Tråden drar åt (minst) fyra håll just nu.
1) Vad händer efteråt?
2) Brott och befogade straff (gammal favorit)
3) Hur allvarligt är det egentligen (eller inte) att köra stulna hojar
4) Kan man lita på tidningar och polis?
Aspekt 1 lämnar jag tillsvidare därhän tills den aktualiserar sig själv.
Aspekt 2 är så genomdiskuterad som något kan bli, men för formens skull säger jag att inget - inte ens hojstöld - motiverar döden som straff.
Aspekt 3 är litet intressant, eftersom värderingarna skiljer sig en hel del från person till person. Någon menar att det mest är ett oskyldigt pojkstreck att låna en hoj litet grann, andra - däribland jag - menar att det är ganska allvarligt. Att resonera om att en förare kanske inte vet om ett fordon är stulet eller ej är bara löjligt. Den som av någon anledning inte förvissar sig om att hojen eller bilen man kör är lagligt disponerad, är IMO precis lika skyldig som personen som stjäl fordon i första ledet.
Aspekt 4 är också intressant pga av de olika inställningar som finns representerade. För min del är tilltron till faktauppgifter i kvällstidningar (och särskilt i AB) svag, men när polisen är källa blir tilltron större. Andra reagerar av någon anledning med att ifrågasätta polisens uppgifter och motiv, utan att veta mera än någon annan.
Den som direkt ifrågasätter uppgiften om att hojen i dödsolyckan var stulen, med en insinuation om att polisens uppgifter är vinklade och osanna, avslöjar IMO sig själv som rättshaverist eller som någon som av annan anledning har egna problem med lagen.
DaViD^^ skrev:
tycker inte någon förtjänar att dö för att motorcykeln var stulen
Nej, det håller jag absolut med om.
DaViD^^ skrev:
ingen som vet hurvida han tagit den eller ens visste om att den var stulen
...fast just den saken är som sagt en rätt dålig ursäkt. Man kör inte fordon som man inte vet är o-stulna, det behöver man inte ens vara moralkärring för att tycka.
DaViD^^ skrev:
hoppas att tjejen klarar sig
en motorcykel är alltid en motorcykel det finns nya sånna
ett mäniskoliv finns bara 1 till varje mäniska
att ge sig på mäniskor då förtjänar man inget vidare liv
men det kan man inte direkt jämföra med en gammal motorcykel
Håller med fullständigt.