Dagens Blocket! (mc-relaterat)

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Har aldrig stannat där. Är det bra? (Det är inte jag som fotat, bilden är från Google maps)

View attachment 482386

Det är ett grillhak just över gatuköksnivå - men med hemlagad dagens - och med massa hjärta.

Det märkliga är väl att dom bet sig kvar när vägen drogs om.

Det är ett exempel på folk som säkert har fått samma memo som alla andra - men skitit i det och kört på ändå.

Jag beundrar den sortens människor som karvar ut sin egen lycka ur sådant som andra förkastat.

Platsen är historisk mark. Alldeles här gick den gamla stenåldersvägen och följde åsarna som gav någorlunda torrskott resande.
Svänger man in vid husvagnsfirman (gamla Biscaya!) och fortsätter österut så hamnar man på den gamla vägen som var huvudväg fram till slutet av 50-talet.
Här finns det kvarlämnade granitståndare med rundrör och rent av ännu äldre ekplank som vägräcke.
Husen står tätt in på vägen och Bullerbyn känns nära - även om somliga hus är modernare. Framförallt är det vägsträckningen som är så typisk för urgamla vägar.

Stoppet i Hol där Lenas ligger kvar var ett genuint truckstop back in the days när den kommande 24-meters regeln skulle innebära en begränsning av fordonlängden och man surrade med rep och täckte godset med blytunga canvaspresenningar - gärna blötfrusna, och rattade ekipage som nådde uppåt 36-38 meter i konfiguration dragbil - Trailer och släp efter trailern.

Hade du en bra åkare så hade han beställt bilen med hyttvärme. Om inte satt du med en glykoltrasa under körning och försökte hålla rutorna isfria.
På insidan...

Bättre förr?
Inte fan. Folk slet ont förr. Också.
...och kom inte med "dagens stressfaktor". Dom hade press på sig då också. Alla jagar en chaufför.
Det är ohyggligt frustrerande att stå som nummer 5 i kön till betaltelefonen för att kolla med speditionen om man kan börja vända hem igen - eller om man skall komplettera längs vägen.

Det står "Annelund" på skylten i min bild.
Mormor undrade alltid varför det fanns så många skyltar från alla tänkbara vägar till just Annelund. "En sådan obetydlig plats."

Jag visste. Jag ville inte berätta.
Annelund var en stor brytpunkt för evakueringen av Göteborg. Vi skulle dit, det visste jag. Allt sådant var förplanerat, baserat på vilket postnummer man själv bodde i. Jag visste var bussarna skulle plocka upp dom som inte hade eget transportmedel - men just Annelund var framförallt brytpunkt för familjer som hade tillgång till egen bil. Därav den minutiösa skyltningen.

Annelund.
En sådan obetydlig ort.
Med så stor betydelse.
Om kriget skulle komma...
Krig. Något som Sverige avvecklade ensidigt under -90 talet.
I Theorin.

Historien finns runtomkring oss.
Nutidshistorien ser vi inte ens, närtidshistorien feltolkas som skräp - men vi flyger gärna iväg och tittar på andras tempel.

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Det är ett grillhak just över gatuköksnivå - men med hemlagad dagens - och med massa hjärta.

Det märkliga är väl att dom bet sig kvar när vägen drogs om.

Det är ett exempel på folk som säkert har fått samma memo som alla andra - men skitit i det och kört på ändå.

Jag beundrar den sortens människor som karvar ut sin egen lycka ur sådant som andra förkastat.

Platsen är historisk mark. Alldeles här gick den gamla stenåldersvägen och följde åsarna som gav någorlunda torrskott resande.
Svänger man in vid husvagnsfirman (gamla Biscaya!) och fortsätter österut så hamnar man på den gamla vägen som var huvudväg fram till slutet av 50-talet.
Här finns det kvarlämnade granitståndare med rundrör och rent av ännu äldre ekplank som vägräcke.
Husen står tätt in på vägen och Bullerbyn känns nära - även om somliga hus är modernare. Framförallt är det vägsträckningen som är så typisk för urgamla vägar.

Stoppet i Hol där Lenas ligger kvar var ett genuint truckstop back in the days när den kommande 24-meters regeln skulle innebära en begränsning av fordonlängden och man surrade med rep och täckte godset med blytunga canvaspresenningar - gärna blötfrusna, och rattade ekipage som nådde uppåt 36-38 meter i konfiguration dragbil - Trailer och släp efter trailern.

Hade du en bra åkare så hade han beställt bilen med hyttvärme. Om inte satt du med en glykoltrasa under körning och försökte hålla rutorna isfria.
På insidan...

Bättre förr?
Inte fan. Folk slet ont förr. Också.
...och kom inte med "dagens stressfaktor". Dom hade press på sig då också. Alla jagar en chaufför.
Det är ohyggligt frustrerande att stå som nummer 5 i kön till betaltelefonen för att kolla med speditionen om man kan börja vända hem igen - eller om man skall komplettera längs vägen.

Det står "Annelund" på skylten i min bild.
Mormor undrade alltid varför det fanns så många skyltar från alla tänkbara vägar till just Annelund. "En sådan obetydlig plats."

Jag visste. Jag ville inte berätta.
Annelund var en stor brytpunkt för evakueringen av Göteborg. Vi skulle dit, det visste jag. Allt sådant var förplanerat, baserat på vilket postnummer man själv bodde i. Jag visste var bussarna skulle plocka upp dom som inte hade eget transportmedel - men just Annelund var framförallt brytpunkt för familjer som hade tillgång till egen bil. Därav den minutiösa skyltningen.

Annelund.
En sådan obetydlig ort.
Med så stor betydelse.
Om kriget skulle komma...
Krig. Något som Sverige avvecklade ensidigt under -90 talet.
I Theorin.

Historien finns runtomkring oss.
Nutidshistorien ser vi inte ens, närtidshistorien feltolkas som skräp - men vi flyger gärna iväg och tittar på andras tempel.
Detta var det mest fascinerande och mest välskrivna jag läst idag. Tack!

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Eh-eh. En Tammer är faktiskt exakt 53 minuter. Varken mer eller mindre.
F.låt ca 10 Tammer eller strax över 10 Tammer skulle det varit alltså! :fakta

Lite som att en mil var 10 660 meter innan det metriska systemet infördes.

Så hur lång är då en Tammer? :va
Med logik skulle det var strax under 100 000 meter. Men Tammer och logik är oförenliga har vi lärt oss så min gissning är naturligtvis fel! :tungan

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Många objekt går ju så inåt helvete högt på Tradera. Särskilt gamla mopeder och mopeddelar men andra typer av objekt kanske har sämre med kundunderlag hos Tradera.

17500 kr tycker jag iofs är ett ganska rimligt pris för en gammal NS125, för 32900 kr spanar jag hellre efter en RD350.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Ser fin ut!
Ett bra objekt att sätta sågen i, och annonsera ut i december som avstannat projekt :3freak

View attachment 482453

Verkligt fin.

Objektet kommer ju absolut att annonseras ut till ett pris som täcker kostnaderna byggherren haft för grundmaterial, Koso, fyrkantiga bakellitdäck till bil, sågblad och dessutom en dusör för kreativitet - alltså hans konstnärliga touch på bygget. Som någon annan får försöka reda ut.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83