SENSEI:
Menar du att hojen ska gå sämre om man drar upp
den på slangen då batteriet är dåligt...????
Har jag påstått det?
Ok.. Ska vi köra hela rejset över hur du mäter jordfel/kortslutningar mm på stört eller börja med det enklaste och ett av de vanligaste felen efter en vinter?
Släng i friskt batteri.. låna ett från någon om inte annat och testa.. Löser det problemet eller inte?
Löser det inte problemet så kan man frigöra hela kabelstammen, Riva bort kåpor, tank mm för att göra en visuell kolla så att allt ser helt ut.. Därefter så får man börja mäta med en ohm-meter..
Har man då tur så kanske man hittar ett jordfel....
Nästa steg är sen att börja mäta spänningsfall... Se om spänningen sjunker i någon kabel...
Dock så uppstår ju problemet enbart när framhjulet hissas upp i luften...
Så vi får nog lyfta upp framhjulet och börja mäta igen..
Och kanske varva motorn samtidigt.. upp mot varvstopp helst..
Fast före det så bör man kanske kolla om hojen laddar batteriet..
Ger generatorn den spänning den ska ge?
Jag kanske är dum som tänker på det som är enklast att kolla först...
Men har personligen alltid jobbat på det sättet och det har funkat med gott resultat både för mig och för andra..
El-fel är inte kul att leta.. Det kan vara mycket som strular.. Allra helst om felet enbart dyker upp vid vissa situationer..
Det innebär att han i teorin, skulle kunan dra en fullgas repa framåt med högt varvtal med samma resultat som när han slangar, ut o testa
edit, eller på neutralen
Jupps