Dagens Blocket! (mc-relaterat)

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Fint han feck te instrummentringa

Vem fan har sett en flat-tracker med customstyre och full instrumentering?




Koppartrans var ju annars en stor sponsor där på flattrackbanorna i USA. På 80-talet...
Vem minns inte Koppartrans-stallet med alla de kända förarna.

Hojen kanske är en fabrikshoj...?
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Den här tycker jag ser vettig ut för att vara hemmajusterad.
https://www.blocket.se/vi/91387660.htm
View attachment 454591


Snygg tank, och randningen, tillsammans med formen på fälten som är lackade ger en klassisk koppling bakåt.

Men, det är en idiot som byggt hojen. Det ser man på däcksvalet. Avon Diztortion är några av de obehagligare däcken som finns att åka på i väta, och är inte mycket bättre i solsken heller.

Att vända på framdäcket och låta det rulla år fel håll hjälper inte upp situationen direkt...

En idiot, alltså. Skönt, då har vi det avklarat.
Nästa byggherre till räkning, varsågod.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Men, det är en idiot som byggt hojen. Det ser man på däcksvalet. Avon Diztortion är några av de obehagligare däcken som finns att åka på i väta, och är inte mycket bättre i solsken heller.

Att vända på framdäcket och låta det rulla år fel håll hjälper inte upp situationen direkt...

En idiot, alltså. Skönt, då har vi det avklarat.
Nästa byggherre till räkning, varsågod.
Nu kanske grepp i väta inte var den högsta prioriteten i bygget :D

Tyckte den var cool :tummenupp
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nu kanske grepp i väta inte var den högsta prioriteten i bygget :D

Tyckte den var cool :tummenupp



Nä, det är väl sant. Men Avon Distanza är ett hatdäck. Det har suttit på en del hojar jag köpt begagnade, och det har åkt av fortare än kvickt. Jag har haft en massa namn på det. Avon Distorzia, Diffuzia - alla pekande på oprecist däcket är. Även i torrt.

Tillverkaren är lika velig den. Labbar med gummiblandningar i sin löpande produktion, och utan att man kan läsa ut det på däcket när man köper det.

För mig så köps Avon MC-däck av folk som inte vet bättre, och säljs av människor som borde veta bättre - men bara ser till bruttomarginalen. En otrevlig kombination.

Jag tycker inte man skall stödja en tillverkare som Avon. Dom kan hålla på att spilla smörja i sina gamla veteranformar och hålla dem som originalrenoverar förkrigsmaskiner glada att dom fortfarande kan köpa rätt mönster - med alla eländiga egenskaper från anno dazumal intakta.

Och, därav följer att jag föraktar den som väljer däck till sin hoj baserat på hur ball mönstret ser ut - utan en sekunds fundering kring hur däcket kommer att fungera på den egna motorcykeln.

Det är inget fel i att bygga en ball hoj.

Men, det är fel att bygga bort bra egenskaper från en motorcykel, bara för att man vill nå en stil man sett andra bygga i.
En vilja på pappret att vara unik, men som bara är en annan slags likriktning: alla bygger åt samma håll, efter samma mall, för att nå ett fiktivt retromål - som aldrig fanns där från början.

Man siktar på att bygga i en stil man ser i sepiafärgade fotografier.
..som egentligen är från 2014, och är reklam för klädmärken som inte längre gör MC-kläder men som vill se ut som om det fortfarande vore användbara grejer.

Yta, utseende, stil - även jag vill se snygga grejer.
Men, jag vill att dom fungerar. Jag är lite underlig på det viset.

Och, bygger man om så vill jag att ansträngningen skall ligga på att grejerna helst skall gå fortare och dessutom uppföra sig bättre på vägen.

Inte sämre.

Men, när någon plåtar ett bygge som har gaffelben som sticker upp som mobilmaster ur en skog av feldragna vajrar och dessutom styrhöjare som spänner dessa vajrar som fiolsträngar, med första klassens skitdäck på för att dom har "rätt utseende" och oförblommerat menar att man byggt denna hoj på spekulation åt någonting som skall få bli "förste ägare" på en snart 30 år gamla cykel och dessutom utlovar någon slags underhållsfrihet ja, då blir det lite mycket för mig.

Speciellt som man vänt framdäcket fel åt denna kund in spe, en individ som förmodligen vet äännddåå mindre kring vad han ger sig in på - mindre än till och med byggherren, som ju uppenbarligen inte förstår ens det mest grundläggande i motorcykeldynamik.

Men tanken var fin.
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Men, när någon plåtar ett bygge som har gaffelben som sticker upp som mobilmaster ur en skog av feldragna vajrar och dessutom styrhöjare som spänner dessa vajrar som fiolsträngar, med första klassens skitdäck på för att dom har "rätt utseende" och oförblommerat menar att man byggt denna hoj på spekulation åt någonting som skall få bli "förste ägare" på en snart 30 år gamla cykel och dessutom utlovar någon slags underhållsfrihet ja, då blir det lite mycket för mig.

Speciellt som man vänt framdäcket fel åt denna kund in spe, en individ som förmodligen vet äännddåå mindre kring vad han ger sig in på - mindre än till och med byggherren, som ju uppenbarligen inte förstår ens det mest grundläggande i motorcykeldynamik.

Men tanken var fin.

Det är ju bara lite synd att den potentiella luften från Borlänge går till spillo om man byter däck. Fast det kanske finns något sätt att rädda den så att den går att återvinna?

Borlängeluft.jpg


Annars gillar även jag den övergripande stilen, men uppsticket av gaffelbenen var mer än vad till och med jag skulle kunna leva med. Även framlyktan skulle nog få stryka på foten om jag fick bestämma.
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Jag har alltid Borlängeluft i däcken, det har alltid fungerat bra.

Har troligen förlorat åtskilliga tusen då jag sålt hojar utan detta försäljnings argument...
Kjell.e

Skickat från min S41 via Tapatalk
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är ju bara lite synd att den potentiella luften från Borlänge går till spillo om man byter däck. Fast det kanske finns något sätt att rädda den så att den går att återvinna?

View attachment 454593


Annars gillar även jag den övergripande stilen, men uppsticket av gaffelbenen var mer än vad till och med jag skulle kunna leva med. Även framlyktan skulle nog få stryka på foten om jag fick bestämma.

Jag har alltid Borlängeluft i däcken, det har alltid fungerat bra.

Har troligen förlorat åtskilliga tusen då jag sålt hojar utan detta försäljnings argument...
Kjell.e

Skickat från min S41 via Tapatalk



Nä hörrni! Den luften har bott där länge nog.
Varit instängd i ett mörkt rum och bara haft 4 väggar som...
Nej, men den luften har varit instängd länge nog, den behöver komma ut och få lite frisk lu…


Äsch! Det finns en anledning till att man skall byta luft till varje ny säsong. Det vet alla!
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Nä hörrni! Den luften har bott där länge nog.
Varit instängd i ett mörkt rum och bara haft 4 väggar som...
Nej, men den luften har varit instängd länge nog, den behöver komma ut och få lite frisk lu…


Äsch! Det finns en anledning till att man skall byta luft till varje ny säsong. Det vet alla!

Jag som tyckte det var underligt när grannungen skulle iväg till macken i treårsåldern för att fylla på sommarluft i däcken på cykeln.
---
Jag tittade inte på det tekniska utförandet av cykeln som startade diskussionen. Tyckte mest det var skönt att se något som inte ser ut att vara ritad i djup ångest eller kraftigt maniskt skov.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Här skall ni få mer att hetsa upp er över! ;)

Bilhandlare. Behöver jag skiva mer än så?

