Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Nu börjar höstpriserna på allvar. Många som försökt sölja till höga priser har nu sänkt kraftigt (som blocket knarkare bevakar man alltid intressanta objekt :) )
Stor skillnad i priser nu när semestern är slut och allmän oro i världen.

För klipparna startar säsongen nu. :)
Själv är jag dock inte i bytestankar nu om jag inte köper en till :).
Hoppas du har rätt. Annars verkar många behålla hojen om man inte får riktigt bra betalt för den, i tron att det blir ännu bättre betalt till våren. Motorcyklar bara stiger i värde, "det vet ju alla".
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu börjar höstpriserna på allvar. Många som försökt sölja till höga priser har nu sänkt kraftigt (som blocket knarkare bevakar man alltid intressanta objekt :) )
Stor skillnad i priser nu när semestern är slut och allmän oro i världen.

För klipparna startar säsongen nu. :)
Själv är jag dock inte i bytestankar nu om jag inte köper en till :).

Klippare ska nog ha is i magen. Det blir billigare för varje månad fram till december nu.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Brusten kamkedja på en KTM 390 Duke efter 900 mil, hur lyckas man?
Törs man köpa en sådan med 3000 mil på mätaren?

Ser trångt ut för att klämma in en rd350-motor i den men en en 350MX-motor skulle kanske vara något.
Eller en 450/525 rfs....

Men då ska det ju nästan bort en nolla på prislappen först. Det finns ju körklar likadan till salu bara 10000 kr dyrare.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den ångesten kommer inte heller vara över före december.
Däremot har vi ju 8% inflation nu och det lär ju förr eller senare även gälla gamla hojar.
Jo, fast fordon har ju generellt sett rätt mycket inflation det senaste året tycker jag. Alla fordon jag äger har gått upp i pris.
Personligen har jag en aktieoption att betala för om ett år så får vara lite frugal med leksaker ett tag. :gråta
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Hojar jag sålde runt 2016:

Yamaha DT250
Yamaha TDR250
Yamaha TW200
Suzuki GSXR50

Idag ( eller igår iaf ) skulle de vara värda typ 150.000,- eller mer. Det var de inte då kan jag säga:poop:
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hojar jag sålde runt 2016:

Yamaha DT250
Yamaha TDR250
Yamaha TW200
Suzuki GSXR50

Idag ( eller igår iaf ) skulle de vara värda typ 150.000,- eller mer. Det var de inte då kan jag säga:poop:
Och summan du "förlorade" på att sälja då skulle ändå inte täcka ökningen på elräkningen för en genomsnittsvilla under kommande år :crash
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Och summan du "förlorade" på att sälja då skulle ändå inte täcka ökningen på elräkningen för en genomsnittsvilla under kommande år :crash
Villa till trots, jag jagar fortfarande spännande objekt dagligen, men det har varit osannolikt tunnsått de senaste 2 åren. Hoppas på senhösten nu, annars blir jag sinnessjuk av uttråkning
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Villa till trots, jag jagar fortfarande spännande objekt dagligen, men det har varit osannolikt tunnsått de senaste 2 åren. Hoppas på senhösten nu, annars blir jag sinnessjuk av uttråkning
"Uttråkningen" känner jag igen.
Har säkert något köpmissbruk och är på väg in i lyxfällan.
Ser mig i TV, "jomensåatt gamla hojar är som konst"
Gick på en liten mina (inga stora belopp) och tänkte att det borde lugna ner mig lite, hmmmm.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Klippare ska nog ha is i magen. Det blir billigare för varje månad fram till december nu.
Jo, så är det och med stiltje fram till mars-april. Men var det inte ovanligt kort period med erbjudanden om "hojen du måste ha" och med "unikt objekt" i våras? Jag som gillar 80-talsikoner tyckte att det var tunnsått med såna i våras jämfört med tidigare år.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo, så är det och med stiltje fram till mars-april. Men var det inte ovanligt kort period med erbjudanden om "hojen du måste ha" och med "unikt objekt" i våras? Jag som gillar 80-talsikoner tyckte att det var tunnsått med såna i våras jämfört med tidigare år.

Jag tycker att åtminstone uppe i norr så blev det aldrig någon riktig euforisk vårköpshysteri. Det som blev sålt var nog bara de billigaste hojarna och de säljare som vill sänka sina priser till de nivåerna.
Dessutom verkar mycket försäljning/annonsering förflyttas till facebook, jag tror att folk ofta testar där först och blir det inte sålt där accepterar man att betala för en blocketannons.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, motorcyklar och båtar blir alltid billiga då det blir dags att vinterförvara dom, samtidigt som dom billiga snöskotrarna försvinner från blocket i några månader, för att komma tillbaka när snön har smält och motorcyklarna blir dyrare igen.

I synnerhet gamla goldwings har blivit skitbilliga i år, det kan ju förklaras av att dom tar upp lika mycket plats som en husbil vid vinterförvaring, medans en cross kan man ställa på tvären längst in i garaget så att frugan får en stoppkloss att köra in bilen emot...
Gamla Coldwings säljs ofta under rubriken "nu skall svärfars motorcykel säljas för han har flyttat in på hemmet och lär inte köra mer" eller rent av med dödsbon som säljare.

Prisbilden ofta uppe i det blå.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jo, så är det och med stiltje fram till mars-april. Men var det inte ovanligt kort period med erbjudanden om "hojen du måste ha" och med "unikt objekt" i våras? Jag som gillar 80-talsikoner tyckte att det var tunnsått med såna i våras jämfört med tidigare år.
SR250 och liknande? Ja, men de har köpts upp av samlare. De hojarna kommer inte ut på marknaden förrän samlarna dött och deras barn städar källaren i dödsboet.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag tycker att åtminstone uppe i norr så blev det aldrig någon riktig euforisk vårköpshysteri. Det som blev sålt var nog bara de billigaste hojarna och de säljare som vill sänka sina priser till de nivåerna.
Dessutom verkar mycket försäljning/annonsering förflyttas till facebook, jag tror att folk ofta testar där först och blir det inte sålt där accepterar man att betala för en blocketannons.
Att köphysterin uteblev beror nog till stor del på att säljarna har väldigt höga förväntningar på vad deras hojar är värda. Inte alla vill betala 25.000kr för en gammal Virago 535.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
"Uttråkningen" känner jag igen.
Har säkert något köpmissbruk och är på väg in i lyxfällan.
Ser mig i TV, "jomensåatt gamla hojar är som konst"
Gick på en liten mina (inga stora belopp) och tänkte att det borde lugna ner mig lite, hmmmm.
Motorcyklar har en märklig förmåga att väcka köplusten. Trots att man vet att ytterligare en hoj mest kommer bli stående och inte användas. För ärligt talat, hur ska man kunna hålla 5-6 hojar rullande..? Och åtminstone med äldre hojar är det ett måste för att de inte ska becka ihop.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Att köphysterin uteblev beror nog till stor del på att säljarna har väldigt höga förväntningar på vad deras hojar är värda. Inte alla vill betala 25.000kr för en gammal Virago 535.

Nej, det skulle du kunna säga om samtliga år men den här våren var annorlunda.

Det kan nog bara förklaras med att pandemin med social distansering tog slut och räntorna började skena uppåt.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Nej, det skulle du kunna säga om samtliga år men den här våren var annorlunda.

Det kan nog bara förklaras med att pandemin med social distansering tog slut och räntorna började skena uppåt.
Visst är det så. Men säljarna lever kvar i gamla drömmar och hoppas på ett mirakel. "Kanske finns det någon som vill betala 20.000kr för min gamla gsx250"..?
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top