notrightrider
The white zone is for loading and unloading only
Jag har åxå vänt nåt däck fel nån gång eller rättare sagt han som la på däcket.
Jag var väl bara glad å få på ett nytt däck. Hellre felvänt nytt däck än rättvänd slitet för mej.
Jag håller faktiskt inte med dig.
Ett slitet däck vet du om att det är slitet, och du kan köra därefter.
Ett slitet däck är ärligt och visar vad det går för.
Det felvända nya däcket ser nytt ut, och vet man inte om att det roterar fel så är man heller inte beredd att möta janusansiktet när det byter uppträdande.
Olika däck reagerar olika mycket på att rotera baklänges.
Tvärsajpade som Mich PR 4 nöjer sig med att fransa upp sig med ett brutalt tå-hälslitage och man får bara ut en bråkdel av den tänkta milsträckan. Greppet är dock helt okay i början.
I andra ändan har vi de grov- och traktormönstrade bakdäck som ”byggherrar” brukar sätta fram på sina bobberscramblers. Där finns däck som är obehagliga att köra bakvända, och direkt farliga i väta.
Heidenau reagerade redan i början av byggboomen när dom såg varthän det barkade och försåg gjutformarna till sitt K60 med dubbla rotationspilar och skriftlig förklaring på däcksidan hur det skall monteras.
(Därmed inte sagt att det är ett lämpligt framdäck ändå...)
Ändå ser jag fortfarande K60 som monteras fel.
Jag har frågat varför, svaren spänner över ”oj, det har jag inte sett” till ”men det ser dumt ut när mönstret pekar bakåt”.
Ett felvänt framdäck är ett lackmustest på hur lite folk förstår utav motorcykeln och hur den fungerar.
Last edited: