Nu kanske grepp i väta inte var den högsta prioriteten i bygget
Tyckte den var cool
Nä, det är väl sant. Men Avon Distanza är ett hatdäck. Det har suttit på en del hojar jag köpt begagnade, och det har åkt av fortare än kvickt. Jag har haft en massa namn på det. Avon Distorzia, Diffuzia - alla pekande på oprecist däcket är. Även i torrt.
Tillverkaren är lika velig den. Labbar med gummiblandningar i sin löpande produktion, och utan att man kan läsa ut det på däcket när man köper det.
För mig så köps Avon MC-däck av folk som inte vet bättre, och säljs av människor som borde veta bättre - men bara ser till bruttomarginalen. En otrevlig kombination.
Jag tycker inte man skall stödja en tillverkare som Avon. Dom kan hålla på att spilla smörja i sina gamla veteranformar och hålla dem som originalrenoverar förkrigsmaskiner glada att dom fortfarande kan köpa rätt mönster - med alla eländiga egenskaper från anno dazumal intakta.
Och, därav följer att jag föraktar den som väljer däck till sin hoj baserat på hur ball mönstret ser ut - utan en sekunds fundering kring hur däcket kommer att
fungera på den egna motorcykeln.
Det är inget fel i att bygga en ball hoj.
Men, det är fel att bygga bort bra egenskaper från en motorcykel, bara för att man vill nå en stil man sett andra bygga i.
En vilja på pappret att vara unik, men som bara är en annan slags likriktning: alla bygger åt samma håll, efter samma mall, för att nå ett fiktivt retromål - som aldrig fanns där från början.
Man siktar på att bygga i en stil man ser i sepiafärgade fotografier.
..som egentligen är från 2014, och är reklam för klädmärken som inte längre gör MC-kläder men som vill se ut som om det fortfarande vore användbara grejer.
Yta, utseende, stil - även jag vill se snygga grejer.
Men, jag vill att dom fungerar. Jag är lite underlig på det viset.
Och, bygger man om så vill jag att ansträngningen skall ligga på att grejerna helst skall gå fortare och dessutom uppföra sig bättre på vägen.
Inte sämre.
Men, när någon plåtar ett bygge som har gaffelben som sticker upp som mobilmaster ur en skog av feldragna vajrar och dessutom styrhöjare som spänner dessa vajrar som fiolsträngar, med första klassens skitdäck på för att dom har "rätt utseende" och oförblommerat menar att man byggt denna hoj på spekulation åt någonting som skall få bli "förste ägare" på en snart 30 år gamla cykel och dessutom utlovar någon slags
underhållsfrihet ja, då blir det lite mycket för mig.
Speciellt som man vänt framdäcket fel åt denna kund in spe, en individ som förmodligen vet äännddåå mindre kring vad han ger sig in på - mindre än till och med byggherren, som ju uppenbarligen inte förstår ens det mest grundläggande i motorcykeldynamik.
Men tanken var fin.