Jag är helt enig. Hade lite bråttom där.
Jag har nog tagit runt 80.000-100.000 bilder på olika motorbåtstävlingar. En helg med två tävlingsdagar kunde bli uppåt 8000 bilder. 5-6 bilder per sekund. Av de hundratals bilder jag sedan la ut på sajten och senare Facebook så hade jag rätat upp horisonten på alla bilder, det var steg 1. Vatten lutar inte. Sedan beskärning och ev kontrast och skärpa. Lite dum i huvudet var jag och lite dummare blev jag. Med det var kul och det var väldigt uppskattat.
Roslagsloppet har startat från Stockholm ibland och från Norrtälje ibland. Fotar lite i depån. Min båt går inte i räserfart så jag åker upp till Öregrund dagen innan för att fota de sista varven och målgången samt upptagning och prisutdelningen. Sen åker jag hem till Stockholm och börjar med bilderna. Väljer ut och fixar till. På sajten kunde man bara lägga in en bild i taget. Sju klick per bild. Jag höll på hela natten till kl åtta på morgonen. Bara på kul. På fb kan man lägga upp ett helt album med 400 bilder med några få klick.
För att få bra bilder på tävlingarna så behövde jag egen båt. Så till Oskarshamn tog jag båten ner. Två år i rad.
Det tog 11 timmar ner första gången och 7,5 timmar hem sist. En kurs direkt på inloppet till Södertälje. Närmast så.
Jag är ingen riktig fotograf. Jag kallade mig för fotograferare. Sportläge och håll in avtryckaren. Det blev helt ok. När andra fotografer snackar objektiv, brännvidd och slutartider brukade jag säga -Vilket väder va? Det gick ju ut på att fota växelhus. Hela båten i luften, även skäddan. 50-70 knop ett avstånd på 10-15 meter var lagom. Bildserier.
Fel tråd för båtbilder. Men ett trick när man ska föreviga något, ta inte en bild och tro att den blev bra. Ta tolv bilder. Jag har fotat några bröllop.
Ibland ser man inte sitt misstag förrän man kommer hem. Jag har inte flaggstång på min Kawa. Tog två bilder. Samma pinne bakom. Klant.
View attachment 468905