notrightrider
Thought is the enemy of flow
Det sägs att BMW designade den med förhoppningen att det skulle vara tillåtet att framgöra den utan hjälm, därav säkerhetsbälte.
Och därav också floppen, när tyska myndigheter inte godkände det.
Jodå, det gick fint att köra utan hjälm i de flesta länder hojen såldes på:
BMW försökte lägga fokus på säkerhet med en utvecklad passiv säkerhet med säkerhetsbur och säkerhetsbälte. C1 testades även i ett flertal krocktester. Säkerheten ansågs inte ligga långt ifrån en kompaktbil vid en frontalkrock. BMW ansåg att C1 var så säker att hjälm inte skulle behövas. Frankrikes, Israels, Italiens, Spaniens och Tysklands myndigheter tillät förare av C1 att framföra fordonet utan hjälm, med bältestvång. Storbritanniens och Sveriges myndigheter tillät dock inte förare att framföra C1 utan hjälm, däremot fanns det inget krav på att bältet behövdes användas.
Källa: Wikipedia
Senare rättsfall i UK har ändrat på den ursprungliga bedömningen så till vida att det fortfarande är formellt krav på hjälm, men det faktum att man sitter "i ett fordon" i motsats till "på" (jmfr sidovagn, som inte har hjälmkrav i UK) gör att olika domstolar dömer olika.
Last edited: