Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Faktiskt har jag det, hade en Zündapp 125cc på 70-talet. Ett jäkla knattrande och skramlande var det, men det var ju iofs 1-cyl och luftkyld. Tvåtakt är kul i en kvart ungefär, sen vill man ha något mer sofistikerat.

Som en Honda cb400n från 1981..?
Skämt åsido, men om man tröttnar på en tvåtaktare efter en kvart så kör man antingen motorväg eller en jäkligt tråkig hoj.
Min andra hoj var en Husqvarna sms125, toppade bara 130 men gick riktigt fort dit och den vägde mindre än vad Anna Book gör efter sin viktminskning, extremt rolig hoj på kurviga vägar. :tummenupp
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag väntar bara på att RRR hojarna skall dyka upp. De måste ju vara bättre än RR eller hur?

Den dagen när ShervinRRR börjar sälja sina modifierade hojar, på svensk marknad.

Precis: jag undrar om ens någon tillverkare vågar sig på att kliva in på RRR-suffixet. Det är änna tainted sedan Shervins härjningar.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Som en Honda cb400n från 1981..?
Skämt åsido, men om man tröttnar på en tvåtaktare efter en kvart så kör man antingen motorväg eller en jäkligt tråkig hoj.
Min andra hoj var en Husqvarna sms125, toppade bara 130 men gick riktigt fort dit och den vägde mindre än vad Anna Book gör efter sin viktminskning, extremt rolig hoj på kurviga vägar. :tummenupp
Det finns väl en (eller flera) anledning till att i stort sett alla hojar som säljs är 4-taktare. Utom rena tävlingshojar, typ crossar och fiddys. En flercylindrig 4-taktare har ju en mer harmonisk gång och behagligare ljud. Man kan motorbromsa utan problem, de drar mindre bensin. Även med en cb400 kan man stå ut med längre turer, även om det förstås inte är nån hoj som imponerar vare sig vid korvkiosken eller campingplatsen.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det finns väl en (eller flera) anledning till att i stort sett alla hojar som säljs är 4-taktare. Utom rena tävlingshojar, typ crossar och fiddys. En flercylindrig 4-taktare har ju en mer harmonisk gång och behagligare ljud. Man kan motorbromsa utan problem, de drar mindre bensin. Även med en cb400 kan man stå ut med längre turer, även om det förstås inte är nån hoj som imponerar vare sig vid korvkiosken eller campingplatsen.
Olika hojar för olika ändamål. En tvåtaktare har alltid lite mer karaktär och personlighet. Mc med rak fyra och mycket kubik är som att använda slägga för att slå i spik. Saknar all form av finess.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Det finns väl en (eller flera) anledning till att i stort sett alla hojar som säljs är 4-taktare. Utom rena tävlingshojar, typ crossar och fiddys. En flercylindrig 4-taktare har ju en mer harmonisk gång och behagligare ljud. Man kan motorbromsa utan problem, de drar mindre bensin. Även med en cb400 kan man stå ut med längre turer, även om det förstås inte är nån hoj som imponerar vare sig vid korvkiosken eller campingplatsen.

Fyrtaktare håller bättre och har lättare för att klara kraven på utsläpp, det är typ det enda som talar för att skaffa en sådan.
Jag har en fyrtaktare i garaget också, för det är mer praktiskt när jag pendlar till jobb osv.
Jag tycker min fyrtaktare är mycket roligare att köra än vad min bil är, men den kommer inte i närheten av körglädjen jag har upplevt med någon av mina tvåtaktare.
Som jag skrev innan, om man inte tycker att tvåtaktare är det roligaste man kan köra på två hjul så har man antingen kört på motorväg/motorled eller så har man suttit på ett sketet jävla bojsänke där bäst före datum gick ut för ett par årtionden sen. :tummenupp
Bortsett från ovanstående så tycker jag att alla ska köra det som får deras stake att stå lite extra, att köra hoj är en väldigt personlig upplevelse och alla tycker inte likadant alltid, men faktum kvarstår att tvåtaktare är extremt roliga hojar att köra när det svänger lite. :banana
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Fyrtaktare håller bättre och har lättare för att klara kraven på utsläpp, det är typ det enda som talar för att skaffa en sådan.
Jag har en fyrtaktare i garaget också, för det är mer praktiskt när jag pendlar till jobb osv.
Jag tycker min fyrtaktare är mycket roligare att köra än vad min bil är, men den kommer inte i närheten av körglädjen jag har upplevt med någon av mina tvåtaktare.
Som jag skrev innan, om man inte tycker att tvåtaktare är det roligaste man kan köra på två hjul så har man antingen kört på motorväg/motorled eller så har man suttit på ett sketet jävla bojsänke där bäst före datum gick ut för ett par årtionden sen. :tummenupp
Bortsett från ovanstående så tycker jag att alla ska köra det som får deras stake att stå lite extra, att köra hoj är en väldigt personlig upplevelse och alla tycker inte likadant alltid, men faktum kvarstår att tvåtaktare är extremt roliga hojar att köra när det svänger lite. :banana

