TMax500
Kör alla sorters hojar. Live and let live.
- Gick med
- 20 Apr 2009
- Hoj
- Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Har aldrig stannat där. Är det bra? (Det är inte jag som fotat, bilden är från Google maps)
View attachment 482386
Detta var det mest fascinerande och mest välskrivna jag läst idag. Tack!Det är ett grillhak just över gatuköksnivå - men med hemlagad dagens - och med massa hjärta.
Det märkliga är väl att dom bet sig kvar när vägen drogs om.
Det är ett exempel på folk som säkert har fått samma memo som alla andra - men skitit i det och kört på ändå.
Jag beundrar den sortens människor som karvar ut sin egen lycka ur sådant som andra förkastat.
Platsen är historisk mark. Alldeles här gick den gamla stenåldersvägen och följde åsarna som gav någorlunda torrskott resande.
Svänger man in vid husvagnsfirman (gamla Biscaya!) och fortsätter österut så hamnar man på den gamla vägen som var huvudväg fram till slutet av 50-talet.
Här finns det kvarlämnade granitståndare med rundrör och rent av ännu äldre ekplank som vägräcke.
Husen står tätt in på vägen och Bullerbyn känns nära - även om somliga hus är modernare. Framförallt är det vägsträckningen som är så typisk för urgamla vägar.
Stoppet i Hol där Lenas ligger kvar var ett genuint truckstop back in the days när den kommande 24-meters regeln skulle innebära en begränsning av fordonlängden och man surrade med rep och täckte godset med blytunga canvaspresenningar - gärna blötfrusna, och rattade ekipage som nådde uppåt 36-38 meter i konfiguration dragbil - Trailer och släp efter trailern.
Hade du en bra åkare så hade han beställt bilen med hyttvärme. Om inte satt du med en glykoltrasa under körning och försökte hålla rutorna isfria.
På insidan...
Bättre förr?
Inte fan. Folk slet ont förr. Också.
...och kom inte med "dagens stressfaktor". Dom hade press på sig då också. Alla jagar en chaufför.
Det är ohyggligt frustrerande att stå som nummer 5 i kön till betaltelefonen för att kolla med speditionen om man kan börja vända hem igen - eller om man skall komplettera längs vägen.
Det står "Annelund" på skylten i min bild.
Mormor undrade alltid varför det fanns så många skyltar från alla tänkbara vägar till just Annelund. "En sådan obetydlig plats."
Jag visste. Jag ville inte berätta.
Annelund var en stor brytpunkt för evakueringen av Göteborg. Vi skulle dit, det visste jag. Allt sådant var förplanerat, baserat på vilket postnummer man själv bodde i. Jag visste var bussarna skulle plocka upp dom som inte hade eget transportmedel - men just Annelund var framförallt brytpunkt för familjer som hade tillgång till egen bil. Därav den minutiösa skyltningen.
Annelund.
En sådan obetydlig ort.
Med så stor betydelse.
Om kriget skulle komma...
Krig. Något som Sverige avvecklade ensidigt under -90 talet.
I Theorin.
Historien finns runtomkring oss.
Nutidshistorien ser vi inte ens, närtidshistorien feltolkas som skräp - men vi flyger gärna iväg och tittar på andras tempel.
Ovanlig stavning av "Episk historieberättare och skoninglös kritiker", men ok. Språket förändras.Det är det man har blivit, alltså...?
Förutsägbar.
Eh-eh. En Tammer är faktiskt exakt 53 minuter. Varken mer eller mindre.Körd 10 Tammer skulle det väl stå?
F.låt ca 10 Tammer eller strax över 10 Tammer skulle det varit alltså!Eh-eh. En Tammer är faktiskt exakt 53 minuter. Varken mer eller mindre.
Jag är ingen Honda-kille, den är kanske lite dyr, det såg knas ut med 18" bak /16" fram då och det ser lika knasigt ut idag men det är likväl en cool hoj från en svunnen tid.
View attachment 482405
View attachment 482418
Såldes på Tradera för en vecka sedan
Man slipper ju "sista priset, brursan", "du får xxxxx:- och jag hämtar nu" etc etc!Tradera - när du skäms för att ta betalt själv.
Vinnare, Motocicleta.View attachment 482418
Såldes på Tradera för en vecka sedan
Nä, han köper och säljer via firman. Jag har haft affärer med honom och andra jag känner. Nu ska han ha 32.900:- för den...Vinnare, Motocicleta.
Är de dom som bygger cafebratbobbers av allt?
Ser fin ut!
Ett bra objekt att sätta sågen i, och annonsera ut i december som avstannat projekt
View attachment 482453
Det vore kriminellt att såga i den. En välskött SR400 i originalskick med 1000 mil på mätaren är nästan lika eftertraktad som en SR250. Synd att det är för långt bort och för mycket pengar. Inte för dyrt, men för mycket pengar.Ser fin ut!
Ett bra objekt att sätta sågen i, och annonsera ut i december som avstannat projekt
View attachment 482453
December?! Jag klarar nog av att klippa sönder elsystemet, kasta bort luftburken och vända framdäcket fel på mindre än en vecka. Så, någonstans i mitten av april borde den kunna vara ute på annons igen.Ser fin ut!
View attachment 482453
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |