notrightrider
The white zone is for loading and unloading only
Undrar vad historien bakom denna är?
Inte ofta man ser kolfiberfälgar på marknaden.
Samt kombinationen fulomlackerad, baklamporna på svingen, Öhlinsgaffel, oreggad, saknar ramnummer.
Känns som en stulen rejshoj som fått rulla i runt på gångbanorna och vakta någon förort.
Men vänta lite nu...?
Skall Kronofogden sälja (misstänkt) stöldgods?
1. Någon har en skuld som Kronofogden har i uppdrag att driva in.
2. Vid utmätning hämtas en motorcykel in, som saknar spårbar identitet.
Det är rimligt att anta att det handlar om en antingen stulen eller "stulen" hoj - alltså försäkringsbedrägeri.
3. Kronofogden säljer hojen, och nu sker två underliga saker:
A: Köparen får en ärlig motorcykel. Med Kronofogden som säljare så tvättas hojens historia bort.
Den som sitter på eller köper lämpliga papper kan sätta den i trafik igen.
Teoretiskt borde det till och med gå att regga den under ursprungsidentiteten, med lite (mycket!) jobb och Fogdens tvättkvitto.
B. Säljaren tillgodoräknas försäljningssumman! Inget han får i fickan precis, utan det går till att betala ner hans skuld. Skulle han själv sålt hojen så hade han gjort sig skyldig till häleri - nu löser Kronofogden den biten åt honom och avräknar honom i vita, oantastliga kronor och ören.
Sicken scam! Kronofogden agerar hälare, och på samma gång pengatvättare.
Denna hojen skulle tagits i beslag av polisen och bollats vidare till Larmtjänst https://www.larmtjanst.se/
som har bättre möjligheter och incitament att spåra hojens historik.
Motorcykeln ifråga är troligen redan deras eftersom ersättning med all säkerhet redan betalats ut från försäkringsbolag vare sig cykeln är stulen eller "stulen".
Kronofogden gör så att brott lönar sig, och själva brottet i sig bara försvinner när fogden tar åt sig smutsjobbet.
Fy fan!