Dagens bild

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Kolla en sådan klassiker jag såg idag! 😍 ...den här gick fint kommer jag ihåg, men tror det här är en ganska gammal modell, har för mig de mina kompisar hade var lite nyare (och snyggare 🙄). Fast den ser ganska rå ut ändå måste man ju säga.

View attachment 504196
Åh, vilken nostalgi. Skulle kunna vara samma årsmodell som den jag hade, men omvänd färgsättning. Jag hade vit tank, skärmar osv. med röda detaljer.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Kolla en sådan klassiker jag såg idag! 😍 ...den här gick fint kommer jag ihåg, men tror det här är en ganska gammal modell, har för mig de mina kompisar hade var lite nyare (och snyggare 🙄). Fast den ser ganska rå ut ändå måste man ju säga.

View attachment 504196
IMG_0927.jpeg
Lyktkåpan känns bekant. Ett måste på en DT50MX eftersom originalet på Yamahan är asful. Min moppe som jag tog över efter sönerna. Kört 120 mil med den sedan början av augusti. 😎

IMG_0810.jpeg
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
jaså!? Nä det visste jag inte, men det står på Hondas hemsida att de också föddes där :) kanske alla tre var bröder som blev osams!? :)
Been there - på väg till detta ställe.
Yamaha ligger också där och som du säger så "föddes" Honda där - första mc Honda Dream tillverkades i Hamamatsufabriken. Nu verkar det bara vara en växellådsfabrik
1727204970195.png1727205538454.png
1727205020405.png
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
jaså!? Nä det visste jag inte, men det står på Hondas hemsida att de också föddes där :) kanske alla tre var bröder som blev osams!? :)

Hondas officiella högkvarter ligger nuförtiden i Asaka lite nordväst om centrala Tokyo (mitt emot station Asakadai). Man har flera testbanor, men det mesta som är motorcykelrelaterat testas på Tochigi ytterligare några mil norrut.

Suzukis racingavdelning ligger i det gamla Hamamatsu, alldeles vid havets strand med testbana och allt. Omöjligt att missa med Google Maps, precis öster om flodens utlopp.

Yamaha har sitt huvudkontor i Iwata några mil tillbaka mot Tokyo, alldeles bredvid Yamaha Communication Plaza. Deras testbana ligger i Fukuroi, också omöjlig att missa med Google Maps.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Tvättade Kawan igår och Yaman idag.
Nytvättade hojar går alltid lite bättre.

IMG_0939.jpeg
Lövsta, Hässelby

IMG_0940.jpeg
Jag vet, jag bara hittar läckra vinklar och miljöer. 🙃

Bockholmen till vänster. Stocksund ännu mer till vänster.
Till höger går kanalen in till Brunnsviken. Där finns de enda rödljusen för båtar jag sett.

Mysigt att kolla på båtar medan man dricker kaffe. ”Snart ska dom upp!” som min ena son säger redan på våren. Skönt att inte ha båt längre.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Been there - på väg till detta ställe.
Yamaha ligger också där och som du säger så "föddes" Honda där - första mc Honda Dream tillverkades i Hamamatsufabriken. Nu verkar det bara vara en växellådsfabrik
View attachment 504201View attachment 504205
View attachment 504202

Been there - på väg till detta ställe.
Yamaha ligger också där och som du säger så "föddes" Honda där - första mc Honda Dream tillverkades i Hamamatsufabriken. Nu verkar det bara vara en växellådsfabrik
View attachment 504201View attachment 504205
View attachment 504202
Åh där är TZ250 till höger i bild. Den hade ramnummer 001 vill jag minnas. Den provsatt jag när jag var där. Var trevligt att kolla alla gamla VM-hojar. Mycket Rossi hojar såklart. Men det jag minns mest var ökenracer Yammorna. Det var gigantiska. Hur i hela friden kunde en liten spanjor eller så ens rubba en sådan från sidostödet än mindre lyfta liggande i sandlådan.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Åh där är TZ250 till höger i bild. Den hade ramnummer 001 vill jag minnas. Den provsatt jag när jag var där. Var trevligt att kolla alla gamla VM-hojar. Mycket Rossi hojar såklart. Men det jag minns mest var ökenracer Yammorna. Det var gigantiska. Hur i hela friden kunde en liten spanjor eller så ens rubba en sådan från sidostödet än mindre lyfta liggande i sandlådan.
IMG_0942.jpeg
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Åh där är TZ250 till höger i bild. Den hade ramnummer 001 vill jag minnas. Den provsatt jag när jag var där. Var trevligt att kolla alla gamla VM-hojar. Mycket Rossi hojar såklart. Men det jag minns mest var ökenracer Yammorna. Det var gigantiska. Hur i hela friden kunde en liten spanjor eller så ens rubba en sådan från sidostödet än mindre lyfta liggande i sandlådan.
La upp lite fler bilder därifrån för några år sedan - kommer inte ihåg i vilken tråd. Vi råkade inte vara där samtidigt?? Peters Evenemang Suzuka 2019
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
La upp lite fler bilder därifrån för några år sedan - kommer inte ihåg i vilken tråd. Vi råkade inte vara där samtidigt?? Peters Evenemang Suzuka 2019
Nej det här var lite längre tillbaka. Egen resa. Jag krävde av sambon att vi måste stanna till i den trakten då alla utom Kawa har sitt ursprung där. Tyvärr var det stängt på Honda. Men Yamaha och Suzuki hanns med. Suzuki hade dock inte så mycket hojar. Mest bilgrejer. Men visst en vävstol och en av Kevins hojar fanns. Herr Suzuki började ju med att göra automatiserad schyttel till vävstol åt mamma. Sen blev det annat med.
Kevins hoj var plockad direkt från mållinjen efter race. Så den såg ut därefter. Yamaha däremot hade ju välstädade hojar.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Nej det här var lite längre tillbaka. Egen resa. Jag krävde av sambon att vi måste stanna till i den trakten då alla utom Kawa har sitt ursprung där. Tyvärr var det stängt på Honda. Men Yamaha och Suzuki hanns med. Suzuki hade dock inte så mycket hojar. Mest bilgrejer. Men visst en vävstol och en av Kevins hojar fanns. Herr Suzuki började ju med att göra automatiserad schyttel till vävstol åt mamma. Sen blev det annat med.
Kevins hoj var plockad direkt från mållinjen efter race. Så den såg ut därefter. Yamaha däremot hade ju välstädade hojar.
Många som börjat med annat än motorcyklar - Toyota med textilmaskiner, Kawa tror jag började med fartyg, Yamaha musikinstrument, Ducati radioapparater. När flyttade Honda sitt museum till Motegi? Det kan inte vara så många år sedan - banan byggdes 1997 o museet kom några år senare. Har aldrig fått möjlighet att besöka - det ligger ett par timmars resa från Tokyo
Virtuellt besök kan göras i google maps street view
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tror att samtliga japanska fabriker vid något tillfälle har gjort inofficiella "fabrikshojar" för att stötta sina importörer och deras deltagande i nationella mästerskap. Ett av de senare exemplen är väl den Yoshimura Suzuki som Mat Mladin och Ben Spies styrde i AMA. En ren fabrikshoj direkt från stranden utanför Hamamatsu, men fullkletad med dekaler för att ge intrycket att Yoshimura i USA byggt den själv...

Sedan är inte alla saker på Hondas museum saker som de byggt själva. Bl.a. MotoGP-hojar och F1-bilar lånas runt mellan de olika fabrikernas museum för att göra tidstypiska och mer kompletta utställningar. Sist jag var på Red Bull Ring hade det museet bl.a. en Marc Marquez Honda och en gammal Red Bull Yamaha.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top