Dagens bänkkörning!

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Dagens bänkkörning! uppdat (2006-06-26)

Idag var det invigning av en bänk i karlstad och massa pådrag. Ställde upp cykeln i bänk för 400kr i alla fall bara för att se vad den ger i (hk) och om den går snålt.

Dom tyckte den gick ganska bra med air/fuel blandningen, vad tycker ni?

Visst är det väll lite hästar :3freak

Filmade med mobilen och tog några kort i bänken, dock har jag inte hittat någon stans att ladda upp filmen :3freak

edit:

Filmen
http://videos.streetfire.net/video/701f5dcb-0921-4b96-bfdb-9dc2680b07e2.htm

Slog lite lågor :hihi

Bifogat

• DSC01759.JPG
    DSC01759.JPG
    104 KB · Visningar: 242
  • DSC01760.JPG
    DSC01760.JPG
    97.6 KB · Visningar: 207
  • DSC01761.JPG
    DSC01761.JPG
    91.9 KB · Visningar: 226
  • DSC01762.JPG
    DSC01762.JPG
    67.9 KB · Visningar: 868
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Njae, är det så lite kusar egentligen? Vad ger de original enligt uppgift, är det inte bara runt 120 i motorn? Sen en förlust runt 15% till bakhjulet och sen med olika mätmetoder så är väl inte 96hk så mycket under normalt skulle jag tippa på.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Hyffsad kurva, själv tycker jag väl att den borde ligga på runt 6% CO vid full gas och fulla varv. Dvs, din går lite snålt - även om kurvan skulle råka vara i A/F - det framgår inte av inscanningen.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
andersbrink skrev:
2193839 Hyffsad kurva, själv tycker jag väl att den borde ligga på runt 6% CO vid full gas och fulla varv.

6% co ?

Har inte tagit någon bra bild men kurvan går från 4-15000rpm

Air/fuel från 5-20 i skalan till vänster och det man eftersträvade sa dom låg runt 13 min låg mellan 14 och 12.

(mobilen dog därför inga fler kort på pappret)

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
du hade kanske fått ut lite fler hästar vid en finjustering med en PowerCommander, typ 2-3.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
ape skrev:
2193889 du hade kanske fått ut lite fler hästar vid en finjustering med en PowerCommander, typ 2-3.

Förgasarmotor

Dock ska den in i annan bänk nästa vecka med justering.

Ska köra i den bänken en vända- Montera kn-filter- Justering och köra en gång till. Ungefär så tror jag det blir.

heliac skrev:
2193894 Vem e det som har bänken?

Bikecorner

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Mr Helmut skrev:
Air/fuel från 5-20 i skalan till vänster och det man eftersträvade sa dom låg runt 13 min låg mellan 14 och 12.

Den ligger på närapå 14:1 vid växlingspunkten, där har du ett par hästar att hämta om du lägger dig på 12.5:1. Vid maxvridet ligger din lite fett och där kan den ligga ohemult fett utan att påverka prestandan negativt. Däremot runt maxvarvet/växlingspunkten ska den ligga mellan 12.5:1 - 13:1. Jag tippar på att du kan hitta minst 2 hästar till med ett snäpp fetare huvudmunstycke. Med K&N-filter är du ute och rör dig på okända vatten (dvs huvudmunstycket kan behövas ändras väldigt mycket) och lär förmodligen även bestycka om lågfarten samt trottelnål. Fast det är ju det som är tjusningen, att skruva, mecka och pula fram mer effekt!

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Hur är det med kalibreringen av bänkarna då? Det kan, om jag inte är felunderrättad skilja upp till 10% mellen bänkarna, jag skulle inte ta så allvarligt på vad det visar utan vad skillnaden blir om man gör nån modifiering.
Alternativet är att köpa en hoj med pulver redan från början :clown.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
finnpower skrev:
2194183 Hur är det med kalibreringen av bänkarna då? Det kan, om jag inte är felunderrättad skilja upp till 10% mellen bänkarna, jag skulle inte ta så allvarligt på vad det visar utan vad skillnaden blir om man gör nån modifiering.
Alternativet är att köpa en hoj med pulver redan från början :clown.

jo det skiljer säkert och de kommer jag få svar på nästa vecka då den ska justeras och bänkas hos eurospeed

don_tomazo skrev:
2194192 Aldrig mer 600 på gata för min del.