En ny Scrambler årsmodell 2020 kostar från 110 000 kr. Den här handlaren vill ha 119 900 kr för en beggad som är 11 år gammal. Inte så konstigt att den står osåld sedan april. Under en vår/försommar då massor av begagnade hojar säljs på direkten.

https://www.blocket.se/annons/goteborg/triumph_scrambler_900/69768520

Skärmklipp Scrambler.JPG


EDIT: Det är inte exakt samma modell 2009/2020. Den har gått genom ett generationsbyte. Den nyare är lättare, har 10 hk mer effekt och är smidigare att köra. Den äldre är möjligen mer Old School i formgivningen - var och en få göra sitt val! :)
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Här skall ni få mer att hetsa upp er över! ;)

Bilhandlare. Behöver jag skiva mer än så?

En ny Scrambler årsmodell 2020 kostar från 110 000 kr. Den här handlaren vill ha 119 900 kr för en beggad som är 11 år gammal. Inte så konstigt att den står osåld sedan april. Under en vår/försommar då massor av begagnade hojar säljs på direkten.

https://www.blocket.se/annons/goteborg/triumph_scrambler_900/69768520

View attachment 454596

Det kanske är luft från Laisvall i bakdäcket, och från Tjernobyl i framdäcket?
Sådant kan ju, enligt tidigare annonser, kraftigt påverka marknadsvärdet :va
Nä, fan det är fredag, solen skiner, och jag ser hojen från kontorsfönstret, så jag börjar få lite fredagsfeeling !!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Skönt, jag trodde att jag var ensam om endast negativa erfarenheter av Avon på motorcyklar...
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Nä, det är väl sant. Men Avon Distanza är ett hatdäck.

Men tanken var fin.

Fick lära mig på första bandagen när någon stod och krängde beg däck och jag skulle se om han hade något bra för bana och råkade pilla på ett avon, en väldigt tydlig röst säga att det där är inte ett däck det är ett fälgskydd!:tummenupp
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Men, det är fel att bygga bort bra egenskaper från en motorcykel, bara för att man vill nå en stil man sett andra bygga i.
Det är en Dominator från 1994. Vägegenskaperna är allt annat än bra på dem från början :crash Du förlorar ju inget oavsett vad du byter till för däck.
Oftast sitter det ju nednötta crossdäck på dem från folk som tror de köpt riktiga skogshojar.
Fast hur är det med felvända crossdäck vet jag inte :va
:hihi
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
"populär hoj att bygga om till en scrambler eller caféracer"

NEJ! Inte såga sönder ännu en gammal fin originalare! Nej, säger jag! Det finns gott om gamla "lik". Bygg om dem istället och låt en sådan här gammal dam åldras i fred och värdighet.

https://www.blocket.se/annons/goteborg/bmw_r100/90119922

Skärmklipp R100.JPG
 
Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
"populär hoj att bygga om till en scrambler eller caféracer"

NEJ! Inte såga sönder ännu en gammal fin originalare! Nej, säger jag! Det finns gott om gamla "lik". Bygg om dem istället och låt en sådan här gammal dam åldras i fred och värdighet.

https://www.blocket.se/annons/goteborg/bmw_r100/90119922

View attachment 454618
Lugn, ingen kommer köpa den för det priset och sätta sågen i den. Det är nog bara ord för att få fler träffar.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tyvärr skulle säljaren ha satt tjugo loppor till för att hindra hipstermaffian från att slakta ännu en fin BMW.

Pengar är tyvärr inget problem.

Historielöshet och kunskap däremot.

En RS/RT från slutet av 70-talet/början av 80-talet spöar många moderna hojar i långfärdsegenskaper och i stort sett alla i servicevänlighet och hållbarhet. Bra däcksdimensioner, 20cm fjädringsväg, tjänstevikt på 213-220 kg med 24 liter bensin, all service och de flesta reparationer inkl däcklagning/-byte med medföljande verktygssats osv osv.

När jag tänker på hur många fina som slaktats till vrak av idioter blir jag seriöst ledsen.


Buy quality, cry once
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top