I början på 80-talet kom Suzuki med den första vattenkylda 125cc crossen. den hade 30 hästar i motorn och gick som f-n. Referensen var jag själv som körde moppe och tyckte min K50 gick bra med sina 1-2 hästar...
Gat 125
r blev vattenkylda med först Zündapp (självcirkulerande utan pump) redan 1977 men var inte så upphetsande... men så kom då The Gamechanger, Yamaha RD125LC 1982. Vattenkyld med 21 hästar, bromsar och väghållning, en våt dröm för oss ungdomar. Nåt år senare Honda MTX som uppgav ännu lite mer effekt och så fortsatte det till och med Aprilia och Cagiva och någon fler som lämnade uppåt 34 hästar på 115 kg...och märk väl att detta var gathojar som skulle hålla ett tag. Cross 125
rna var uppe och nosade på 40 hästar då så redan på 80-talet kunde man skrämma 125
r...
De var dock relativt svårkörda med extrem smala effektband trots avgasventiler och dylikt men det är ju som med 4-taktare. Enda sättet att få ut effekt ur en motor är med
antingen kubik eller ökat varvtal. Ju mer varv desto snabbare slits motorn. Har för mig att GP hojarna var över 45 hästar men då fick de ju renoveras efter varje lopp. Jag har själv suttit på en Honda RS 250 GP-hoj som vägde 96 kg och hade 96 bakhjulshästar... Two stroke rules!!!