Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Fanns ens 100-kubikerna i Sverige? De som suktade efter dessa när de var 16 är inte så många som skulle vilja ha en idag. Och de är ju inte ens coola.

Münch Mammoth däremot…

Eventuella 100-kubikare inom Sveriges gränser var säkert lätträknade men jag tror att det var väldigt många fjuniga 15-åringar som drömde om sådana en gång i tiden när dom satt där på sin KS50 och nu har dom råd hur dumt det än är. Nästa generation är nog totalt ointresserade.
 
70+ lär de människorna vara som i sin ungdom tyckte ks100 från 1968 var het. För min egen del misstänker jag intresset kommer att ha svalnat ganska bra om jag blir så gammal men vad vet jag. Jag röstar också på att tåget har gått
 
70+ lär de människorna vara som i sin ungdom tyckte ks100 från 1968 var het. För min egen del misstänker jag intresset kommer att ha svalnat ganska bra om jag blir så gammal men vad vet jag. Jag röstar också på att tåget har gått

Jag tror dom fanns i drömmarna ända fram till 80-talet bland de som körde ks50 och varje natt somnade med hobbex och bilden av en 13-hästars cylinder.
Jag själv fyllde 15 1986 och kom inte många år efter generationen som tyckte zyndapp var häftigast, ks50 var ju nåt de lite äldre pojkarna pratade om.
För mig var alltså inte ks100 något man hade som affisch på pojkrummet men man hade ju hört talas om dom, som någon slags ultimat trimmad moped för det var ju inte en 125a.
Så jag skulle säga att dom yngsta av generationen som tycker ks100 är het har nog en ålder strax under 60.
Men snart kanske en och annan redan börjar säljas av dödsbon så jag tror inte dom kommer stiga mer i värde.
 
Igår puttrade det förbi en Zyndapp typ 100-125 på villagatan ( med en förare på 60+ ) hojen i nyskick och den lät mörkt och snyggt. Ganska stor, betydligt större än de flesta moppar som fanns och även kom senare. Jag förstår populäriteten ändå. Kommer säkert kosta 100.000:- ett bra tag till, sen säljs väl de till Tyskland.
 
Jag tror dom fanns i drömmarna ända fram till 80-talet bland de som körde ks50 och varje natt somnade med hobbex och bilden av en 13-hästars cylinder.
Jag själv fyllde 15 1986 och kom inte många år efter generationen som tyckte zyndapp var häftigast, ks50 var ju nåt de lite äldre pojkarna pratade om.
För mig var alltså inte ks100 något man hade som affisch på pojkrummet men man hade ju hört talas om dom, som någon slags ultimat trimmad moped för det var ju inte en 125a.
Så jag skulle säga att dom yngsta av generationen som tycker ks100 är het har nog en ålder strax under 60.
Men snart kanske en och annan redan börjar säljas av dödsbon så jag tror inte dom kommer stiga mer i värde.
Jag har kunnat köpa det du säger om det var en KS125 men KS100 verkar vara nåt helt annat. En burk och 10 hk var väl inte precis nåt folk suktade efter som 16åringar ens på slutet av 70-talet.
 
70+ lär de människorna vara som i sin ungdom tyckte ks100 från 1968 var het. För min egen del misstänker jag intresset kommer att ha svalnat ganska bra om jag blir så gammal men vad vet jag. Jag röstar också på att tåget har gått
Jodå - med tanke på vad som fanns att välja på var KS100 ganska häftig - Silverpil, Blue Stinget eller Rödmyran (HVA 125cc "gubbracer").
Och nejdå - intresset svalnar knappast - GS, S och Tuono - gärna på bana.
Har varit perioder då jag bestämt mig för att sluta köra, men så snart man blir stadd vid kassa så köper man en "onödig" motorcykel.
 
Jag kommer ihåg dom som 1-cyl och vattenkylda när Yamaha, Honda och Suzuki var 2-cyl och luftkylda. Men jag är gammal och glömsk.
 



Det är det där svårförklarliga vacuumet under sadeln som alla moderna "byggare" försöker återskapa - återskapa ett slags hålrum som egentligen aldrig funnits.

I just detta fallet blir det hysteriskt roligt är man vet hur utgångsmaterialet ser ut.

Men, tre saker talar faktiskt för ekipaget.

1. Eftersom luftboxen fått vara kvar trots jakten på hålet så är hojen nog fortfarande körbar.

2. Hojen kan rent av ha blivit trevligare att köra med ny sittposition och ändrade benvinklar...?

3. Säljaren begär inte 75.000 för sina ihopsatta delar.

Alltid något.
 
Eventuella 100-kubikare inom Sveriges gränser var säkert lätträknade men jag tror att det var väldigt många fjuniga 15-åringar som drömde om sådana en gång i tiden när dom satt där på sin KS50 och nu har dom råd hur dumt det än är. Nästa generation är nog totalt ointresserade.
KS100 var en skifthäftig hoj för en 15-åring i början på 70-talet. En riktig motorcykel, fast det egentligen var en 100cc-motor i ett mopedchassi.
 
KS100 var en skifthäftig hoj för en 15-åring i början på 70-talet. En riktig motorcykel, fast det egentligen var en 100cc-motor i ett mopedchassi.
Det var väl 1970-71 som 125cc ersatte 75kg som gräns för lätt mc. Innan dess fanns nästan bara svensktillverkat o KS100. En kille på skolan hade en Honda 65cc (det måste varit 1969) och strax före 125cc godkändes så började Bultaco Lobito att säljas - den uppfyllde båda reglerna (125cc o under 75kg)
1711896089560.png1711896153393.png

Men så ändrades regeln och japsarna gjorde sitt inträde
1711896300869.png1711896357891.png

KS100 dog ut på nolltid (som nyköp) och vad jag vill minnas så tog det något år innan tillverkarna hade hämtat sig och maskiner som Zundapp 125, Monark 125 och Suzuki Stinger fanns att köpa. Om jag minns rätt så dröjde det många år innan Kawasaki fanns som 125cc - Honda o Yamaha sopade banan med resten av tillverkarna. Kawasaki lyckades dock ganska bra med Mach III som konkurrent till CB750
 
I slutet på 70-talet var KS100 ett skämt. Även KS125 var utdaterad och hade ersatts av vattenkylda japaner.
1982 när vattenkyld rd125 kom blev KS125 ett skämt. Internet säger att ks125 var bäst innan dess men jag såg aldrig några på den tiden det begav sig. Däremot såg jag jättemånga luftkylda DT, AS3, CB, GT, GP, TS, RD med mera
 
1982 när vattenkyld rd125 kom blev KS125 ett skämt. Internet säger att ks125 var bäst innan dess men jag såg aldrig några på den tiden det begav sig. Däremot såg jag jättemånga luftkylda DT, AS3, CB, GT, GP, TS, RD med mera
KS125 var väldigt poppis i Göteborg i alla fall. Jag och flera av mina polare hade sådana runt 80-81. Japanerna var inte med i matchen.
Fast när RD: n kom 82 ändrades allt. 😄
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top