Dagens Blocket! (mc-relaterat)

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nu kommer flera att garva men försök ens hitta en K75 med mil under 15.000.

Dessa hojar är, av för mig förborgad anledning, mycket eftertraktade av dem som kör hoj året om och många mil därtill. 4000-milaklubben (per år) gillar K75 för dess slitstyrka, vibrationsfria gång och okomplicerade uppbyggnad. När den första börjar närma sig renoveringsdags där vid 25.000-30.000 mil, köper man en till. Osv.

Jag tippar på att den där är såld innan fredag till begärt pris. Lågmilare och ser fin ut. Inte till mig, men till någon som pendlar med dubbade TKC80 vintertid och åker på semester med frugan sommartid.


Mina 5 öre.


Buy quality, cry once


Lite för fin att köra ihjäl på vintern, annars håller jag med dig i det mesta.

Om jag hade en sådan skulle jag

A: inte sälja den.
B: inte sälja den just i år
C: inte pruta en spänn

Modellen har sina köpare, och det låga miltalet gör den extra eftertraktad.

Just i år är tysken lite bakbunden med sitt resande, annars hade han klippt den direCkt till det utannonserade priset - och skrattat hela vägen tillbaks till färjan.

Ja, annonsen är larvig och säljaren ett dork - men hojen är fantastisk som resekamrat.
Har det ens gjorts en bättre kåpa efter RTn?
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.


En bilhandlare...


Orange var både Laverdas tävlingfärg - och den snabbaste färgen dessutom.

Men, den vanliga RGSen såldes inte i orange.
http://www.laverdamania.net/paint.htm

Den nyansen ansågs för skrikig när Laverda förgäves försökte fly up-market och söka mer mogna kunder med RGSen - som istället presenterades i Rosso Fuoco RAL 3000.

Så, 139 papp för en omlackad åttiotalare?
Inte i år, tack så mycket.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En bilhandlare...


Orange var både Laverdas tävlingfärg - och den snabbaste färgen dessutom.

Men, den vanliga RGSen såldes inte i orange.
http://www.laverdamania.net/paint.htm

Den nyansen ansågs för skrikig när Laverda förgäves försökte fly up-market och söka mer mogna kunder med RGSen - som istället presenterades i Rosso Fuoco RAL 3000.

Så, 139 papp för en omlackad åttiotalare?
Inte i år, tack så mycket.

Men nyss dök det upp en Mirage 1200 på Blocket...
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
18 år och 200 mil...
Ok, det finns flera dylika hojar faktiskt och det är synd när förutsättningarna inte tillåter att ägarna kör sina fordon. Hade den varit 10 papp billigare hade jag nog slagit till på den.

View attachment 453718
https://www.blocket.se/annons/skane/bmw_650/89611884


Vilket nöt.
Som inte kört sin hoj.
Som inte vet vad han säljer.
Det är inte ens en "Funduro". Det var den meningslösa föregångaren med landsvägsställ och 19" fram.

Detta är en F650GS Dakar.
Den mest eftertraktade av Rotaxsinglarna från BMW och med 210 mm fjädring fram och bak samt 21" framhjul är den riktigt kompetent. Ingenstans i annonsen nämns de sökord som används av dem som jagar just denna modellen.

Vilken fåne.

På 35' är den mest intressant för... ...just, det - Tysken. Men, mycket riktigt: för 25' är den ett nästintill oemotståndligt klipp för en valutahandikappad svensk.

Hur bra är en 650 Dakar igenklijen?

Låt mig säga så här: på grusträffar med testosteronstinna 690or och 701er kan rätt gubbe, maskerad i korvätarhjälm och varselväst hänga på ungtupparna precis överallt.
När dom som tror att dom äger världen inte kan hänga av gubben, så börjar dom ta i så det går brett, dom tappar spår, kompenserar med att ta i ytterligare - och pensionären kan segla förbi med en vinkning.
Jag har sett det hända så många gånger, och det är lika kul varje gång.

Bara den som inte vet vad han äger låter en Dakar stå och mögla i två decennier.
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
18 år och 200 mil...
Ok, det finns flera dylika hojar faktiskt och det är synd när förutsättningarna inte tillåter att ägarna kör sina fordon. Hade den varit 10 papp billigare hade jag nog slagit till på den.

View attachment 453718
https://www.blocket.se/annons/skane/bmw_650/89611884

Det såldes en Yamaha Tricker XG250 på blocket igår för över 40.000 , den hade också bara strax under 200mil på mätaren, men den är ju lite ovanligare än BMWn också .
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
18 år och 200 mil...
Ok, det finns flera dylika hojar faktiskt och det är synd när förutsättningarna inte tillåter att ägarna kör sina fordon. Hade den varit 10 papp billigare hade jag nog slagit till på den.

View attachment 453718
https://www.blocket.se/annons/skane/bmw_650/89611884

Ohhh en sån vill jag ha som slitåslänghoj på vintern och för att grusbusa med. Inte långt hemifrån heller. Synd att jag är i Arvika och inte har möjlighet att åka och dum-pruta med Swish i högsta hugg.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Vilket nöt.
Som inte kört sin hoj.
Som inte vet vad han säljer.
Det är inte ens en "Funduro". Det var den meningslösa föregångaren med landsvägsställ och 19" fram.

Detta är en F650GS Dakar.
Den mest eftertraktade av Rotaxsinglarna från BMW och med 210 mm fjädring fram och bak samt 21" framhjul är den riktigt kompetent. Ingenstans i annonsen nämns de sökord som används av dem som jagar just denna modellen.

