Dagens Blocket! (mc-relaterat)

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Dom där (och andra hojar av den åldern) är jättebra om man har som hobby att samla och småskruva.

Vill man även köra så bör man titta på nyare och/eller större hojar.

Det fanns i familjen några rödmyror, varav en körklar, och själva körningen av dom var inte speciellt rolig
Potentiella kandidater till att samla på dessa objekt börjar gå ur tiden, är dementa och halvblinda.
Det är bara min personliga spaning, eftersom jag tänker att man bör vara en sisådär 30år äldre än mig för att charmas av nostalgin.
Tyvärr, men all heder om någon bevarar lite historia.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Potentiella kandidater till att samla på dessa objekt börjar gå ur tiden, är dementa och halvblinda.
Det är bara min personliga spaning, eftersom jag tänker att man bör vara en sisådär 30år äldre än mig för att charmas av nostalgin.

Jo, dom som renoverar dom av nostalgi för att dom hade/körde en själv är på utdöende.

Nu är det den pyttelilla gruppen som renoverar sånt som är äldre än dom själva bara på kul som ska ta över dom.

Men det finns ju folk till allt, det renoveras ju ånglok och tändkulemotorer.

På Internetz såg jag en som renoverade en gammal tandläkarborr med öppna remmar hela vägen från golvet och in i käften på patienten...

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Jo, dom som renoverar dom av nostalgi för att dom hade/körde en själv är på utdöende.

Nu är det den pyttelilla gruppen som renoverar sånt som är äldre än dom själva bara på kul som ska ta över dom.

Men det finns ju folk till allt, det renoveras ju ånglok och tändkulemotorer.

På Internetz såg jag en som renoverade en gammal tandläkarborr med öppna remmar hela vägen från golvet och in i käften på patienten...
Den där borren minns man från småskolan! När satkärringen till tandläkare..sa sitt still i stolen och sluta pjoska samt tryckte dit
Amalgamet i Käften! Tandläkarskräcken sitter kvar efter sisådär 55 ÅR! Men kärringen är väl död nu får man väl hoppas!...:cool:

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Den där borren minns man från småskolan! När satkärringen till tandläkare..sa sitt still i stolen och sluta pjoska samt tryckte dit
Amalgamet i Käften! Tandläkarskräcken sitter kvar efter sisådär 55 ÅR! Men kärringen är väl död nu får man väl hoppas!...:cool:

Göteborgare? Häxan på bla Dala skolan...?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Desto äldre jag blir desto mer intresserad blir jag av gammal kulturhistoria och då särskilt sådan med motor. Och även mycket äldre än vad jag själv har har nostalgiska minnen ifrån.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag lärde mig aldrig modellbeteckningarna för alla Hondor, K1, K2 osv. Det räckte med årsmodell för min del. Min 500 var en 72:a, köpt på Lelles Dalagatan -77 och såld till AVA Mc när de låg på Högbergsgatan. Borde ha varit 1981. Såg att den varit avställd sedan -91.
Borrad, portad, Rickmandyna, CB750-tank, gjutna hjul, toppkåpa, RAASK bakåtflytt, 4-1, K&N koniska, Dresda sving, Koni, koniska styrlager. Originalbakljus men med kortat glas. Ja fotpinnarna kortades efter bredden på mina 45or. Original är sjukt långa, bra om man har 54 i skor. Fotpinnsgummina ersattes med hydraulslang. Bromsok och skiva flyttades till högersidan så oket kom bakom gaffelbenet. Ett måste. Lite luft i gaffeln också och senare progressiva fjädrar. Div olika framskärmar och bak en kopia av originalet fast i glasfiber. Lätt. Med Rickmandynan behövdes den endast till besiktningen.

Det vore nästan lite kul att testa en 500 idag. Fixa gaffel och stötdämpare, lågt styre, lacka original och borra skiva i inte allt för stora hål.
4-1 är nog enda alternativet då original kostar en mille. Fast det står många andra hojar högre upp på listan. 🙂

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
CB1300 & Rickman
Jag lärde mig aldrig modellbeteckningarna för alla Hondor, K1, K2 osv. Det räckte med årsmodell för min del. Min 500 var en 72:a, köpt på Lelles Dalagatan -77 och såld till AVA Mc när de låg på Högbergsgatan. Borde ha varit 1981. Såg att den varit avställd sedan -91.
Borrad, portad, Rickmandyna, CB750-tank, gjutna hjul, toppkåpa, RAASK bakåtflytt, 4-1, K&N koniska, Dresda sving, Koni, koniska styrlager. Originalbakljus men med kortat glas. Ja fotpinnarna kortades efter bredden på mina 45or. Original är sjukt långa, bra om man har 54 i skor. Fotpinnsgummina ersattes med hydraulslang. Bromsok och skiva flyttades till högersidan så oket kom bakom gaffelbenet. Ett måste. Lite luft i gaffeln också och senare progressiva fjädrar. Div olika framskärmar och bak en kopia av originalet fast i glasfiber. Lätt. Med Rickmandynan behövdes den endast till besiktningen.

Det vore nästan lite kul att testa en 500 idag. Fixa gaffel och stötdämpare, lågt styre, lacka original och borra skiva i inte allt för stora hål.
4-1 är nog enda alternativet då original kostar en mille. Fast det står många andra hojar högre upp på listan. 🙂
FB_IMG_1733084830306.jpg

Jag på min 77:a K2, klubbmästerskap Kinnekulle 1979.
Notera de tidsenliga vita TanTradig-handskarna.

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Glassen köper man någon annanstans. Tar den innanför jackan och är lagom att äta när man kommer fram. Jag föredrar glasstrut.
Glass äter man där man köper den. Man tar den definitivt inte med sig innanför jackan... Annars gillar jag idén med att kombinera "äta glass" och "motorcykel".

1733149778106.png

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Glass äter man där man köper den. Man tar den definitivt inte med sig innanför jackan... Annars gillar jag idén med att kombinera "äta glass" och "motorcykel".

View attachment 507229
Inte en sån nej.
Macken är kanske inte lika najs plats men det funkar. Kaffet går ändå inte ner i fickan.
IMG_2210.jpeg

Annars är denna modell som gjord för kortare transport.
IMG_2114.jpeg

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Groggmoppe har ju används som säljande beskrivning länge nu, svampmoppe var helt ny för mig iaf

Bifogat

• IMG_1418.jpeg
    IMG_1418.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 81
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2