Dagens Blocket! (mc-relaterat)

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Ja felet med den sista bilden är att vinkeln på den nedrasade fackverksbalken inte stämmer helt med vinkeln på framgaffeln...
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
En bild utan packväskor också så man ser hur den ser ut då.
Men varför står packväskorna så långt bort? Är detta utanför bild? Zooma eller beskära?
Och hur ser den ut lite von oben?

Det finns jättemånga Vulcan till salu. En blivande klassiker. Om en CB 650 är en klassiker så blir vad skit som helst en investering för framtiden. Tjööp! Dom blir dyrare till våren. Alla dom blir det.

image.png
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Den första bilden är sannerligen slående, men känns den inte lite "Powered by Adobe"...?

Den sista bilden är så usel att det blir humor av det.
Vad ville fotografen visa, egentligen?
Ja, den första Ducatibilden är ju snygg, men förmodligen ganska tillverkad....gillar den ändå.
Men irriterar mig på horisonter som inte stämmer, som på den nedre bilden.
Kanske en gammal skada man har, men tycker att den hade blivit bättre om man vridit den "rätt".
Vulcanbilden.....den talar för sig själv.

Ducati_1.jpg
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ja, den första Ducatibilden är ju snygg, men förmodligen ganska tillverkad....gillar den ändå.
Men irriterar mig på horisonter som inte stämmer, som på den nedre bilden.
Kanske en gammal skada man har, men tycker att den hade blivit bättre om man vridit den "rätt".
Vulcanbilden.....den talar för sig själv.

View attachment 468903
Jag är helt enig. Hade lite bråttom där.
Jag har nog tagit runt 80.000-100.000 bilder på olika motorbåtstävlingar. En helg med två tävlingsdagar kunde bli uppåt 8000 bilder. 5-6 bilder per sekund. Av de hundratals bilder jag sedan la ut på sajten och senare Facebook så hade jag rätat upp horisonten på alla bilder, det var steg 1. Vatten lutar inte. Sedan beskärning och ev kontrast och skärpa. Lite dum i huvudet var jag och lite dummare blev jag. Med det var kul och det var väldigt uppskattat.

Roslagsloppet har startat från Stockholm ibland och från Norrtälje ibland. Fotar lite i depån. Min båt går inte i räserfart så jag åker upp till Öregrund dagen innan för att fota de sista varven och målgången samt upptagning och prisutdelningen. Sen åker jag hem till Stockholm och börjar med bilderna. Väljer ut och fixar till. På sajten kunde man bara lägga in en bild i taget. Sju klick per bild. Jag höll på hela natten till kl åtta på morgonen. Bara på kul. På fb kan man lägga upp ett helt album med 400 bilder med några få klick.

För att få bra bilder på tävlingarna så behövde jag egen båt. Så till Oskarshamn tog jag båten ner. Två år i rad.
Det tog 11 timmar ner första gången och 7,5 timmar hem sist. En kurs direkt på inloppet till Södertälje. Närmast så.

Jag är ingen riktig fotograf. Jag kallade mig för fotograferare. Sportläge och håll in avtryckaren. Det blev helt ok. När andra fotografer snackar objektiv, brännvidd och slutartider brukade jag säga -Vilket väder va? Det gick ju ut på att fota växelhus. Hela båten i luften, även skäddan. 50-70 knop ett avstånd på 10-15 meter var lagom. Bildserier.

Fel tråd för båtbilder. Men ett trick när man ska föreviga något, ta inte en bild och tro att den blev bra. Ta tolv bilder. Jag har fotat några bröllop.

Ibland ser man inte sitt misstag förrän man kommer hem. Jag har inte flaggstång på min Kawa. Tog två bilder. Samma pinne bakom. Klant.

image.jpeg
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag är helt enig. Hade lite bråttom där.
Jag har nog tagit runt 80.000-100.000 bilder på olika motorbåtstävlingar. En helg med två tävlingsdagar kunde bli uppåt 8000 bilder. 5-6 bilder per sekund. Av de hundratals bilder jag sedan la ut på sajten och senare Facebook så hade jag rätat upp horisonten på alla bilder, det var steg 1. Vatten lutar inte. Sedan beskärning och ev kontrast och skärpa. Lite dum i huvudet var jag och lite dummare blev jag. Med det var kul och det var väldigt uppskattat.

Roslagsloppet har startat från Stockholm ibland och från Norrtälje ibland. Fotar lite i depån. Min båt går inte i räserfart så jag åker upp till Öregrund dagen innan för att fota de sista varven och målgången samt upptagning och prisutdelningen. Sen åker jag hem till Stockholm och börjar med bilderna. Väljer ut och fixar till. På sajten kunde man bara lägga in en bild i taget. Sju klick per bild. Jag höll på hela natten till kl åtta på morgonen. Bara på kul. På fb kan man lägga upp ett helt album med 400 bilder med några få klick.

För att få bra bilder på tävlingarna så behövde jag egen båt. Så till Oskarshamn tog jag båten ner. Två år i rad.
Det tog 11 timmar ner första gången och 7,5 timmar hem sist. En kurs direkt på inloppet till Södertälje. Närmast så.

Jag är ingen riktig fotograf. Jag kallade mig för fotograferare. Sportläge och håll in avtryckaren. Det blev helt ok. När andra fotografer snackar objektiv, brännvidd och slutartider brukade jag säga -Vilket väder va? Det gick ju ut på att fota växelhus. Hela båten i luften, även skäddan. 50-70 knop ett avstånd på 10-15 meter var lagom. Bildserier.

Fel tråd för båtbilder. Men ett trick när man ska föreviga något, ta inte en bild och tro att den blev bra. Ta tolv bilder. Jag har fotat några bröllop.

