Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Det är som att jämföra en Volvo PV med en Volvo V70. PV:n är en ikon, en V70 är en slätstruken dussinvara. Går knappt att skilja från en Passat eller Avensis från samma tid.
Amazonen var en slätstruken dussinbil med, samma med 240. Nuförtiden är de kultklassiker och eftertraktade samlingsobjekt går för tramssummor.
 
Amazonen var en slätstruken dussinbil med, samma med 240. Nuförtiden är de kultklassiker och eftertraktade samlingsobjekt går för tramssummor.
240 var en plåtlåda, samma former gick igen i flera modeller hos andra märken. Amazonen hade en egen stil, inte som PV men ändå. En annan skillnad är att senare modeller som V70 måste ju ha tillverkats i minst en miljon ex medan PV säkert vara var några tiotusen.
 
240 var en plåtlåda, samma former gick igen i flera modeller hos andra märken. Amazonen hade en egen stil, inte som PV men ändå. En annan skillnad är att senare modeller som V70 måste ju ha tillverkats i minst en miljon ex medan PV säkert vara var några tiotusen.
Nja.
PV är ju designmässigt bara en amrikansk 40-talare som gått för varmt i tvätten. Amazonen är rätt lik flera andra europeer från perioden, ex. Alfa 1900.
 

Bifogat

  • IMG_5219.png
    IMG_5219.png
    114.7 KB · Visningar: 60
  • IMG_5218.png
    IMG_5218.png
    184.4 KB · Visningar: 59
Men, det är ju en "Powersports" och den står i en hall som verkar vara en bilhandlare? What could possibly go wrong?
Nej men det är ändå skrämmande mycket som ser ”fint” ut som är lagat skräp -var faktiskt och kikade på en suzuki 1000cc i Karlstad i fjol där säljaren inte ville ge regnummer av ”säkerhetsskäl” men när jag kollade den på plats gjort samma resa usa Litauen-Sverige den kollen tyckte inte säljaren var rolig alls att försöka förklara 🤬
 
När Amazon presenterades fick den kritik för den ålderdomliga designen.


Njaä - modellen hade först svårt att komma igenom ledningens nålsöga eftersom den bedömdes vara "för snygg", alltför flärdfull och elegant - för lite Volvo- DNA (sagt av en ledning som fram till Jan Wilsgaard inte haft någon designer alls)

Hursomhelst, jag skall försöka hålla mig kort - bilar hör inte ens till forumet i stort och absolut inte till tråden, men det måste sägas:

Alla Volvomodellerna ni rabblat upp (utom PV) är ritade av en och samma människa:
Jan Wilsgaard!

Spannet är hisnande: han kom från ingenstans (USA, men bara 20 år gammal) när han började på Volvo med att rita den oblyga Kaiserpastischen "Philip".

Goteborg_Volvo_Museum_59_Philip.jpg

Gick visserligen inte till serieproduktion - men motorn: en gjutjärns V8 dök senare upp i Volvos lastbilar under benämningen B36 - Raske, Snabbe och allt vad dom hette.

Allt från Amazonen och ända fram till och med Volvo 850 är hans verk! Mer än 40 verksamma år som anställd / in-house designer.
OBS! Han ritade verkligen allt på bilarna: interiör, stolar, instrumentpanel - och fortsatte mellan projekten med Volvos övriga formspråk: logotyper, typsnitt, utformning av brevpapper, etiketter på reservdelar, skyltar i produktionen och ute hos återförsäljare: en man, en hand, en penna. Ritade, och karvade fram det han ville visa:

nedladdning (11).jpeg

Ja, vi vet nu att det var Helmers pôjk Pelle som ritade P1800 hos Frua och att designskissen kuppades in, men det är också enda undantaget. Wilsgaard gjorde precis ALLT annat - inklusive att uppdatera P1800 till en Shooting Brake genom den djärva glasluckan.

Rada upp dem i sinnet: Amazonen, 140/160, 240, 740/760/940/850 - det är en och samma människa som drivit igenom dessa tämligen aparta design- plattformar.

Ja, han ritade även den bisarra VESC-ballongen - späckad med för tiden ny teknologi.

5.jpeg

Resultat? Kunderna svalde designen på den kommande 240in för att dom trodde att dom köpte en helt ny säkerhetsbil - inte en uppjazzad 140.


Som sagt - ursäkta utvikningen. Vi ser fortfarande Wilsgaards avtryck på det som rullar på gatorna, där efterföljande designavdelningar försöker "fånga märkets DNA" genom att ibland tillkämpat lägga till designelement som en enda man skapade för 70 år sedan.
 
Vissa påstår att Amazon ska ha inspirerats Chryslers 300A från 1955 och vissa likheter har ju dom två.

 
En Tiger 110 utan söderkapad ram, med motor hyfsat nyrenoverad av Stefan Brekh och BTH och Alton https://www.alton-france.com/generators/ som gör att det både finns tändning och laddning är inte helt fel. :tummenupp
Att den varken vacker eller praktisk i de flestas ögon kan jag hålla med om. Men det är betydligt mindre jobb och väsentligt billigare att få denna både snygg och praktiskt jämfört med vilken ny motorcykel som helst. Dessutom inget helfordonsgodkännande! :tummenupp

Ja, försöket att få till en 60-talsstil med en framgaffel och trumma från 70-talet känns inte helt lyckat. Men stillöst? Njaeee...
Den är ändå inte inspirerad av en Gärdsmyg eller en Koltrast... :hihi

View attachment 495656




View attachment 495657
View attachment 495658

Motorcykelhistoria behöver inte bara vara det som lämnade fabriken. ;)

View attachment 495660
View attachment 495661
View attachment 495662


Problemet för mig är att Trajan på Blocket annonseras ut som en "Scrambler."

Det är den inte.
-50 och det tidiga 60-talets Triumphscramblers var faktiskt både lätta och konkurrenskraftiga, saknade motivlack och var inte drabbade av en limpsadel som ...

Screenshot_20240229-185550~2.png

...mest av allt påminner om något Sovjetiskt haveri:

russias-admiral-kuznetsov-aircraft-carrier-that-has-news-photo-1618949596.jpeg


Så, katalogisera om hojen och renodla det man vill ha sagt med cykeln, så kan det absolut bli bra.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top