Men finns det tvåtaktare för gatbruk att köpa då? Det finns ju uppenbarligen en marknad för dessa, att döma av alla entusiastiska kommentarer här. Tror inte det finns nån tillverkare som har en tvåtaktare i sitt sortiment, utom nån enstaka 125a då.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Indeed. (sånär som på de rödeloxerade gaffelbenen, huga)
Ovanlig färgsättning, en googling ger bild på en till, så verkar inte vara helt hemmabygge, men ingen info.
Eftermarknadsklibbor, eller någon begränsad jubileumsupplaga? :va
Får ju helt klart en tråkig gammal koltrast att se mycket mer spännande ut. Känns som de sålt bra om honda skottat in några sådana i saluhallarna.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Men finns det tvåtaktare för gatbruk att köpa då? Det finns ju uppenbarligen en marknad för dessa, att döma av alla entusiastiska kommentarer här. Tror inte det finns nån tillverkare som har en tvåtaktare i sitt sortiment, utom nån enstaka 125a då.

Det beror bara på att 2-takt har svårt att klara avgaskraven. Det är därför KTM lanserat sina insprutade TPI maskiner.
Skulle någon tillverkare våga utveckla en flercylindrig sportig 2-taktare för gatbruk på 400-500 kubik, med insprutning som klarar avgaskraven så skulle den omedelbart bli en lättsåld klassiker, garanterat!!!:):tummenupp

Tänk en sporthoj, trecylindrig 500:a, insprutning, 120-130 hästar och en torrvikt på 130kg...MUMS!!!:):):)
 
Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Men finns det tvåtaktare för gatbruk att köpa då? Det finns ju uppenbarligen en marknad för dessa, att döma av alla entusiastiska kommentarer här. Tror inte det finns nån tillverkare som har en tvåtaktare i sitt sortiment, utom nån enstaka 125a då.
Tror inte de klarar utsläppskraven
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det beror bara på att 2-takt har svårt att klara avgaskraven. Det är därför KTM lanserat sina insprutade TPI maskiner.
Skulle någon tillverkare våga utveckla en flercylindrig sportig 2-taktare för gatbruk på 400-500 kubik, med insprutning som klarar avgaskraven så skulle den omedelbart bli en lättsåld klassiker, garanterat!!!:):tummenupp

Tänk en sporthoj, trecylindrig 500:a, insprutning, 120-130 hästar och en torrvikt på 130kg...MUMS!!!:):):)
Det skulle nog inverka negativt på olycksstatistiken. Vill minnas att Kawasakis klassiska trepip på 70-talet hade ca 70 hästar och vägde 200 kg, och den betraktades som ett bra val för folk som gick i självmordstankar. Fullkomligt livsfarlig.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det skulle nog inverka negativt på olycksstatistiken. Vill minnas att Kawasakis klassiska trepip på 70-talet hade ca 70 hästar och vägde 200 kg, och den betraktades som ett bra val för folk som gick i självmordstankar. Fullkomligt livsfarlig.

Ramutvecklingen har gått framåt sen dess...............
("löskokt spagetti" hade varit ett bättre alternativ än det som Kawa tillverkade ramen av)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det skulle nog inverka negativt på olycksstatistiken. Vill minnas att Kawasakis klassiska trepip på 70-talet hade ca 70 hästar och vägde 200 kg, och den betraktades som ett bra val för folk som gick i självmordstankar. Fullkomligt livsfarlig.

Mmmm, men det har hänt lite sen dess på chassifronten... :)
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ramutvecklingen har gått framåt sen dess...............
("löskokt spagetti" hade varit ett bättre alternativ än det som Kawa tillverkade ramen av)
Ramutvecklingen var rätt långt gången redan då, det var bara japsarna som inte hade en aning hur engelsmännen gjorde för att tillverka styrbara hojar med lätta ramar.. till slut kopierade dom och gick förbi där med såklart.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top