KS125 var väldigt poppis i Göteborg i alla fall. Jag och flera av mina polare hade sådana runt 80-81. Japanerna var inte med i matchen.
Fast när RD: n kom 82 ändrades allt.
Jag hade en KS125 -70, tror jag det var. Den med vaggram och kromad tank. Polaren hade en -73, den med 17hk, rena raketen. Men då hade japanerna gjort entre på marknaden, med hojar som 2-cylindriga Yamaha RD125 och Hondas 4-taktare.1982 när vattenkyld rd125 kom blev KS125 ett skämt. Internet säger att ks125 var bäst innan dess men jag såg aldrig några på den tiden det begav sig. Däremot såg jag jättemånga luftkylda DT, AS3, CB, GT, GP, TS, RD med mera
Fick för mig att Zundapp inte var så snabba på att presentera 125:an, men troligen var jag - som så många andra - fullständigt bländad av Honda o Yamaha, de marknadsfördes ganska hårt när reglerna ändrades. Alla ville haaaaaaa!!!!! Blev ingen för mig - harvade med moppen i ett år till o köpte sedan en endurobyggd HVA 250ccJag hade en KS125 -70, tror jag det var. Den med vaggram och kromad tank. Polaren hade en -73, den med 17hk, rena raketen. Men då hade japanerna gjort entre på marknaden, med hojar som 2-cylindriga Yamaha RD125 och Hondas 4-taktare.
Det var väl 1970-71 som 125cc ersatte 75kg som gräns för lätt mc. Innan dess fanns nästan bara svensktillverkat o KS100. En kille på skolan hade en Honda 65cc (det måste varit 1969) och strax före 125cc godkändes så började Bultaco Lobito att säljas - den uppfyllde båda reglerna (125cc o under 75kg)
View attachment 496780View attachment 496781
Men så ändrades regeln och japsarna gjorde sitt inträde
View attachment 496782View attachment 496783
KS100 dog ut på nolltid (som nyköp) och vad jag vill minnas så tog det något år innan tillverkarna hade hämtat sig och maskiner som Zundapp 125, Monark 125 och Suzuki Stinger fanns att köpa. Om jag minns rätt så dröjde det många år innan Kawasaki fanns som 125cc - Honda o Yamaha sopade banan med resten av tillverkarna. Kawasaki lyckades dock ganska bra med Mach III som konkurrent till CB750
Gullig hoj, men fel pris (tycker i alla fall jag). Inte såld.Fanns en sån där Honda S65 på Tradera för en tid sedan.
Verkar inte som att den blev såld.
HONDA S65 - 1966
Utropspris: 25000 kr. Typ: Auktion. Slutar: 2023-11-19 12:06:02. Köp & sälj begagnade & oanvända Motorcyklar på Tradera.www.tradera.com
View attachment 496806
Effektmässigt var Zundapp och japanerna ganska lika, alla hade 15 hk då. Japsen var lite mer tekniskt förfinade, ofta med tvåcylindriga motorer och Honda även med 4-takt. Den ansågs ganska slö men mer vuxen och med läckert avgasljud. Alla var luftkylda och toppade ca 110-115 km/t på mätaren. Om man skjutsade kom man sällan över 80...Fick för mig att Zundapp inte var så snabba på att presentera 125:an, men troligen var jag - som så många andra - fullständigt bländad av Honda o Yamaha, de marknadsfördes ganska hårt när reglerna ändrades. Alla ville haaaaaaa!!!!! Blev ingen för mig - harvade med moppen i ett år till o köpte sedan en endurobyggd HVA 250cc
Effektmässigt var Zundapp och japanerna ganska lika, alla hade 15 hk då. Japsen var lite mer tekniskt förfinade, ofta med tvåcylindriga motorer och Honda även med 4-takt. Den ansågs ganska slö men mer vuxen och med läckert avgasljud. Alla var luftkylda och toppade ca 110-115 km/t på mätaren. Om man skjutsade kom man sällan över 80...
Att Zundapp försvann berodde nog mest på priset. Hojen var stor och rejäl jämfört med japanerna och utstrålade kvalitet, men prisskillnaden gjorde tysken oåtkomlig för de flesta.Nog fanns KS125 också och ansågs frän. Men hopplöst gammalmodig liksom mopederna… vilket japanerna utnyttjade och Zündapp fick kasta in handduken.
Jag började med en ny Zündapp KS50 -76 och sen en KS125. Den senare blev jag då varnad för att dom var stöldbegärliga. Jupp, tre dar fick jag behålla den och var inbrott månader efter den blev snodd av "folk" som var försent uteAtt Zundapp försvann berodde nog mest på priset. Hojen var stor och rejäl jämfört med japanerna och utstrålade kvalitet, men prisskillnaden gjorde tysken oåtkomlig för de flesta.
Peter! Jag vill bara förtydliga att jag gav en tummen upp för att jag gillar historien och dina fina MC-handskar, jag ger inte tummen upp för att den blev stulen...Jag började med en ny Zündapp KS50 -76 och sen en KS125. Den senare blev jag då varnad för att dom var stöldbegärliga. Jupp, tre dar fick jag behålla den och var inbrott månader efter den blev snodd av "folk" som var försent ute
View attachment 496824
Förmodligen så har säljaren hojen försäkrad så att endast han/hon får köra den, för att få så låg premie som möjligt.Såg en annons och det som var nytt för mig var den sista meningen. Något som man bör göra alltid eller bara om man uppgett till försäkringsbolaget vid tecknandet, "inga andra brukare av hojen"?
View attachment 496815
Har inte alla det?Förmodligen så har säljaren hojen försäkrad så att endast han/hon får köra den, för att få så låg premie som möjligt.
Har gått ner minst 10 redan?Ber om ursäkt för att jag avbryter mitt i Zundapp-diskussionen.
Missat jag något i den här annonsen? Jag gillar Aprilia och har haft ett par stycken genom åren, men 85k för en 23 år gammal importhoj känns en smula i överkant.
https://www.blocket.se/annons/skane/aprilia_mille_r/1400500180
View attachment 496830
Ber om ursäkt för att jag avbryter mitt i Zundapp-diskussionen.
Missat jag något i den här annonsen? Jag gillar Aprilia och har haft ett par stycken genom åren, men 85k för en 23 år gammal importhoj känns en smula i överkant.
View attachment 496830
Haha, har sett den flera gånger nu och undrat samma.Ber om ursäkt för att jag avbryter mitt i Zundapp-diskussionen.
View attachment 496830
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS