Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
"Vidunder" Haha :D Men vore det inte helballt att på något sätt klämma i en större motor och sedan turbomata. Snacka om sleeper.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Om man skulle köpa en sån vore det bara för att kunna avliva den så att den slipper lida mer. Den är ju så ful så att man blir tårögd när man tittar på den. Motsvarigheten i bilvärlden är sånt som AMC Pacer och Volvo 340.

:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Om man skulle köpa en sån vore det bara för att kunna avliva den så att den slipper lida mer. Den är ju så ful så att man blir tårögd när man tittar på den. Motsvarigheten i bilvärlden är sånt som AMC Pacer och Volvo 340.

Vet inte hur jag ska tolka detta. Jag har tidigare varit tekniskt ansvarig i AMC och Ramblersällskapet och dessutom är jag övertygad om att Volvo 340 är den enda välbalanserade bil som haft det märket.
Betyder det att jag genast måste köpa farkosten?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vet inte hur jag ska tolka detta. Jag har tidigare varit tekniskt ansvarig i AMC och Ramblersällskapet och dessutom är jag övertygad om att Volvo 340 är den enda välbalanserade bil som haft det märket.
Betyder det att jag genast måste köpa farkosten?

Ja, det är stor risk för det. Håller med om 340!
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Vet inte hur jag ska tolka detta. Jag har tidigare varit tekniskt ansvarig i AMC och Ramblersällskapet och dessutom är jag övertygad om att Volvo 340 är den enda välbalanserade bil som haft det märket.
Betyder det att jag genast måste köpa farkosten?

Hmm. Jag är alltför finkänslig för att vidareutveckla detta. Vi kan väl enas om att Honda Helix 250CN är en "unik skapelse" och att något liknande designmässigt aldrig har skådats, varken förr eller senare. Och fälgarna är ju faktiskt inte alls illa. Tycke och smak är subjektivt osv, osv ..
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Vet inte hur jag ska tolka detta. Jag har tidigare varit tekniskt ansvarig i AMC och Ramblersällskapet och dessutom är jag övertygad om att Volvo 340 är den enda välbalanserade bil som haft det märket.
Betyder det att jag genast måste köpa farkosten?

nä PV`n hade bättre viktfördelning därför så populär i rallycross under lång tid
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Till skillnad från 343? Studera EM 1980 och se om du hittar någon 343 i listan.

dom fick inte åka EM med PV`n var för gammal men fick åka SM några år till sen var det stopp där med. Skene ligan Gunnarsson och Jernberg var ju skapligt snabba då det begav sig
oavsett har PV bättre viktfördelning än det mesta med motorn fram
 
Last edited:

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vi skulle ju inte diskutera bilar...? :va


Michelotti ritade.
En gigant i det fördolda med över 1.200 ritade bilar, bussar och lastbilar som gått i produktion.

Tänk på 343an som den DAF 77 den egentligen är, så går medicinen lättare ner.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Vi skulle ju inte diskutera bilar...? :va


Michelotti ritade.
En gigant i det fördolda med över 1.200 ritade bilar, bussar och lastbilar som gått i produktion.

Tänk på 343an som den DAF 77 den egentligen är, så går medicinen lättare ner.

Men nu skickade i mig på en tur längs Memory Lane.
Jag får remljuds flashbacks. Och visst hävdades det att den gick lika fort baklänges som framlänges. Någon som provade?
Och tänk att när den gick från DAF till Volvo blev den mindre kantig. Vem kunde trott det om Volvos förmåga vid den tidsepoken. Det mesta andra som serverades då var ritat med vinkelhake.

Så nu kryper jag tillbaka under min sten och slutar offtopica.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vi skulle ju inte diskutera bilar...? :va


Michelotti ritade.
En gigant i det fördolda med över 1.200 ritade bilar, bussar och lastbilar som gått i produktion.

Tänk på 343an som den DAF 77 den egentligen är, så går medicinen lättare ner.

Om vi bara skulle diskutera SportHoj på SportHoj skulle trådarna vara få och inte så långa! :7peta
Ska vi sedan även ta bort flykt från ämnet kommer väldans mycket att försvinna! :7peta
Vill vi att SportHoj ska dö så måste det vara mer :smasha och mindre :krama med överseende och ödmjukhet. :7peta

Min lösning är att bara läsa det som jag tycker är intressant. Är det inte intressant slutar jag läsa och går till nästa tråd som kan vara intressant...;)
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Om vi bara skulle diskutera SportHoj på SportHoj skulle trådarna vara få och inte så långa! :7peta
Ska vi sedan även ta bort flykt från ämnet kommer väldans mycket att försvinna! :7peta
Vill vi att SportHoj ska dö så måste det vara mer :smasha och mindre :krama med överseende och ödmjukhet. :7peta

Min lösning är att bara läsa det som jag tycker är intressant. Är det inte intressant slutar jag läsa och går till nästa tråd som kan vara intressant...;)

Jag veeet!


Jag har så mycket att berätta att det bubblar i mig - jag skall försöka hålla det kort.
Ha!


Giovanni Michelotti var banbrytande som designer eftersom han var den allra första att bli en "designer to rent".
Efter upplärning i själva hantverket hos Carozzeria Vignale - alltså verkligen lära sig att forma metall var han flera år hos Studio Farina, dagens Pininfarina, och finslipade sin förmåga att rita. Samt i kortare eller längre intervall hos alla de stora namnen i norra Italien. Han hade en helhetssyn och ett kunnande på djupet som få andra samtida formgivare, och troligen ingen av dagens. Han sägs vara den som än idag ritat flest Ferrarimodeller, när man lägger ihop det han gjorde under husnamnet Farina, och hans senare arbeten under eget namn.

Som fristående designer, utan någon bindning någonstans blev han känd för sin förmåga att snabbt kunna fånga kundens önskemål.
Ett kundmöte nere på ett lokalt kafé i Turin, lyssna på kunden - både det som sägs och det som inte sägs, slutade ofta med ett: "häng med upp till studion, så skall jag rita ett par snabba förslag på det jag tror du är ute efter".

Och, detta under en epok där det oftast satt ett ogenomträngligt filter mellan beställaren och den som verkligen ritade, i form av marknadsmänniskor, visningar, avtäckningar och - ja, designers dödgrävare: kommittéer.

Michelotti var ohyggligt produktiv, men framför allt - nådde produktion med sina förslag.

Under 3 decennier är det helt omöjligt att ta en "stadsbild" i någon av Europas huvudstäder, utan att få med en Michelotti på bild.
De som är lite designintresserade vet att han ritade alla då moderna Triumphbilar, alla DAF från 44 och framåt, och... ...ja, där slutar det, ungefär.

För mig är han mannen som räddade BMW. Single handed, och på ad-hoc konsultbasis dessutom.
Han ritade BMW "Neue Klasse" för ett mer än konkursfärdigt BMW som alldeles tappat styrfart, riktning och geist.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/BMW_New_Class

Jag vet, han är sällan nämnd. In-house Wilhelm Hofmeister ges allt erkännande för denna superstrikta, ultrastringenta och tidlösa kaross som formade BMWs designspråk för decennier framåt, och som går att spåra än idag - speciellt när dagens designers förlorar horisontlinje och börjar famla efter lite "heritage" att stoppa in.

Somliga säger att det enda Hofmeister gjorde på Neue Klasse var att stoppa dit sin "Hofmeister-knick".
Jag säger: var den ens hans?
Den speciella utformningen av C-stolpen som BMW gör så stort nummer av, den återfinns på nästan varje Michelottidesign från denna tiden och framåt. Triumph Dolomite mfl, och till och med hans DAF-design har en återhållen dubbelknäck i C-stolpen.
På Daf 77 / Volvo 343 är denna Hofmeisterknick brutalt framträdande, och det av en enda anledning: att i bästa mån försöka dölja en svaghet i designen på modellen - den stora plåtytan mellan bakre skärmkant och C-stolpens bas.

Bakgrunden var enkel. DAF 77 var ett kliv upp i storlek från tidigare modeller, och det behövdes ett större bagageutrymme för att framgångsrikt kunna konkurrera i segmentet. Men, variomatictransmissionen stal mycket utrymme underifrån. Golvet i bagaget började högt helt enkelt , och man var tvungen att bygga uppåt för att få den volym som marknadsavdelningen krävde.
Har man detta klart för sig så är det lättare att fördra denna blamage i en för övrigt mycket harmonisk design.

Den moderna tolkningen av det som kommit att kallas "Hofmeisterknicken" dök upp ungefär samtidigt på två olika italienritade modeller: Lancia Flavia Coupé som ritades av "Pinifarina" utan att designer nämns, men Michelotti står som upphovsman till cabrioleten på samma bas - från sin tid hos Vignale.