Ibland ser man inte sitt misstag förrän man kommer hem. Jag har inte flaggstång på min Kawa. Tog två bilder. Samma pinne bakom. Klant.

View attachment 468905
Känner igen mig.
Sånt där väcker ju kreativiteten i mig, att "förbättra", eller "skapa" en bild av ett utgångsmaterial.
Bort med störande objekt, lite mer tryck i valda färgdetaljer på en för övrigt snygg hoj.
Så - klar för blocket :)

Kawa_1.jpeg
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Känner igen mig.
Sånt där väcker ju kreativiteten i mig, att "förbättra", eller "skapa" en bild av ett utgångsmaterial.
Bort med störande objekt, lite mer tryck i valda färgdetaljer på en för övrigt snygg hoj.
Så - klar för blocket :)

View attachment 468913

Tackar!
Har inte Photoshop längre. Det följde med en enklare bildbehandlingsprogram när jag köpte ny dator för några år sedan. Jag kan inte tvätta bort pinnar längre. Nu ser man hela savannen, inte bara pinnen.
Denna pärla kommer inte ut på Blocket. :D
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Jag är helt enig. Hade lite bråttom där.
Jag har nog tagit runt 80.000-100.000 bilder på olika motorbåtstävlingar. En helg med två tävlingsdagar kunde bli uppåt 8000 bilder. 5-6 bilder per sekund. Av de hundratals bilder jag sedan la ut på sajten och senare Facebook så hade jag rätat upp horisonten på alla bilder, det var steg 1. Vatten lutar inte. Sedan beskärning och ev kontrast och skärpa. Lite dum i huvudet var jag och lite dummare blev jag. Med det var kul och det var väldigt uppskattat.

Roslagsloppet har startat från Stockholm ibland och från Norrtälje ibland. Fotar lite i depån. Min båt går inte i räserfart så jag åker upp till Öregrund dagen innan för att fota de sista varven och målgången samt upptagning och prisutdelningen. Sen åker jag hem till Stockholm och börjar med bilderna. Väljer ut och fixar till. På sajten kunde man bara lägga in en bild i taget. Sju klick per bild. Jag höll på hela natten till kl åtta på morgonen. Bara på kul. På fb kan man lägga upp ett helt album med 400 bilder med några få klick.

För att få bra bilder på tävlingarna så behövde jag egen båt. Så till Oskarshamn tog jag båten ner. Två år i rad.
Det tog 11 timmar ner första gången och 7,5 timmar hem sist. En kurs direkt på inloppet till Södertälje. Närmast så.

Jag är ingen riktig fotograf. Jag kallade mig för fotograferare. Sportläge och håll in avtryckaren. Det blev helt ok. När andra fotografer snackar objektiv, brännvidd och slutartider brukade jag säga -Vilket väder va? Det gick ju ut på att fota växelhus. Hela båten i luften, även skäddan. 50-70 knop ett avstånd på 10-15 meter var lagom. Bildserier.

Fel tråd för båtbilder. Men ett trick när man ska föreviga något, ta inte en bild och tro att den blev bra. Ta tolv bilder. Jag har fotat några bröllop.

Ibland ser man inte sitt misstag förrän man kommer hem. Jag har inte flaggstång på min Kawa. Tog två bilder. Samma pinne bakom. Klant.

View attachment 468905
Ja erkänn nu att du hade monterat extra säkerhetsdetaljer. En stingpinne då du inte gillar att bli omkörd så där tätt. Av flygplan... Fotografen på bilden har ju också utrustat sin hoj med säkerhetsdetaljer när det begav sig.
1644915706131.png
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Gillar man photoshop-skoj så är den här snubben värd en titt: https://www.boredpanda.com/funny-photoshop-james-fridman
Han kan nog fixa vilken blocket-annons som helst så det drar folk, även om man inte brukar få det man menar när man ber honom om hjälp.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Tänk att få sätta kapen i den där och bygga riktig räser av den. Skulle ha suttit fint med två st 144cc parmakit vespacylindrar med reed-ventiler på den där ?

 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Tänk att få sätta kapen i den där och bygga riktig räser av den. Skulle ha suttit fint med två st 144cc parmakit vespacylindrar med reed-ventiler på den där ?

Den där få absolut inte kapas, att ens tänka tanken är belagt med långvarigt fängelsestraff och dryga böter.

Jag höll på att bli ägare till en GT250 när jag skull köpa min första "tunga" hoj i slutet på 80-talet. Valet stod mellan den och en GSX250, som hade 4-taktsmotor och därmed var mer "riktig" motorcykel. Så det fick bli GSX, något man ångrar idag, GTn har blivit lite av en klassiker. Om än ganska udda, tror närmaste konkurrenten Yamaha RD250 blev mer populär.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Den där få absolut inte kapas, att ens tänka tanken är belagt med långvarigt fängelsestraff och dryga böter.

Jag höll på att bli ägare till en GT250 när jag skull köpa min första "tunga" hoj i slutet på 80-talet. Valet stod mellan den och en GSX250, som hade 4-taktsmotor och därmed var mer "riktig" motorcykel. Så det fick bli GSX, något man ångrar idag, GTn har blivit lite av en klassiker. Om än ganska udda, tror närmaste konkurrenten Yamaha RD250 blev mer populär.
Om ni ser en skrotfärdig GT250 dyka upp i närheten av Falun får ni hojta till då ?

Ropade hem den här idag så får se vad blir av den ?
Finns en Vespacylinder VMC100 med samma slaglängd och reedventil på cylindern som jag funderar på. Blir 200cc om det går att klämma dit.
Motor tradera.JPGcylinder-kit-100cc-vmc-rv-a-100-vespa-v50-pk50.jpg
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top