Dagens bänkkörning!

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Här är min bänkning från RG Engineering i Falkenberg. Hojen hade endast Akrapovic slip-on och några justeringar gjordes aldrig. A/F kurvan är väl inte den bästa, så där hade säkert en del förbättringar gått att göra. Trots det var det ett av de högsta resultaten han hade fått för en R6:a utan några motormodifikationer.
 

Bifogat

  • bild60.jpg
    bild60.jpg
    67.4 KB · Visningar: 175

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Dr.Bike skrev:
2267962 Nu börjar man ana fiskarhistoria - 177 literhästar ur en i övrigt standard 600:a
Med all respekt - siffrorna du fick var nog liiiite väl optimistiska.
Hur stor var skillnaden före och efter bänkningen? DET är det intressanta.
Och om någon tror att fabriken "glömt bort" 10 - 12 häst på en 600 så kan det meddelas att: Det har de inte.

Dynobänkar börjar bli moderna tiders hästhandel! I dubbel bemärkelse :lol

Skulle 177 literhästar vara en omöjlighet när en F1 motor har över 300???
Båda är ju fyrtaktare med samma princip av trimning...
 

Dr.Bike

Guest
gixxxerracing skrev:
2268478 Skulle 177 literhästar vara en omöjlighet när en F1 motor har över 300???
Båda är ju fyrtaktare med samma princip av trimning...

Absolut ingen omöjlighet - men du jämför ett fordon ämnat för gata, med alla de ingående kompromisser det innebär - och en F1:a

Så kan man altså inte göra, bara för att bevisa för sig själv att, jodå - kan nån ha 300 så kan minsann jag ha...osv
Helt klart kan man krypa uppemot 200 literhästar, men då börjar man närma sig de beömda karusellerna och gungorna.

Frågan är viket man är beredd att kompromissa på.

Fred00 skrev:
2268172 Här är min bänkning från RG Engineering i Falkenberg. Hojen hade endast Akrapovic slip-on och några justeringar gjordes aldrig. A/F kurvan är väl inte den bästa, så där hade säkert en del förbättringar gått att göra. Trots det var det ett av de högsta resultaten han hade fått för en R6:a utan några motormodifikationer.

Återigen - din hoj var nog den starkaste R6:an - ja, men skulle den ge så myket VERKLIGA hästar på slangen så vore ju transmissionsförlusten nära noll.
D.v.s helt orimlig matematik.

INGEN bänkägare törs ge sina kunder låga siffror.

Jag har trimmat hojar ett antal år, och tycker det är VIKTIGARE när kunden säger: Fy faan vad den går jämfört med innan! Än att det är ett diagram som visar papier mache´hästar.

Gärna bromsbänk - men den ska användas med förnuft, d.v.s för utvecklign.
Deltat före - efter är det enda som räknas.
Din hoj visar 105 i en bänk, 92 i en annan.
Vem ska man lita på?
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Dr.Bike skrev:
2268512 Återigen - din hoj var nog den starkaste R6:an - ja, men skulle den ge så myket VERKLIGA hästar på slangen så vore ju transmissionsförlusten nära noll.
D.v.s helt orimlig matematik.
Nja, Yamaha säger ju 120hk original och min gav 104.7hk. Det betyder att effektförlusten är cirka 13%.
 

Dr.Bike

Guest
Fred00 skrev:
2268556 Nja, Yamaha säger ju 120hk original och min gav 104.7hk. Det betyder att effektförlusten är cirka 13%.

Aha - ja det låter ju mer rimligt.
Då uppstår frågan: Gav den verkligen 120 på riktigt? Eller var det promise department's stekta gröt i reklamen? :hihi

Som sagt - en soppa, och som någon så klokt sa: Huvudsaken är att hojen går optimalt och mår bra! :klappar
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Låt oss mäta kukar och skit i vilken linjal vi anväder :mad:

Tror inte det skiljer jätte mycket och bryr mig egentligen inte om hur mycket det står på pappret bara det inte är för lite :hihi

Anledningen till varför jag bänkar cykeln är för att få den bra inställd och redan efter första inställningen så blev den helt anorlunda! Låg man på 6000rpm förut och vred så hände det inte mycket, nu känns det typ som om den har mer komp:D den är mycket mer rapp men som man kan se på diagramet så dör den ut lite högre upp i registret.

Ska in 2006-07-03 på en sista vända i bänken.

Använder alla samma metod även fast att den kanske inte är riktigt vad den borde så kvittar det ju vad som är rätt eller fel om man vill jämföra emellan eller bara se air/ fuel kurvan
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
andersbrink skrev:
2264404 Tvärt om.

En A/F på 14:1 (som du har vid vissa varvtal) vid en väldigt varm temperatur kommer att bli ohemult och farligt klent när tempen sjunker nedåt 10 - 15 grader. En gathoj ska inte justeras till 13.5:1 utan närmare 12.5:1. 13.5:1 är avsett för bankörning under väldigt kontrollerade former där man kör med bredbandslamda och korrigerar inför varje nytt körtillfälle.

