Svamlandet om effekt, att det skulle vara thunderacemotorn mm är förvisso underhållande.
"markbromsningsbegrepp" Något för SMC?
Upphängningen av framhjulet ger precis som på BMW-s Telelever (och i viss mån också Hossack-gaffeln i K1200/1300/1600 och senaste GoldWin) bland annat den geometriska egenskapen att bromsning inte komprimerar gaffeln utan man har i princip full fjädringsväg även under maxbroms, något som ger extremt stora fördelar för väggreppet, särskilt på ojämna underlag. Har man inte provat själv så tror man inte att det är sant - och det är ju därför som BMW också framhärdar med denna konstruktion trots kompromisserna i form av sämre återkoppling i styret, kräver i princip boxermotor (dock ej Hossack) osv.
Yamahan är en udda kalashoj som jag tror kommer att betinga värden i framtiden - inte bara för att den är ”udda” (typ turbohojarna från 1982-1984) utan på grund av själva teknikorgien.