Förklara dig :3freak

--------------------------------------
Film från bänkningen!

Slog lite lågor :hihi

http://videos.streetfire.net/video/701f5dcb-0921-4b96-bfdb-9dc2680b07e2.htm

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
don_tomazo skrev:
2194350 För klent :)

Okey

Någonstans måste man ju börja och jag tyckte det var en effektstark och smidig hoj. Efter att ha hört efter och läst någons första intryck här på sporthoj så var den självklart att jag ville ha en 600a. Är inte mycket för 300km/h resor utan tycker det vore roligare att behärska en kurvig väg/bana, dock är de lite trist att de inte går att göra så snabba powerwhelies :hihi

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda
Mr Helmut skrev:
2194363 Okey

Någonstans måste man ju börja och jag tyckte det var en effektstark och smidig hoj. Efter att ha hört efter och läst någons första intryck här på sporthoj så var den självklart att jag ville ha en 600a. Är inte mycket för 300km/h resor utan tycker det vore roligare att behärska en kurvig väg/bana, dock är de lite trist att de inte går att göra så snabba powerwhelies :hihi

Visst är det så. Inget ont om R6. En bra hoj men som sagt, poweruuiilies är :yoparty

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Bänkning nr 2

Nytt papper annan bänk(dock samma märke) och nytt kn-filter!

Ska snart köra Bänkning nr 3 då han vid förra tillfället inte hade nog stora munstycken hemma.

Han var nöjd med allt utan dippen runt 13000rpm, borde han det?

Bifogat

• DSC017631.JPG
    DSC017631.JPG
    74.3 KB · Visningar: 563
Last edited:

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
Italienska moppar......
Mr Helmut skrev:
2263092 Nytt papper annan bänk(dock samma märke) och nytt kn-filter!

Ska snart köra Bänkning nr 3 då han vid förra tillfället inte hade nog stora munstycken hemma.

Han var nöjd med allt utan dippen runt 13000rpm, borde han det?

Skiljer en del från första bänknigen ?! 5-6 hk ?
Ringen gav mersmak, eller hur :tummenupp

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Gottschalk skrev:
2263107 Skiljer en del från första bänknigen ?! 5-6 hk ?
Ringen gav mersmak, eller hur :tummenupp

Jo det skiljer ju mycket men det kanske kan skilja från bänk till bänk också. Ska upp nu i denna bänk en sista gång sen tror jag att det blir ytligare en gång i den andra för att se hur mycket det skiljer.

Samma motorcykel samma förhållanden

Det var skit kul på ringen, ska försöka hinna med några bandagar till iår och har planer på att köra ringen en gång till innan hösten kommer.

Vad tyckte du själv?

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
Italienska moppar......
Mr Helmut skrev:
2263205 Jo det skiljer ju mycket men det kanske kan skilja från bänk till bänk också. Ska upp nu i denna bänk en sista gång sen tror jag att det blir ytligare en gång i den andra för att se hur mycket det skiljer.

Samma motorcykel samma förhållanden

Det var skit kul på ringen, ska försöka hinna med några bandagar till iår och har planer på att köra ringen en gång till innan hösten kommer.

Vad tyckte du själv?

Jodå, biten blev man!! Så jävla bra asfalt på ringen att man blev skraj!!
Tänkte försöka hinna med falken,anderstorp och gelleråsen i år också :tummenupp

Dr.Bike

Guest
96 är verkligen ingen dålig siffra om den är otrimmad dessutom.
Det skulle ge 160 literhästar, och det är mycket det.

Men vi antar att bänken visar glädjesiffror? Ok?
Då kan vi kalkylera följande:
96 dynojetpållar X 0,9 = 86,5 verkliga hästar, vilket JAG skulle tro är den verkligt verkliga siffran, iaf om man körde den i ex.vis NC-Racings bänk som inte direkt är känd för nåra inflationshästar.

Läs gärna tråden i mekforumet om hästkrafter.

Edit: Att sen effektangivelsen i PAPPERET är som den är, det får vi se som en produkt av marknadsföring i kombination med konkurrens - alla killar vill ju ha den största...jag menar starkaste hojen!! :)

Läs länken här, men FFA det som står på Factory Pro´s hemsida:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=120047&highlight=riktiga+h%E4stkrafter

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...