Dagens bild

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Har varit i trakterna Hemavan-Mo I Rana i helgen.
Ingen bemanning alls kväll/natt, endast dagtid.
Så har man ett brett samvete är det inte så stora problem att ta sig över gränsen.

Nä, allt går.

Men, norska myndigheter är något jag upplever verkligen anstränger sig att förenkla procedurer och rutiner.

Dom erbjuder, i de allra flesta fall, en visserligen smal korridor - men ändå en lättframkomlig lösning på det mesta.

Så länge man spelar deras spel.

Hittar man på egna regler riskerar man att statens fulla kraft landar tungt på en.

Ingen bemanning vid bommen innebär inte att det inte finns folk där i närheten, och kamerorna övervakas hursomhelst centralt. Så gott som samtliga gränsövergångar har idag kameraövervakning.

Öppna och synliga, eller dolda.
Norska tullen har fler metoder att fjärrövervaka sina gränsövergångar, och sedan gammalt även ett mycket bättre samarbete mellan olika myndighetsgrenar.

Du vet säkert bättre än jag hur det funkar där uppe, men gränsövergångarna här nere skulle jag inte drömma om att försöka smita över.

Jag hör till dem som pendlar över gränsen tidvis, och jag förundras över hur lättjobbat Norge lyckas göra saker och ting.

Jag registrerar mig online, hänvisar till rätt undantag från karantänsbestämmelserna, får en QR-kod och kan rulla igenom på rött, oftast helt utan väntan. Så smidigt!

Jädra litania att belasta er med, speciellt i "Dagens bild", ledsen för det.
Men, mitt tips är att spela efter reglerna i Norge. Straffen vid upptäckt är drakoniska.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En kvinna i byn berättade om en familj hon känner som av misstag råkades åka över Norskagränsen under semestern vid en obevakad övergång och blev stoppade. Deras semester tog slut där för det kostade dom 60000 kr för fyra personer och sen var det bara att vända tillbaka, alternativet var visst att sitta i karantän på ett hotell med helpension i 10 dagar (tror jag) och betala det kalaset själv.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Funderar på att hänga på låset vid gränsövergången Bjørkebekk när jag ska över i augusti. Hoppas det är färre folk där. Jag är förvisso fullvaccinerad men sonen som ska med kommer inte att vara det.
Så som det var upplagt på Svinesund så stod alla i samma kö, dvs väntan var lika lång för de som är fullvaccinerade, och/eller norska medborgare. Det är bara antigentestet och väntan på svar som du slipper om det är samma system i Bjørkebekk.

Men rätt tid är ju allt. När jag körde över gränsen mot Sverige mitt i natten så var det ingen kö in till Norge alls.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Nä, allt går.

Men, norska myndigheter är något jag upplever verkligen anstränger sig att förenkla procedurer och rutiner.

Dom erbjuder, i de allra flesta fall, en visserligen smal korridor - men ändå en lättframkomlig lösning på det mesta.

Hittar man på egna regler riskerar man att statens fulla kraft landar tungt på en.

Ingen bemanning vid bommen innebär inte att det inte finns folk där i närheten, och kamerorna övervakas hursomhelst centralt. Så gott som samtliga gränsövergångar har idag kameraövervakning.

Norska tullen har fler metoder att fjärrövervaka sina gränsövergångar, och sedan gammalt även ett mycket bättre samarbete mellan olika myndighetsgrenar.

Du vet säkert bättre än jag hur det funkar där uppe, men gränsövergångarna här nere skulle jag inte drömma om att försöka smita över.

Jag hör till dem som pendlar över gränsen tidvis, och jag förundras över hur lättjobbat Norge lyckas göra saker och ting.

Jag registrerar mig online, hänvisar till rätt undantag från karantänsbestämmelserna, får en QR-kod och kan rulla igenom på rött, oftast helt utan väntan. Så smidigt!

Men, mitt tips är att spela efter reglerna i Norge. Straffen vid upptäckt är drakoniska.
Så är det. Jag brukar passa på att fråga min svärfar som är länsman i Norge om dylikt, och just detta om att myndigheterna samarbetar enkelt har vi pratat om flera gånger. Polis/tull kan till exempel använda kamerorna för bompeng, och de står ju ungefär överallt.

Jag följer också reglerna i Norge, om inte enbart för att slippa påföljd, så för att slippa bli hånad av just svärfar kring middagsbordet. :)

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Om man inte är vaccinerad alls, måste man då sitta i karantän om man vill åka till Norge?

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Om man inte är vaccinerad alls, måste man då sitta i karantän om man vill åka till Norge?

Vi är i fel tråd nu, men här är den mest ackurata, lättillgängliga och uppdaterade informationen:

Som ovaccinerad svensk medborgare kan du besöka Norge utan krav på karantän om du:

A. Kan visa att du är bosatt i en grönförklarad del av Sverige.

B. Kan intyga att du inte under de senaste 10 dagarna vistats i någon av de färgade regionerna.

A löser man genom att skriva ut ett personbevis från Skatteverkets hemsida och ta med sig.
Detta accepteras av norska myndigheter.

B, ja - det är en samvetsfråga.
Det blir nog hursomhelst svårt att ta sig in via exvis Värmlandsövergångarna och hävda ”att man inte nuddat mark”.

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
3d125afe16507a2c8bed3dfadd4b1d30.jpg

Hammaren används flitigt… att slå ihjäl knott

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Nä, allt går.

Tack för förtydligandet/förklaringen.
Det är i och för sig en icke-fråga för mig, jag har respekt för myndigheternas beslut och åtgärder, även om jag inte förstår logiken alltid, så Norge får vänta för min del.
Men intressant att höra hur Norge har lyckats att göra arbetet över gränsen relativt smidigt, sådant bör man ju premiera genom att följa anvisningarna.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Med semester, och avsaknad av Norges fina vyer, så får man ta till alternativa lösningar.
Steka lite fläsk, och läppja på en Norrlands Guld vid ett gammalt brofäste kändes faktiskt episkt skönt jämfört med en dag på kontoret.
Äventyret kan finnas runt hörnet - så känns det just nu.

Brofästet_2.JPG

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Oooh! Jag ville gissa på Botkyrka Kyrka, men .. nej jag ser detaljer som inte riktigt stämmer in 100%. Jag antar att det måste vara en annan kyrka från den tiden bara.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati