notrightrider
Thought is the enemy of flow
Mobile brukar och andra sidan ligga betydligt högre i pris än Sverige på gamla hojar. Och i norra Sverige är det ont om kunder till samlarhojar så dom kan bli ordentligt billiga innan dom hittar ny ägare.
Fast ibland kan ju det faktum att marknaden är liten ge den rakt motsatta effekten att någon betalar orimligt mycket.
Jovars, själva intresset för gammelhojar är större på kontinenten, och självklart marknaden också.
Sedan skall man ha klart för sig att det man ser på Mobile vid en snabb referenscheck någon gång varannan månad är det som inte säljs till det utannonserade priset. Precis som på Blocket försvinner det som är vettigt prissatt tämligen omgående, medans det som blir kvar ligger för högt.
Sukan på Mobile har haft ett hårt liv. Det kommer kosta lika mycket till att få upp i ett vettigt skick.
Som samlare är den svenska Blockethojen ett klipp - alltså om det är just en sådan man söker att ställa in i raden mellan GT750, RE 5 och GS 750in.
En svensk valuta i fritt fall bidrar också, så klart.
Jag häpnar över volymerna av bruksfordon - bilar, skåpbilar och MC som lämnar landet.
Det är strida strömmar, och när jag slår mina 3 senaste tjänstebilar och hustruns 2 senaste egna bilar är SAMTLIGA avreggade som exportfordon.
På MC-sidan står Polen för rensningen av vardagshojar, medans tyskarna fyndar nu- och framtida samlarhojar på lite mer cherry picking-basis.
Nå, tyskarna kommer lugna ner sig. Deras ekonomi kommer kärva till sig rejält nu när det står klart vem som egentligen orkestrerade Die Energiewende...
Sverige med - av precis samma anledning.
Nå, skitsamma. Hojar äger man med hjärtat, inte med plånboken. Tyskarna har ett uttryck för hojar man vill ha/behålla: