notrightrider
The white zone is for loading and unloading only
Nej, boendekostnaden är på intet sätt "mångdubbelt högre" än i resten av landet...
Har ni 08-or allmänt så dålig koll på allt utanför tullarna?
Jag skulle vilja säga att man i "boendekostnad" inte bara kan räkna in kapitalkostnaden för att låna sig till sitt boende, utan måste se en större helhet.
Exempel:
uppvärmningskostnad, avgifter till vägförening - om man nu inte själv svarar för väghållning sommar och vinter ut till allmän väg, en bil per vuxen familjemedlem pga bristande kommunikationer, långa resor till kulturutbud, eller bara till jobbet.
Vansinnigt mycket dyrare mat samt sämre grönsaker och frukt är en annan kostnad som bör läggas in i jämförelse av levnadskostnader.
Det är enkelt att kolla på Hemmet och tänka Ooooh! vad husen är billiga i X-län.
Ja, eller Y-Z eller vad man vill.
Men, går det att få lån...? Det är faktiskt inte självklart att det är enklare att få låna 750.000 till ett hus i Illaloukta, jämför med 7,5 miljoner i Stockholms närhet.
Lägg där till att klivet upp till ett hus i Storstadsregioner visserligen kan kännas som en rejäl tröskel, men hittills har det inneburit att man klivit ombord på en hiss, och redan efter några år kan man kliva av på en helt annan våning.
Ett hus i glesbygd kostar som det gör, och skall drivas samt underhållas under tiden. Det ger dock sällan någon värdestegring efter 5 eller ens 10 år.
Tvärtom kan det vara svårt som satan att få sålt när man av någon anledning tvingas flytta, och däremellan kanske man hunnit gå till banken för att låna ytterligare till reparation, underhåll eller ombyggnad - och fått ett förvånat "Varför det?" till svar, innan avslaget.
Vi lever i skilda världar. Jag flyttade ut från Göteborg för 40 år sedan och är mer än nöjd med min bostadskarriär på pendlingsavstånd från storstaden - men jag ser ju vad familjens gamla bostad går för då och då. Man häpnar!
...och, man skall vara ödmjuk inför folk som bebor omöjliga delar av landet, där fastighetspriset i bästa fall bara flatlajnat de senaste decennierna, men kringkostnader skenat.
Last edited: