Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Elegant...
En engånggrill under så är det komplett

View attachment 513705

View attachment 513706

Är det inte hojarnas motsvarighet till svärmorslucka?

cfca6dbb7a76d9eea89fb9a5dcda01fd.jpg



Mvh
 
En äkta Tammer Harley
Jag maskade namnet för att personen finns i verkligheten och man inte får outa folk. Plus att skälet hojen säljs gör ju att man inte vill göra livet värre.
Men påminner inte det annonsörens namn lite väl mycket om Tammer?

blocket.jpg

 
View attachment 513211
Köpte denna Honda 750 -74a på Blocket i veckan , bra pris och inom en timme att köra gjorde att jag fick ut och åka med släpen 😃
Ältar jag nu? Jag såg denna bild med passagerarfotpinnarna där de sitter brukar sitta.
Hur sitter dina fast? En skruv genom röret till ljuddämparhållaren? (Edit)
Min OCD är en livsstil. 🙂

IMG_1610.jpeg

IMG_1611.jpeg
Om man kollar på skruvskallen, brickan och distansen så känns det inte som en Honda-lösning för att enbart hålla ljuddämparna.
 
Last edited:
Ältar jag nu? Jag såg denna bild med passagerarfotpinnarna där de sitter brukar sitta.
Hur sitter dina fast? En skruv genom röret till ljuddämparhållaren? (Edit)
Min OCD är en livsstil. 🙂

View attachment 513806

View attachment 513805
Om man kollar på skruvskallen, brickan och distansen så känns det inte som en Honda-lösning för att enbart hålla ljuddämparna.
Det har kanske varit en kortare passagerare tidigare så dom har behövt att flytta upp dom lite
 
Ältar jag nu? Jag såg denna bild med passagerarfotpinnarna där de sitter brukar sitta.
Hur sitter dina fast? En skruv genom röret till ljuddämparhållaren? (Edit)
Min OCD är en livsstil. 🙂

View attachment 513806

View attachment 513805
Om man kollar på skruvskallen, brickan och distansen så känns det inte som en Honda-lösning för att enbart hålla ljuddämparna.
Honda kanske gjorde fel och någon fixade?
Trötta på smälta skosulor och bränt gummi på ljuddämparna? Som redan sagts, ergonomi?
Jag tycker det ser ut som de har förbättrat en medioker lösning.
Varför ska det vara original om original inte är bra, funktionellt eller snyggt?
Inte så kul om skjutsarpinnarna släpar i före förarens när det lutar, just sayin’.
 
Honda kanske gjorde fel och någon fixade?
Trötta på smälta skosulor och bränt gummi på ljuddämparna? Som redan sagts, ergonomi?
Jag tycker det ser ut som de har förbättrat en medioker lösning.
Varför ska det vara original om original inte är bra, funktionellt eller snyggt?
Inte så kul om skjutsarpinnarna släpar i före förarens när det lutar, just sayin’.
Jo men nu kommenterade jag bara hur de satt original.


Om någon tidigare ägare endast skjutsat sitt barn och den nye ägaren vill skjutsa sin fru som är normallång så kan han flytta tillbaka fotpinnarna där de satt. Det har jag inga synpunkter på. IMG_1618.jpeg
Tårna på fotpinnarna är skönt och sportigt.

Smälta skosulor på ljuddämparna har aldrig varit ett stort problem på CB750 vad jag vet.
Jag kan ha glömt eller så hann jag inte se innan polarna bytte till 4-1.

Om passagerarfotpinnarna skrapar i för tidigt? Tja, gör de det? Är det ett problem?
Kommer den nye ägaren att skrapa fotpinnar?

Original är för gubbjävlar. Det kan vara kul att veta hur det var från början. Det är få, om ens några, hojar som inte behöver ändringar och förbättringar om det så bara är ett nytt styre och en kapad bakskärm.
Andra originalrenoverar oerhört skickligt ner på detaljnivå. Ändå lite tråkigt och sällan körs dom hojarna.
Restomod är väl min favorit. Bättre gaffel, stötdämpare, hjulstorlek, däcksbredd, bromsar och avgassystem. Jag är allergisk mot usd-gafflar som verkar vara det första många byter ut.
Nu får väl folk kapa och bygga om sina hojar bäst de vill och kan.

