Men, det är ingen caféracer.
Det är den moderna hipstertolkningen, där det mesta blir fel.
Hur är den trimmad? På vilket sätt är bromsarna förbättrade? Inte det, nä...
Bara yta, alltså.
Tändningslåset
till höger under tanken...?
På en caféracer så rensade man sidorna för att få fram bättre nedläggningsfrigång.
"Bakflyttade fotpinnar" var inte bara till för att få harmoni i körställningen med ett lägre styre, det handlade lika mycket om att få upp den första punkten som annars högg i marken när det började gå undan.
Att flytta ner nummerskylten till "farozonen" är alltså bottenlöst dumt ur ett körperspektiv, och därtill historielöst.
Eller kanske snarare sammanblandat - ja, sena sjuttiotalschoppers flyttade ner sin skylt, när sissybaren gick ur modet.
Anledningen var enkel. Man ville visa upp sitt breda bilbakdäck, och då skymde skylten.
Men på en caféracer?
Aldrig att någon skulle sabba vägegenskaperna så, då på den tiden.
Varför nu?
Det verkar som alla av dagens byggherrar tittar på varandra, istället för ursprunget.
Jag menar inte att alla måste bygga tidstrogna replikor, inte alls - men där finns så mycket inspiration att hämta, och kanske tweaka till något som faktiskt leder någonstans.
Hellre det än att titta på varandra, där någon gjorde fel från början, blev Guru och fick en fårskock som följare. Fuck!
Kolla här:
View attachment 450731
Jag har alltid misstrott motorcyklar där man kan trampa ner sig mellan fotpinne och bromspedal.
En del customhojar är åt det hållet från start, men här har byggherren lagt sten till börda genom att rotera ner fotpinnefästet(?)
Resultat? Det krävs storlek 85 i skor, och en bruten fotled för att nå bromsen.
Sportigt? Cafémässigt ..?
Någon som är sugen på att utforska trailbraking på denna hojen?
...och vad fan liknar dragningen av gasvajrarna?
View attachment 450732
Cykeln är "besiktigad för sista gången pga ålder" och fotot är uppenbarligen taget just på Bilprovningen.
Japp, jag skriver "Bilprovningen" för det sitter ett collage med bilder på balla bilar på väggen som dom besiktigat på stationen genom åren.
Och, bilar borde dom hålla sig till!
Vi ser hur besiktningsreformen vittrar sönder framför våra ögon. Tanken med den var att förenkla för veteranfordonsägare, inte ge carte blanche åt klåpare att bygga om fordon för daglig trafik precis som dom känner, ad infinitum, utan att myndigheten kan säga flaska.
Eller - som i just detta fallet: dyka upp på en inkompetent station, med en ramförändring som kräver SFRO-besiktning - men få den godkänd för all framtid, utan hållfasthetsberäkningar, utan kontroll av material och svetsfogar - utan någonting alls.
Dags att revidera 40-års regeln, snabbt! innan den skrotas helt - genom klåpare som inte har susning kring vad dom håller på med.