Det var längesen jag läste ett så långt textstycke och förstod så väldigt lite. :tomten
 

Black VFR

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Falun
Hoj
VFR 800-02, ST 1100-90
Alla som bänkar sina hojar kollar väl om bänkägarna har kalibrerat sina bänkar.
Har dom gjort det så borde dom ha något papper som talar om hur mycket fel bänken visar vid olika nivåer på effekt och varvtal mm.
Helst ska den ju vara ackrediterat kalibrerad, men det räcker väl om den är seriöst spårbart kalibrerad.

Är det någon som kollat hur det står till med bänkarna.

Om man ska justera biken, så ska man nog göra det på samma bänk som man mäter grundinställningen på om man inte går till kalibrerade bänkar.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Jag bänkade också idag.

3rd_gear.jpg


Angående kalibrering så justerar jag vinkeln på G-sensorn med fler eller färre lager med bubbelplast under manicken, tills utrustningen visar något sånär "DJ-emulated". :tomten
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
#Olsson# skrev:
2274212 Jag bänkade också idag.


Angående kalibrering så justerar jag vinkeln på G-sensorn med fler eller färre lager med bubbelplast under manicken, tills utrustningen visar något sånär "DJ-emulated". :tomten

Lite mer siffror i dina papper:D

Han som justerar min nu hade problem:(

Tidigare så gick den snålt på högt varv men nu när han fettade upp den på huvudmunstycke så gick den piss i mellanregister och tappade 5 hästar, har du eller någon annan nått tips man kan vidarebefodra?
 

Steinmeister

Har ingen hoj för hoj e gääj!
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Chail
Hoj
R6-06 till salu edition
Mr Helmut skrev:
2283408 Lite mer siffror i dina papper:D

Han som justerar min nu hade problem:(

Tidigare så gick den snålt på högt varv men nu när han fettade upp den på huvudmunstycke så gick den piss i mellanregister och tappade 5 hästar, har du eller någon annan nått tips man kan vidarebefodra?



Insprutning :rolleyes:

Nej för att vara ärlig så fattar jag inte ett skit av de däringa kurvorna, men något kanske jag lär mig. :tomten

Kan komma med en fråga oxå. Måste jag mappa när jag dragit på ett helsystem på min R6a?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Steinmeister skrev:
2283798 Insprutning :rolleyes:

Nej för att vara ärlig så fattar jag inte ett skit av de däringa kurvorna, men något kanske jag lär mig. :tomten

Kan komma med en fråga oxå. Måste jag mappa när jag dragit på ett helsystem på min R6a?
TPS=Spjällposition(hur mkt du gasar)
RPM=varvtalet
Lambda=Syrehalt i avgaserna(har har mätt på båda cylindrarna)
Sen är dom sista effekt o vrid :)

Ja slänger du på helrör bör du verkligen mappa om.
 

Steinmeister

Har ingen hoj för hoj e gääj!
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Chail
Hoj
R6-06 till salu edition
HanneZ skrev:
2283805 TPS=Spjällposition(hur mkt du gasar)
RPM=varvtalet
Lambda=Syrehalt i avgaserna(har har mätt på båda cylindrarna)
Sen är dom sista effekt o vrid :)

Ja slänger du på helrör bör du verkligen mappa om.


Tackar så mycket.


Så det jag fått höra om att den skall ställa sig själv via lambdan är bara bluff och båg?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Steinmeister skrev:
2283834 Tackar så mycket.


Så det jag fått höra om att den skall ställa sig själv via lambdan är bara bluff och båg?
Ptja den kan väl ställa om tomgång o konstantgas möjligtvis, när du drar på går den efter hårdkodade värden.
 

Steinmeister

Har ingen hoj för hoj e gääj!
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Chail
Hoj
R6-06 till salu edition
Jaha då va de bara att leta djupare i plånboken då. :)

Men när moppen väl sitter i händerna på mappskurken då går jobbet fort lr?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Steinmeister skrev:
2284198 Jaha då va de bara att leta djupare i plånboken då. :)

Men när moppen väl sitter i händerna på mappskurken då går jobbet fort lr?

Beror väll på hur han jobbar:)

Eurospeed och bikecorner har bänk i karlstad nu även yamahacenter men dom fattar inte hur man använder den :hihi . Roger (eurospeed) är den billigaste i alla fall :tummenupp
 

Steinmeister

Har ingen hoj för hoj e gääj!
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Chail
Hoj
R6-06 till salu edition
Mr Helmut skrev:
2285235 Beror väll på hur han jobbar:)

Eurospeed och bikecorner har bänk i karlstad nu även yamahacenter men dom fattar inte hur man använder den :hihi . Roger (eurospeed) är den billigaste i alla fall :tummenupp

Jo de visste ja. Tänkte mer på att de inte behöver flyttas massa förgasarnålar osv. Sen ska man ju ha tid oxå, men men de löser sig.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top