Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Det är tydligen en

Qingqi QM 200 GY​

En gul motorcykel av årsmodell 2006 som är avställd. Motorn är på 15 hk och drivs med bensin.

vad det nu är för nåt men lär väl vara nåt från Kina.
Och enligt annonsen så har den även ”Hastighet 100 k/h”.
Vad kan gå fel liksom?!
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Hade en sådan 2007. Körde 700 mil på den. Kopia på Suzuki DR200. Gav väl ung. så där mycket för den i princip ny...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hade en sådan 2007. Körde 700 mil på den. Kopia på Suzuki DR200. Gav väl ung. så där mycket för den i princip ny...

Kopia på, eller försöker att likna?

Om det är en kopia bör den ju vara så pass bra att den är värd det.

Försöker den bara likna (enligt kines-standard) så är det pengar i sjön oavsett pris.

Den borde ju gå ungefär som en 125'a, men vara billigare i försäkring eftersom 16 åringar inte får köra den
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Och enligt annonsen så har den även ”Hastighet 100 k/h”.
Vad kan gå fel liksom?!
Det står ju att den motorcyklar bra, så då är det väl köpläge.
Hade varit trist om den bara cyklat bra.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Kopia på, eller försöker att likna?

Om det är en kopia bör den ju vara så pass bra att den är värd det.

Försöker den bara likna (enligt kines-standard) så är det pengar i sjön oavsett pris.

Den borde ju gå ungefär som en 125'a, men vara billigare i försäkring eftersom 16 åringar inte får köra den
Suzuki var/är tydligen delägare i Qingqi, och gjorde alla Suzukis lågkubikare. Så motorn lär vara ok. På bild såg modellerna likadana ut. Men ingen aning gällande skillnader i dämpare och gaffel, när det begav sig...

image_16840.jpg
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Suzuki var/är tydligen delägare i Qingqi, och gjorde alla Suzukis lågkubikare. Så motorn lär vara ok. På bild såg modellerna likadana ut. Men ingen aning gällande skillnader i dämpare och gaffel, när det begav sig...
Näe, det är ju sånt som är så jäkla svårt att veta.

Jag såg någon jämförelse på Enfields modeller export vs asienversionen och det var ganska mycket som skiljde, så pass mycket enligt dom som hade provkört båda utföranden sa att det kändes som olika hojar.

Bland annat just fjädring, men även hela svingen var betydligt kraftigare på exportmodellen, vilket gjorde att den indiska varianten hade finneser som "randomiserat spårval" och "sidledsdämpning" och "fram och bakhjulen väljer ofta olika spår för bästa bärighet i lösa underlag"

Jag såg även krocktesterna av Renaults småbil som blev Dacias Elbil, dom jämförde den indiska varianten med den som skulle säljas i europa (dock var det bensinvarianter dom krockade).
Det kanske är för att minska befolkningsökningen i dom länderna dom struntar i krockbalkar och förstyvningar på hemmamarknaden.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag provade en gång i tiden en Lifan i 8 mil och sen dess är jag extra skeptisk till kinesiska hojar men är det en Suzuki i praktiken så kan det vara en annan femma
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Jag provade en gång i tiden en Lifan i 8 mil och sen dess är jag extra skeptisk till kinesiska hojar men är det en Suzuki i praktiken så kan det vara en annan femma
Nja, den var inte särskilt upphetsande. Inte ens för mig med nytaget kort ?...
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Kinahojarna är förmodligen producerade för att fungera som bruksfordon och att vara så billiga som möjligt. Saker som kvalitetskänsla och roliga köregenskaper kommer långt ned på önskelistan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kinahojarna är nog bara producerade med fokus på att de ska produceras billigt. Kvalitet borde vara högprioriterat på hojar som används som bruksfordon 365 dagar om året men så är ju dessvärre inte fallet. Inte heller tror jag bränsleförbrukningen direkt imponerar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Innan man gjorde om försäkringsklasserna -82 var det 250cc som var normen.
?????

Har småhojar någonsin varit populära i Sverige?

Jag kan inte minnas någonsin att hojar under 750cc har varit populära i det här landet?
Var tog alla dom hojarna vägen då?
Varför ser man aldrig dom?

Nä just det, dom står ju hos alla dom där tusentals "samlarna" som jag aldrig heller har träffat på, du vet dom där som överbetalar för allt på blocket för att sedan ställa det i garaget så att dom aldrig mera syns till.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kinahojarna är nog bara producerade med fokus på att de ska produceras billigt. Kvalitet borde vara högprioriterat på hojar som används som bruksfordon 365 dagar om året men så är ju dessvärre inte fallet. Inte heller tror jag bränsleförbrukningen direkt imponerar.

Håller med. Bruksfordon i dessa länder är Honda och Yamaha, 100-200cc typ YBR125 eller AN125.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
?????

Har småhojar någonsin varit populära i Sverige?

Jag kan inte minnas någonsin att hojar under 750cc har varit populära i det här landet?
Var tog alla dom hojarna vägen då?
Varför ser man aldrig dom?

Nä just det, dom står ju hos alla dom där tusentals "samlarna" som jag aldrig heller har träffat på, du vet dom där som överbetalar för allt på blocket för att sedan ställa det i garaget så att dom aldrig mera syns till.

De var väldigt vanliga där slutet 70 början 80. Instegshoj för många nya hojåkare var 250, året efter 400. Den stora ”sportklassen” 500/550 där det fanns massor av dåtidens fräna hojar. RD350 ypvs ansågs vara en riktigt frän hoj. Kawa Z650 var vanlig, 750 var en stor hoj.

De utomjordiska värstingarna typ CBX, Katana, Gpz1100 var mycket få och såldes inte i tusental ens.
Touringrävarna åkte GoldWing, XJ900 och kanske CB900F2, i den mån de inte åkte BMW.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
De var väldigt vanliga där slutet 70 början 80. Instegshoj för många nya hojåkare var 250, året efter 400. Den stora ”sportklassen” 500/550 där det fanns massor av dåtidens fräna hojar. RD350 ypvs ansågs vara en riktigt frän hoj. Kawa Z650 var vanlig, 750 var en stor hoj.

De utomjordiska värstingarna typ CBX, Katana, Gpz1100 var mycket få och såldes inte i tusental ens.
Touringrävarna åkte GoldWing, XJ900 och kanske CB900F2, i den mån de inte åkte BMW.

Dom enda småhojar jag minns var tvåtaktarna och geggmopeder.

Då måste ju småhojarna ha skrotats bort när dom var ~10 år gamla redan för under 90-00talet såg man inte till dom alls?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Runt 1980-83 eller så brukade jag cykla till närliggande BP-macken som sålde Kawasaki. Det de hade bra utflöde på, som jag minns det, var Z250, KE125 och crossmaskiner.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Dom enda småhojar jag minns var tvåtaktarna och geggmopeder.

Då måste ju småhojarna ha skrotats bort när dom var ~10 år gamla redan för under 90-00talet såg man inte till dom alls?
Som du redan fått till dig såldes enorma mängder 250-550cc hojar i mc-boomen i början av 80-talet, en boom påeldad av bla "körkort på köpet" för de, framför allt arbetarna, som köpte dessa hojar för att pendla till jobbet.

Sen blev det för kallt att pendla som många insåg, ekonomin tillät en bil och hojarna blev ointressanta och svårsålda.

Sen stod de i carporten fram tills nyligen, då de släpades fram och såldes för några tusenlappar och fick kapad bakram och kinasadel.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top