Jag tror vi börjar förstå att det är ett lite känsligt ämne för dig, att felaktigt kalla något för café.
Känsligt, sade Bull.
Asså, jag framstår som världens grinigaste gubbe, men det är bara halvfel.
Jag ser - som i ett av klippen ovan, att somliga vill göra detta till en fukking
generationsfråga.
Jag har inget emot de som är yngre än mig. Det är dom som skall betala min pension, så jag gillar dem skarpt.
Har heller inget emot ombyggda motorcyklar.
Det är DUMHET jag föraktar. Dumhet, och historielöshet.
Så, när en ung, DUM människa ger sig till att såga sönder en alldeles utmärkt fungerande hoj - då blir jag orolig.
Inte för att dom är yngre än mig, utan för att dom verkar dumma.
Och egentligen inte ens för motorcykelns skull, utan fokus ligger just på att dom är DUMMA.
Hur skall dom kunna jobba in till min pension om dom inte vet vad det är hoj dom bygger på?
Eller ens vilken stil dom vill efterapskapa?
Keyword: Dumhet.
För 10 år sedan kunde vi bygga alldeles utmärkta caféracers!
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?176771-Caféracer-på-cb500four&highlight=virago
(Scrolla gärna fram till hur man börjar kröka rör till bakändan i
slutet av bygget, när man vet mer var det hamnat...)
Nu? Jag ser bara skit. Nästan bara skit.
Låt oss kolla lite på XS 500, som råkade ligga uppe för någon sida sedan.
Den lär ha stått stilla i decennier, så både Aladdin Sane-blixten och den bisarra King & Queen-schäslongen får anses vara preskriberad.
Jag ger mig fan på att den hojen hamnar i händerna på någon som skall bygga om den.
Många har försökt, men...
...det är inte lätt. Hojen har så exceptionellt egna linjer att det inte går att maskera.
Allt man gör med den kommer att se ut som en stympad XS 500.
Hojen var unik i sin dåtida design - ingen annan Yamaha hade några liknande drag.
Även motorn var unik. Det var - vill jag minnas, Yamahas första motor med 4-ventilsteknik, och den hade potential att vrida ur sig massor av hästar. Dock fegade Yamaha och lade effektuttaget under 50 häst.
Troligen var det arvet efter TX 500 som spökade...
Nå, XS 500 har INGA syskon, kusiner eller ens avlägsna släktingar. Den är en återvändsgränd i evolutionen.
Så man skall spara alla i originalskick...?
Hell no!
Men, den är som sagt svår att bygga vidare på.
Bilden på originalaren ovan är taget från den snygga sidan. På andra sidan har man designat kedjeskyddet så det skall ansluta till bakskärmens utseende. "Ansluta" blir understryka.
Trist, när det absolut inte behövdes mer av den varan...
Man kan istället skala av och försöka accentuera den kantiga quirkyheten hos originalet...
...och det blir väl kanske lite kul ändå.
Eller, man går full monty och bygger en...
https://www.pipeburn.com/home/2018/04/23/yamaha-xs500-scrambler-france.html
Scrambler!
Så himla rätt tänkt!
Jag älskar linjerna och helheten, avgudar skärmarna, bakljus/nummerskyltsarrangemanget, dyrkar ekerhjulen, trumbromsarna och hållaren för UK-skattekvittot.
Hojen är så snyggt ihopkommen att jag kan se förbi det som ser ut som en illa tillpassad hasplåt och bromsarmen som hänger ner i gatan. Framlyset hade jag löst på annat sätt, men hojen är lika rätt som när Rundik gick bärsärkagång på en 535 Virago:
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?259779-Virago535-Husky-Sant
Jag är inte bara en sur gubbe, jag har krav också!
via Imgflip Meme Generator