Dör på slangen.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Var ute lite idag och körde lite bakhjul med r1 -00. När jag kopplar upp den låter det som tändningen bryts i korta intervaller, instrumenteringen stängs av nollar start tripmätaren. En förgasare borde väl gå även om man lossar batteriet, men eftersom instrumenteringen slås av sammtidigt som han inte tänder rätt. Så undrar man om det har något samband.
Ska åka och handla ett nytt gelbatteri då det gammla är slut. moppen går bra när båda hjulen har markkontakt. Förslag?
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Tippsensorn kanske ballar ur?

Edit: Iofs hade jag liknande problem med en gammal gixxer, då var det en kabelhärva som låg emot en bultskalle på framgaffeln som hade nött hål på isolertejpen och skyddsplasten på kablarna så varje gång man svängde fullt åt vänster så dog hojen. (bultskallen tog i de oskyddade kablarna) lite läskigt. :)
 
Last edited:

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Var ute lite idag och körde lite bakhjul med r1 -00. När jag kopplar upp den låter det som tändningen bryts i korta intervaller, instrumenteringen stängs av nollar start tripmätaren. En förgasare borde väl gå även om man lossar batteriet, men eftersom instrumenteringen slås av sammtidigt som han inte tänder rätt. Så undrar man om det har något samband.
Ska åka och handla ett nytt gelbatteri då det gammla är slut. moppen går bra när båda hjulen har markkontakt. Förslag?


Jag hadde liknande symptom på min hoj, då var det skruven på ena batteripolen som lossat och låg å glappade.
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Låter som om hojen får för lite kräm.
Sitter det inte någon soppa pump 00ans r1a?
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
2840261 Tippsensorn kanske ballar ur?

Edit: Iofs hade jag liknande problem med en gammal gixxer, då var det en kabelhärva som låg emot en bultskalle på framgaffeln som hade nött hål på isolertejpen och skyddsplasten på kablarna så varje gång man svängde fullt åt vänster så dog hojen. (bultskallen tog i de oskyddade kablarna) lite läskigt. :)
Tipsensorn, skojar du med mig:va

Ska gå igenom kablar när jag orkar åka till garaget med vertyg.
Annars var min gissning har ett vanligt batteri eftersom det är slut och när man tippar batteriet är det ingen kräm i det, hur fungerar det med förgasare funkar de utan ström från batteriet?
 

2fast4me

RMT
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Strängnäs
Hoj
Gixxer 1000, Raptor
Har inget med batteriet att göra då du kan åka på laddströmmen från generatorn utan problem,kolla som du skrev, sönderskavda kablar samt att inte nån kabel håller på att lossna.//Jimmy
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Du säger ju själv att batteriet är slut. Ett batteri som är kasst snor mycket ström med..
När du dels börjar varva så kräver tändspolar mm mer kräm. Så även soppapumpen.
Jag tror att det är därför den dör för dig..
I med ett nytt batteri.. och jag skulle inte bli förvånad om det fungerar..
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Du säger ju själv att batteriet är slut. Ett batteri som är kasst snor mycket ström med..
När du dels börjar varva så kräver tändspolar mm mer kräm. Så även soppapumpen.
Jag tror att det är därför den dör för dig..
I med ett nytt batteri.. och jag skulle inte bli förvånad om det fungerar..

Det innebär att han i teorin, skulle kunan dra en fullgas repa framåt med högt varvtal med samma resultat som när han slangar, ut o testa :tummenupp

edit, eller på neutralen :rolleyes:
 

Barris

Nordenpaketet!
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Landskrona
Hoj
Kvaddad S1000rr och en Brapp brapp
Tror inte att det skulle ha med batteriets kappacitet att göra. Har själv haft en R1-00:a med dött batteri och det var bara att rulla igång skiten och börja slanga som vanligt utan problem. Gör som några redan har skrivigt, leta efter lösa sladdar eller kabelbrott.
 

2fast4me

RMT
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Strängnäs
Hoj
Gixxer 1000, Raptor
SENSEI:
Menar du att hojen ska gå sämre om man drar upp
den på slangen då batteriet är dåligt...????
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
SENSEI:
Menar du att hojen ska gå sämre om man drar upp
den på slangen då batteriet är dåligt...????

Har jag påstått det?
Ok.. Ska vi köra hela rejset över hur du mäter jordfel/kortslutningar mm på stört eller börja med det enklaste och ett av de vanligaste felen efter en vinter?
Släng i friskt batteri.. låna ett från någon om inte annat och testa.. Löser det problemet eller inte?

Löser det inte problemet så kan man frigöra hela kabelstammen, Riva bort kåpor, tank mm för att göra en visuell kolla så att allt ser helt ut.. Därefter så får man börja mäta med en ohm-meter..
Har man då tur så kanske man hittar ett jordfel....
Nästa steg är sen att börja mäta spänningsfall... Se om spänningen sjunker i någon kabel...
Dock så uppstår ju problemet enbart när framhjulet hissas upp i luften...
Så vi får nog lyfta upp framhjulet och börja mäta igen..
Och kanske varva motorn samtidigt.. upp mot varvstopp helst..
Fast före det så bör man kanske kolla om hojen laddar batteriet..
Ger generatorn den spänning den ska ge?

Jag kanske är dum som tänker på det som är enklast att kolla först...
Men har personligen alltid jobbat på det sättet och det har funkat med gott resultat både för mig och för andra..

El-fel är inte kul att leta.. Det kan vara mycket som strular.. Allra helst om felet enbart dyker upp vid vissa situationer..

Det innebär att han i teorin, skulle kunan dra en fullgas repa framåt med högt varvtal med samma resultat som när han slangar, ut o testa :tummenupp

edit, eller på neutralen :rolleyes:

Jupps
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top