Old Badger
SportHojsentusiast
På riktigt? Har din Triumph Daytona rullat 24000 mil?
Ja...
På riktigt? Har din Triumph Daytona rullat 24000 mil?
Ja men ut med språket då, jag vill ju ha lite info om det hela. Hur många mil har du kört? Under hur många år? Servat den? Renoverat den? De senaste inläggen här är lite som en ögonöppnare. Enda hojar jag sett som rullat över 10k tidigare är väl goldwing och stora BMW.
Köpte den begagnad 2003 när jag tagit ett rådjur med den Daytona jag köpt ny. Tänkte den som reservdelshoj där jag skulle flytta över allt som var trasigt. Men eftersom den fungerade började jag använda den. 2 900 mil på mätaren då och sedan har det rullat på. Eftersom det blev en brukshoj har den lagade kåpor. Aldrig varit på verkstad efter att jag köpt den utan normal service har gjorts på vintern. Nållagren till stötdämparlagringen är original men det beror på att jag tar isär och smörjer som man ska. Vilket är ovanligt när man ska betala någon för att göra det. 3 timmars jobb har jag för mig Triumph tar. Och då ingår inte att vaxa svingen som jag gör!
Motorn är inte öppnad än men nu är jag nere på tunnaste 2 mm shims på några insugsventiler så det blir topprenovering i vinter. Kamkedja bytt naturligtvis. Vattenpumpen gick för några år sedan men jag hade en begagnad liggandes så det var snabbt fixat. Nya kylarslangar i silikon också eftersom original blivit lite gamla. Hade tur att det började läcka utanför garaget när jag provade något annat så jag kunde korta slangen och beställa nytt. Började dra lite olja för några år sedan men jag byter olja halvvägs i säsongen så det är inget som märks direkt. Ingen blårök och det är bara motorintresserade män som känt doften.
Nya däck igår så nu är den lättstyrd igen.
Hur i hela hinner man köra sådana kilometer?
Tycker ändå att jag körde en hel del mellan renoveringarna på tiden när kawan var i trafik, men inte i närheten till att jag skulle få ihop några femsiffriga miltal, trots både nytto och nöjjeskörning varje dag.
Kanske att bo på ett ställe där inte vatten kommer emot efter max 3 mil oberoende riktning kan göra en viss skillnad iofs, men ändock, vart får man tiden ifrån?
Det är väldigt mycket för en hoj, samtidigt är det "bara" 1200 mil per år. Aldrig kört så mycket på en säsong själv men ska väl inte vara särskilt svårt.
En fråga, är det "vägfärjor" som är gratis och bara rulla på för att ta sig över till Finland eller måste man boka osv. Och hur lång tid tar det över? Det är väl ett antal färjor?
Skärgårdsfärjor, går att åka via brändö till osnäs i norra åbolands skärgård, eller via kökar till galtby i södra.
Färjorna kostar nog med fordon, och skall bokas, i teirin iaf, i praktiken slipper en hoj nog med förutom kanske vissa turer i juli eller vid midsommar.
https://www.alandstrafiken.ax/sv
Har dock aldrig gjort det, man ska ha tid att campa och spendera tid på öarna, annars snackar vi många timmar på risiga båtar utan underhållning, så man åker ju viking line till åbo eller Helsingfors istället.
En timme förtiofem på eckerö linjen till Grisslehamn är mer rimligt.
Kunde dock tänka mig prova skärgårdsvägen, just med hoj, men som sagt så ska man ha tid på sig.
Ja men ut med språket då, jag vill ju ha lite info om det hela. Hur många mil har du kört? Under hur många år? Servat den? Renoverat den? De senaste inläggen här är lite som en ögonöppnare. Enda hojar jag sett som rullat över 10k tidigare är väl goldwing och stora BMW.
Hur i hela hinner man köra sådana kilometer?
Tycker ändå att jag körde en hel del mellan renoveringarna på tiden när kawan var i trafik, men inte i närheten till att jag skulle få ihop några femsiffriga miltal, trots både nytto och nöjjeskörning varje dag.
Kanske att bo på ett ställe där inte vatten kommer emot efter max 3 mil oberoende riktning kan göra en viss skillnad iofs, men ändock, vart får man tiden ifrån?
Det är väldigt mycket för en hoj, samtidigt är det "bara" 1200 mil per år. Aldrig kört så mycket på en säsong själv men ska väl inte vara särskilt svårt.
En fråga, är det "vägfärjor" som är gratis och bara rulla på för att ta sig över till Finland eller måste man boka osv. Och hur lång tid tar det över? Det är väl ett antal färjor?
Förra helgen: 200 mil varav 160 grus/stig/skoterled. 810 mil hittills denna säsong - på GSA-n.
Mötte flera gsa förra helgen när vi var på våran tur. Var nån av dom du månne?
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|