Dagens bild


Ja men ut med språket då, jag vill ju ha lite info om det hela. :) Hur många mil har du kört? Under hur många år? Servat den? Renoverat den? De senaste inläggen här är lite som en ögonöppnare. Enda hojar jag sett som rullat över 10k tidigare är väl goldwing och stora BMW.
 
Ja men ut med språket då, jag vill ju ha lite info om det hela. :) Hur många mil har du kört? Under hur många år? Servat den? Renoverat den? De senaste inläggen här är lite som en ögonöppnare. Enda hojar jag sett som rullat över 10k tidigare är väl goldwing och stora BMW.

Köpte den begagnad 2003 när jag tagit ett rådjur med den Daytona jag köpt ny. Tänkte den som reservdelshoj där jag skulle flytta över allt som var trasigt. Men eftersom den fungerade började jag använda den. 2 900 mil på mätaren då och sedan har det rullat på. Eftersom det blev en brukshoj har den lagade kåpor. Aldrig varit på verkstad efter att jag köpt den utan normal service har gjorts på vintern. Nållagren till stötdämparlagringen är original men det beror på att jag tar isär och smörjer som man ska. Vilket är ovanligt när man ska betala någon för att göra det. 3 timmars jobb har jag för mig Triumph tar. Och då ingår inte att vaxa svingen som jag gör!
Motorn är inte öppnad än men nu är jag nere på tunnaste 2 mm shims på några insugsventiler så det blir topprenovering i vinter. Kamkedja bytt naturligtvis. Vattenpumpen gick för några år sedan men jag hade en begagnad liggandes så det var snabbt fixat. Nya kylarslangar i silikon också eftersom original blivit lite gamla. Hade tur att det började läcka utanför garaget när jag provade något annat så jag kunde korta slangen och beställa nytt. Började dra lite olja för några år sedan men jag byter olja halvvägs i säsongen så det är inget som märks direkt. Ingen blårök och det är bara motorintresserade män som känt doften.
Nya däck igår så nu är den lättstyrd igen.
 
Hur i hela hinner man köra sådana kilometer? :va
Tycker ändå att jag körde en hel del mellan renoveringarna på tiden när kawan var i trafik, men inte i närheten till att jag skulle få ihop några femsiffriga miltal, trots både nytto och nöjjeskörning varje dag. :va

Kanske att bo på ett ställe där inte vatten kommer emot efter max 3 mil oberoende riktning kan göra en viss skillnad iofs, men ändock, vart får man tiden ifrån?
 
Köpte den begagnad 2003 när jag tagit ett rådjur med den Daytona jag köpt ny. Tänkte den som reservdelshoj där jag skulle flytta över allt som var trasigt. Men eftersom den fungerade började jag använda den. 2 900 mil på mätaren då och sedan har det rullat på. Eftersom det blev en brukshoj har den lagade kåpor. Aldrig varit på verkstad efter att jag köpt den utan normal service har gjorts på vintern. Nållagren till stötdämparlagringen är original men det beror på att jag tar isär och smörjer som man ska. Vilket är ovanligt när man ska betala någon för att göra det. 3 timmars jobb har jag för mig Triumph tar. Och då ingår inte att vaxa svingen som jag gör!
Motorn är inte öppnad än men nu är jag nere på tunnaste 2 mm shims på några insugsventiler så det blir topprenovering i vinter. Kamkedja bytt naturligtvis. Vattenpumpen gick för några år sedan men jag hade en begagnad liggandes så det var snabbt fixat. Nya kylarslangar i silikon också eftersom original blivit lite gamla. Hade tur att det började läcka utanför garaget när jag provade något annat så jag kunde korta slangen och beställa nytt. Började dra lite olja för några år sedan men jag byter olja halvvägs i säsongen så det är inget som märks direkt. Ingen blårök och det är bara motorintresserade män som känt doften.
Nya däck igår så nu är den lättstyrd igen.

Så det enda egentliga utanför"vanlig service" är alltså kamkedjan. Klart imponerande!
 
Hur i hela hinner man köra sådana kilometer? :va
Tycker ändå att jag körde en hel del mellan renoveringarna på tiden när kawan var i trafik, men inte i närheten till att jag skulle få ihop några femsiffriga miltal, trots både nytto och nöjjeskörning varje dag. :va

Kanske att bo på ett ställe där inte vatten kommer emot efter max 3 mil oberoende riktning kan göra en viss skillnad iofs, men ändock, vart får man tiden ifrån?

Det är väldigt mycket för en hoj, samtidigt är det "bara" 1200 mil per år. Aldrig kört så mycket på en säsong själv men ska väl inte vara särskilt svårt.

En fråga, är det "vägfärjor" som är gratis och bara rulla på för att ta sig över till Finland eller måste man boka osv. Och hur lång tid tar det över? Det är väl ett antal färjor?
 
Det är väldigt mycket för en hoj, samtidigt är det "bara" 1200 mil per år. Aldrig kört så mycket på en säsong själv men ska väl inte vara särskilt svårt.

En fråga, är det "vägfärjor" som är gratis och bara rulla på för att ta sig över till Finland eller måste man boka osv. Och hur lång tid tar det över? Det är väl ett antal färjor?

