du sa "alla" och det var väl det jag tyckte var lite svårsmält. Jag syftade på respekt och du på värde.
/Peter
Det var därför jag skrev värde och inte respekt!
// Niklas
cleaner skrev:
Varför är det så vanligt att man resonerar att skola ungdomsvård ska
bli avsevärt bättre när föräldrarna är tillsammans med sina barn
ca 18 av dygnets 24 timmar.
VIF
Du har rätt!
Men tyvärr så har många av dessa barn/ungdomar föräldrar som inte lämpar sig som just föräldrar. En del föräldrar är till och med så dåliga föräldrar redan INNAN de blir föräldrar att de ALDRIG borde ha barn. Men man kan ju inte förbjuda människor att skaffa barn (och kommer heller inte göra så) vilket lämnar oss i den situationen att barn föds till en situation som riskerar att förstöra dem. Och HÄR KAN samhället (dvs. vi) göra något för dessa barn. Därav inriktningen utanför familjen.
Med detta vill jag nu inte ha sagt att man INTE skall satsa i första hand på att hjälpa/stötta familjen och först i andra hand ta barnen därifrån. Men sjukvård/psykvård innebär INTE att barn/ungdomar nödvändigtvis måste separeras från sina föräldrar, eller?
// Niklas
ambulans skrev:
Ja nästan....
så här är det .
Vad jag ville försöka få fram, även om jag kanske inte lyckades till 100%, var att prioritering görs utifrån ANDRA aspekter än värderingar!
Din förklaring på arbetsgången var logisk och enkel att följa!
// Niklas
Hmm, hur kunde det bli så här?
Jag svarade på TREW separata inlägg vid TRE separata tillfällen och ändå hamnade alla tre svaren i samma meddelande???
// Niklas