Vilken fåne.

På 35' är den mest intressant för... ...just, det - Tysken. Men, mycket riktigt: för 25' är den ett nästintill oemotståndligt klipp för en valutahandikappad svensk.

Hur bra är en 650 Dakar igenklijen?

Låt mig säga så här: på grusträffar med testosteronstinna 690or och 701er kan rätt gubbe, maskerad i korvätarhjälm och varselväst hänga på ungtupparna precis överallt.
När dom som tror att dom äger världen inte kan hänga av gubben, så börjar dom ta i så det går brett, dom tappar spår, kompenserar med att ta i ytterligare - och pensionären kan segla förbi med en vinkning.
Jag har sett det hända så många gånger, och det är lika kul varje gång.

Bara den som inte vet vad han äger låter en Dakar stå och mögla i två decennier.

Regplåten avslöjar ju varför den aldrig blev körd :p:D
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vilket nöt.
Som inte kört sin hoj.
Som inte vet vad han säljer.
Det är inte ens en "Funduro". Det var den meningslösa föregångaren med landsvägsställ och 19" fram.

Detta är en F650GS Dakar.
Den mest eftertraktade av Rotaxsinglarna från BMW och med 210 mm fjädring fram och bak samt 21" framhjul är den riktigt kompetent. Ingenstans i annonsen nämns de sökord som används av dem som jagar just denna modellen.

Vilken fåne.

På 35' är den mest intressant för... ...just, det - Tysken. Men, mycket riktigt: för 25' är den ett nästintill oemotståndligt klipp för en valutahandikappad svensk.

Hur bra är en 650 Dakar igenklijen?

Låt mig säga så här: på grusträffar med testosteronstinna 690or och 701er kan rätt gubbe, maskerad i korvätarhjälm och varselväst hänga på ungtupparna precis överallt.
När dom som tror att dom äger världen inte kan hänga av gubben, så börjar dom ta i så det går brett, dom tappar spår, kompenserar med att ta i ytterligare - och pensionären kan segla förbi med en vinkning.
Jag har sett det hända så många gånger, och det är lika kul varje gång.

Bara den som inte vet vad han äger låter en Dakar stå och mögla i två decennier.

Om man nu snöat in på Rotaxsinglar från BMW så finns det just nu en ÄNNU rarare ärta på Blocket: G650 Xcountry.

Tillverkades bara några år, systermodell till Xchallenge. Man kunde ju tro att även detta var ett halvtrist Funduroderivat i halvchic hipsterscramblerstil. Det stämmer inte på en fläck förutom utseendet.

Kollar man spec på vikt, fjädring osv så ser man att det här, det är något HELT annat. Någonstans kring 150 kilo ready-to-go, 53 hk evighetsRotax, riktig jäkla fjädring både bak och fram. Förvisso 19" framhjul men det är snabbt åtgärdat om man nu anser att det begränsar för mycket.

Förpackat i ett format som med mindre modifieringar duger utmärkt till riktig jordenruntkörning även i väglösa områden. Med minimala mek- och reparationsbehov.

När jag styrt om lite i stallet är detta hojen jag kommer att rikta in mig på för lite mer seriös grusåkning, även längre sträckor.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är fina grejer på den där.
Men säljaren försöker nog få tillbaka utlagda pengar. Det funkar ju mycket sällan.
Men förutsatt att den inte är trasig så får köparen en kompetent hoj.

När man börjar kolla vad det kostar att själv fixa en hoj från grunden så inser man snabbt att allt under 100.000 är svinbilligt... om själva hojen var gratis :fakta
 

jamterik

Medlem
Gick med
7 Dec 2011
Ort
Halmstad
Hoj
2002 BMW K1200RS
18 år och 200 mil...
Ok, det finns flera dylika hojar faktiskt och det är synd när förutsättningarna inte tillåter att ägarna kör sina fordon. Hade den varit 10 papp billigare hade jag nog slagit till på den.

View attachment 453718
https://www.blocket.se/annons/skane/bmw_650/89611884



Jag har ett minne av att även om motorn var skottsäker så var hastighetsmätaren inte det, böts ut på garantier och goodwill. Denna ska alltså ha gått 5 mil!!!! på 11 år, jag tvivlar! Men det är jag det!
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag har ett minne av att även om motorn var skottsäker så var hastighetsmätaren inte det, böts ut på garantier och goodwill. Denna ska alltså ha gått 5 mil!!!! på 11 år, jag tvivlar! Men det är jag det!

Jag tycker också att det luktar skunk. Den har varit påställd från 2002-02-07 till 2019-04-16.

Hojen står på matchande Michelin Sirac, standarddäck vid leverans. Vidare har den stansad aluskylt, utan EU-märke, men med hederligt kontrollmärke - och skylten ser ut att kunna tjäna som ostbricka hos en mysofob.

Hojen är legit, säger jag. Åk hem och läs av gjutdatum på däcken, någon som bor i närheten.

Om, om någon var så utstuderat, inpiskat förutseende att han plockade av nydäcken för 2 decennier sedan och kört jävulen med hojen sedan dess - bara för att kunna återmontera originaldäcken i modern tid och låtsas som hojen är "ny" - ja, då skall fan det stuntet premieras på något vis.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
De flesta dylika hojar har ju ändå åretruntförsäkring hel/hel för ca 500 kr/år... Man ställer inte av dessa hojar helt enkelt.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top