Skärgårdsfärjor, går att åka via brändö till osnäs i norra åbolands skärgård, eller via kökar till galtby i södra.
Färjorna kostar nog med fordon, och skall bokas, i teirin iaf, i praktiken slipper en hoj nog med förutom kanske vissa turer i juli eller vid midsommar.

https://www.alandstrafiken.ax/sv

Har dock aldrig gjort det, man ska ha tid att campa och spendera tid på öarna, annars snackar vi många timmar på risiga båtar utan underhållning, så man åker ju viking line till åbo eller Helsingfors istället.
En timme förtiofem på eckerö linjen till Grisslehamn är mer rimligt.

Kunde dock tänka mig prova skärgårdsvägen, just med hoj, men som sagt så ska man ha tid på sig.
 
Skärgårdsfärjor, går att åka via brändö till osnäs i norra åbolands skärgård, eller via kökar till galtby i södra.
Färjorna kostar nog med fordon, och skall bokas, i teirin iaf, i praktiken slipper en hoj nog med förutom kanske vissa turer i juli eller vid midsommar.

https://www.alandstrafiken.ax/sv

Har dock aldrig gjort det, man ska ha tid att campa och spendera tid på öarna, annars snackar vi många timmar på risiga båtar utan underhållning, så man åker ju viking line till åbo eller Helsingfors istället.
En timme förtiofem på eckerö linjen till Grisslehamn är mer rimligt.

Kunde dock tänka mig prova skärgårdsvägen, just med hoj, men som sagt så ska man ha tid på sig.

Aha, tack för infon!
 
Ja men ut med språket då, jag vill ju ha lite info om det hela. :) Hur många mil har du kört? Under hur många år? Servat den? Renoverat den? De senaste inläggen här är lite som en ögonöppnare. Enda hojar jag sett som rullat över 10k tidigare är väl goldwing och stora BMW.

Kika på begagnade VFR så finns det en del också.

Knappt inkörd i VFR-sammanhang ska tydligen vara runt 7500...
 
Hur i hela hinner man köra sådana kilometer? :va
Tycker ändå att jag körde en hel del mellan renoveringarna på tiden när kawan var i trafik, men inte i närheten till att jag skulle få ihop några femsiffriga miltal, trots både nytto och nöjjeskörning varje dag. :va

Kanske att bo på ett ställe där inte vatten kommer emot efter max 3 mil oberoende riktning kan göra en viss skillnad iofs, men ändock, vart får man tiden ifrån?

Det är väldigt mycket för en hoj, samtidigt är det "bara" 1200 mil per år. Aldrig kört så mycket på en säsong själv men ska väl inte vara särskilt svårt.

En fråga, är det "vägfärjor" som är gratis och bara rulla på för att ta sig över till Finland eller måste man boka osv. Och hur lång tid tar det över? Det är väl ett antal färjor?

:felämne
Först måste jag be om ursäkt att jag inte har en bild idag. Avvikelse från trådämnet men detta är SportHoj! :yoparty

Som sagt, det är inte så många mil per år, jag kör 1 500 - 2 000 mil om året totalt på samtliga hojar. Ibland mer men aldrig mindre. I år har jag pendlat sedan mars tack vare Corona.

Vad gäller färjorna till "Riket" så har jag mest tagit norra linjen. Mest köra och mindre båt. Men Kökar, södra linjen, måste man bara besöka så minst en övernattning är ändå ett måste. Nu är vädret som det är och med bra väder är det som paradiset, med dåligt väder så är man mitt ute i Östersjön. Men har man motorcykelintresse så är det inte så jobbigt som för bilisten som köpt motorcykel! :D

När jag var småbarnsförälder var det inte lika lätt med tiden men det går ändå att få ihop mil! :fakta
Vid resor tog familjen bilen och jag körde SportHoj. Ibland körde vi tillsammans, ibland bestämde vi var vi skulle träffas. Vid varje rast eller på kvällarna var jag huvudansvarig för barnen.

Men det räcker inte bara att köra mycket, man måste också ge sitt fordon kärlek och omvårdnad också! :fakta
Nu är jag hyfsat bra på att underhålla mina fordon jag gillar vilket underlättar om man vill äga en långmilare. :)
 
Höll nästan på att bli en runda sporthoj idag men sen började det regna och då valde jag en annan moppe och andra vägar. Kul hade jag ändå.

LjJBKTs.jpg
[/IMG]
 
20200627_175447.jpg

Det blev en tur med lillmoppen i östra Skåne förra helgen, drygt 30 mil och 7 timmar med fikapaus.
 
Corona-tider innebär ovanliga syner för en norrbottning, t.ex. myrar som för en gångs skull INTE är fulla med thailändare och östeuropeer som plockar omogna bär...
5b0abd9ab2e66c89f050583a00ce5e09.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Dagens tur blev en kort sväng på morgon innan flugfiske och älgbaneskytte som skulle hinnas med innan det regnet som skulle komma på eftermiddagen kommit hit.

En kort sväng grusvägar blev det, med ett stopp vid en koja.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top