1711px-Lancia_Flavia_Coupe.jpg


Den andra bilen som bar det som senare skulle kallas Hofmeisterknick var BMW 3200 CS - en kupé som aldrig blev lönsam.
Ritad av Bertone, faktiskt byggd av Bertone också - i vart fall karossen, som sedan skickades över Alperna för att monteras på ramen från den gamla Barockängeln. Ja, ni hör. Det finns inga pengar att hämta här.
Den hos Bertone som höll i ritstiftet var en ung Giorgetto Giugiaro, som gjorde sin lärlingstid hos Bertone. ...samtidigt som Michelotti jobbade där. *nudgenudge*

Bertone fortsatte gladeligen använda denna utformning av C-stolpen genom sin karriär.
Golf 1 har en tydlig Hofmeisterknick, liksom urpassaten:

1973-Volkswagen-Passat-B1-fastback-3-door-cr-5710-default-large.jpeg.jpg

Idag är det nog omöjligt att reda ut vem som är pappa till det som kallas Hofmeisterknick.
Eftersom både Michelotti och Giugiaro fortsatt att använda detta designgrepp som bärande designelement långt efter att BMW mutat in det som "sitt" så är det högst möjligt att dom båda skissat fram det gemensamt och gett blanka fan i vad BMW sagt om saken.
Wilhelm Hofmeister lär dock vara den som har minst att göra med "Der Hofmeister knick"...




Om Volvos köp av DAF kan sägas mycket.
"Idiotiskt" hör man idag. Vad skulle Volvo med en löjlig småbilstillverkare från... ...Holland? till?
Jag säger att det var smart och visionärt.

"Oljekrisen" gjorde att marknaden skrek efter mindre, och framförallt mer bränslesnåla bilar.
Volvo stod i helt andra hörnet av en plötsligt våldsamt sluttande spelplan och hade inte ett skvatt i pipelinen för att ens vara i närheten av det som väntades bli framtidens fordon.

Samtidigt så utvecklades EEC, föregångaren till EG/EU snabbt, och det stod klart att man siktade mot en "inre marknad" som ingen riktigt kunde säga hur sluten den skulle komma att bli. Klart var dock att intra muros skull det komma att finnas en uppsjö av bilfabrikanter som på det ena eller andra sättet skulle komma att gynnas på denna inre marknad - självfallet på bekostnad av bilar producerade utanför frihandelsområdet.

Eftersom Sveriges regering ställde sig ytterst skeptiskt till ett medlemsskap, så var det ett genidrag att för en billig peng och löften om lokala statsunderstöd köpa den lilla Holländska fabriken, och i ett och samma slag både kunna erbjuda småbilar i egen vertikal integration, och samtidigt - för framtiden, kunna vikta över produktion till ett land redan medlem i EEC.


Okay, har ni läst så här långt, så dristar jag mig att ta det ett steg till utanför ramen.
Startskottet för Volvo att agera var när dåvarande premiärminister i Storbritannien Edward Heath efter 15 års slit lyckades få in UK i den Europeiska Gemenskapen. Förutom inrikespolitiskt arbete av herkuliska mått, så krävdes lika mycket på utrikessidan - bland annat att förmå Frankrike att häva det veto som DeGaulle uttalat mot att ta in Engelsmännen i arbetet.
När Volvos då största handelspartner, både på supply och försäljningssidan höll på att försvinna bakom handelsmuren då måste man bara agera.

Att läsa Edward Heaths tal i Bryssel, inför medlemskapet, drar fram en liten tårkittling:

https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjACegQICRAB&usg=AOvVaw3kVTkf10gXbLtDBZlU3nfk

Så insiktsfullt, så visionärt, och samtidigt så naivt.
Vad händer när så stor makt koncentreras i händer som inte är lika insiktsfulla...?


The man himself, när inträdet är klart:


Ingen kan säga att man inte visste vad som komma skulle.
Det sägs, inte speciellt inlindat, i talet - men det är lättare att höra för oss med facit i hand: vägen mot helvete är sannerligen kantad av goda föresatser.
 
Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Till och med en biltemaframlykta hade gjort sig på den hemskheten.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Till och med en biltemaframlykta hade gjort sig på den hemskheten.
Är den verkligen så ful? Tycker han har lyckats rätt bra med linjerna. Lite fascinerad över lösningen med blinkersarna, ganska påhittigt. Det är väl mest regskylten som stör, men det är som bekant ett svårlöst problem. Och som sagt, en vanlig enkel framlykta hade varit snyggt.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top