Har varit i trakterna Hemavan-Mo I Rana i helgen.Vilken tid på dygnet passerade du? Man skulle ju kunna satsa på mitt i natten vid Svinesund, för mindre väntetid (?)...
Har varit i trakterna Hemavan-Mo I Rana i helgen.
Ingen bemanning alls kväll/natt, endast dagtid.
Så har man ett brett samvete är det inte så stora problem att ta sig över gränsen.
Så som det var upplagt på Svinesund så stod alla i samma kö, dvs väntan var lika lång för de som är fullvaccinerade, och/eller norska medborgare. Det är bara antigentestet och väntan på svar som du slipper om det är samma system i Bjørkebekk.Funderar på att hänga på låset vid gränsövergången Bjørkebekk när jag ska över i augusti. Hoppas det är färre folk där. Jag är förvisso fullvaccinerad men sonen som ska med kommer inte att vara det.
Så är det. Jag brukar passa på att fråga min svärfar som är länsman i Norge om dylikt, och just detta om att myndigheterna samarbetar enkelt har vi pratat om flera gånger. Polis/tull kan till exempel använda kamerorna för bompeng, och de står ju ungefär överallt.Nä, allt går.
Men, norska myndigheter är något jag upplever verkligen anstränger sig att förenkla procedurer och rutiner.
Dom erbjuder, i de allra flesta fall, en visserligen smal korridor - men ändå en lättframkomlig lösning på det mesta.
Så länge man spelar deras spel.
Hittar man på egna regler riskerar man att statens fulla kraft landar tungt på en.
Ingen bemanning vid bommen innebär inte att det inte finns folk där i närheten, och kamerorna övervakas hursomhelst centralt. Så gott som samtliga gränsövergångar har idag kameraövervakning.
Öppna och synliga, eller dolda.
Norska tullen har fler metoder att fjärrövervaka sina gränsövergångar, och sedan gammalt även ett mycket bättre samarbete mellan olika myndighetsgrenar.
Du vet säkert bättre än jag hur det funkar där uppe, men gränsövergångarna här nere skulle jag inte drömma om att försöka smita över.
Jag hör till dem som pendlar över gränsen tidvis, och jag förundras över hur lättjobbat Norge lyckas göra saker och ting.
Jag registrerar mig online, hänvisar till rätt undantag från karantänsbestämmelserna, får en QR-kod och kan rulla igenom på rött, oftast helt utan väntan. Så smidigt!
Jädra litania att belasta er med, speciellt i "Dagens bild", ledsen för det.
Men, mitt tips är att spela efter reglerna i Norge. Straffen vid upptäckt är drakoniska.
Om man inte är vaccinerad alls, måste man då sitta i karantän om man vill åka till Norge?
Tack för förtydligandet/förklaringen.Nä, allt går.
Men, norska myndigheter är något jag upplever verkligen anstränger sig att förenkla procedurer och rutiner.
Dom erbjuder, i de allra flesta fall, en visserligen smal korridor - men ändå en lättframkomlig lösning på det mesta.
Så länge man spelar deras spel.
Hittar man på egna regler riskerar man att statens fulla kraft landar tungt på en.
Ingen bemanning vid bommen innebär inte att det inte finns folk där i närheten, och kamerorna övervakas hursomhelst centralt. Så gott som samtliga gränsövergångar har idag kameraövervakning.
Öppna och synliga, eller dolda.
Norska tullen har fler metoder att fjärrövervaka sina gränsövergångar, och sedan gammalt även ett mycket bättre samarbete mellan olika myndighetsgrenar.
Du vet säkert bättre än jag hur det funkar där uppe, men gränsövergångarna här nere skulle jag inte drömma om att försöka smita över.
Jag hör till dem som pendlar över gränsen tidvis, och jag förundras över hur lättjobbat Norge lyckas göra saker och ting.
Jag registrerar mig online, hänvisar till rätt undantag från karantänsbestämmelserna, får en QR-kod och kan rulla igenom på rött, oftast helt utan väntan. Så smidigt!
Jädra litania att belasta er med, speciellt i "Dagens bild", ledsen för det.
Men, mitt tips är att spela efter reglerna i Norge. Straffen vid upptäckt är drakoniska.
Du får ta lite sats så löser det sig galant.Äventyret kan finnas runt hörnet - så känns det just nu.
Dagens bild, någon som vet var?
Vakert var är detta någonstans?Med semester, och avsaknad av Norges fina vyer, så får man ta till alternativa lösningar.
Steka lite fläsk, och läppja på en Norrlands Guld vid ett gammalt brofäste kändes faktiskt episkt skönt jämfört med en dag på kontoret.
Äventyret kan finnas runt hörnet - så känns det just nu.
View attachment 462542
Frösunda Kyrka, många trevliga vägar i krokarnaTänkte på Österhaninge kyrka men det saknas en dörr och fönstren är för små.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Där hade jag passerat någon minut innan det jag skrev om här.Frösunda Kyrka, många trevliga vägar i krokarna
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|