Och vi backar till 1977 när jag köpte min CB500 -72 på Lelles Dalagatan med 6600 mil på mätaren för 6800 spänn, helt original, guldfärg så genomgick den en del förändringar. Honda hade inte gjort den så bra. Den genomgick förändringar så fort plånboken tillät.
Koni
Dresdasving
Koniska styrlager
Luftventiler till gaffeln, ihopkopplade. Testade också med längre distanser och till sist progressiva fjädrar.
Styrdämpare
CB750-tank
RAASK bakåt flyttade och lite kapade fotpinnar och ovalt fotpinnargummi bytt till hydraulslang.
Original passagerarfotpinnar ;)
Ett antal olika framskärmar i glasfiber eller aluminium. Ingen gav samma stadga som originalet, men viktminskningen!
Gaffelbryggor fanns väl inte att köpa eller så hade jag inte råd.
Tillbehörssadel och en plastavgjutning av originalbakskärmen. Ersattes av…
Rickmansadel, tvåsitsig. Den ensitsiga är ett mästerverk men tjejer ni vet.
Kapade original bakljusglas ca 10-12 mm eftersom det stack ut för mycket. Försänkte också bakstycket på bakljuset 3-4 mm. Alla andra lösningar var klumpiga och fula.
Seven Star Magwheels ej slanglösa.
Borrad skiva
Flyttade skivan till högersidan för att få oket bakom gaffelbenet. Som alla hojar fick förr eller senare. Undantag fanns.
Toppkåpa
Nedbockat TT-styre.
Originalblinkers, de var ok, alternativen sämre.
Borrad till 553 cc
Grottis-portad
Flänsade lock till generator och tändning. Något nedslipade kylflänsar.
Färgade tändhattar, Lodge
Gula tändkablar gick inte att få dit, original var gjutna i tändspolen.
4-1, liiite lättare än 4-4 som dessutom var asfula på tidiga CB500. Troligen Marshall, insatsen lindades om. En rulle fönsterdrev kostade 10:- (Glasull.) Höll inte så länge men det var billigt. Höll till Bilprovningen i alla fall.
Testade också ett rakt bockat stålrör. Rakt som rakt igenom, utan insats.
H4 insats
Nylonbakdrev var nytt, lätt, starkt och skonsamt för kedjan. Fanns bara till CB500-750 och Z900.
Jag körde sönder mitt efter en vecka. Höll på att inte ta mig hem från Donken. Reklamerade.
Vad har du gjort, sa Olle på Tom Peng Pung/Hålet i väggen.
Kört bara, sa jag.
Omöjligt, inga andra har klagat, de sitter på Kawa 900 utan problem.
Där stod jag med mitt tandlösa nylonbakdrev.
Inte ens begreppet Early Adopter hade kommit till Sverige.
Jag fick pengarna tillbaka. Drevet slutade säljas World wide. Fan vet varför.

IMG_1198.jpeg

Jag var nog snabbare på Slingerbulten med min portade caféstukade CB553 än med mina senare hojar. Den odödliga eran. Kompisarna sa att den gjorde 200 enligt deras CB750 och Z900-mätare. Så det måste ju stämma.
Blev till slut frånåkt av en polares sunkiga CB500 borrad till 604 cc.

Så hur en kille på sh vill ha sina passagerarfotpinnar lägger jag mig inte i.
Hoppas vi får se en bild på hur den blev när den är klar.


IMG_1201.jpeg
Inte original. Styre, mätare, bakskärm och Öhlinare mm.

IMG_0321.jpeg
Inte helt original. Styre och bakskärm. Numera även polerat passagerarhandtag. Å lite gratis gul folie från Dekaltrim. Pricken över i:et. 😎
Så jäkla bra som den är.

(Malexander för övrigt.)


IMG_1838.jpeg
Inte heller original.
 
Last edited:
Till de 90 procenten som inte loggar in. 🙂
Vi 10 procent vet ju detta.

IMG_1321.jpeg
Restomod. 10 av 10 möjliga.

IMG_1326.jpeg
Restomod. 10 av 10 möjliga. Inga USD!

IMG_0899.jpeg
Förhoppningsvis 100% original. Jag kan inte se annat. Den rör man inte.

IMG_0050.jpeg
Firman som även sålde trim å sånt till Trajor.
Firman hette även The Hole in the Wall eller Hålet i väggen. Ytan i butiken var mindre än Roffes innan de öppnade till nedervåningen.

IMG_1065.jpeg
Visst var det Olles också?
KB1 och KB2 duger också helt original.

Rutger Fuchs undrar ni? En hjälte från förr.
IMG_1061.jpeg
Baggenstäket på en höjd DT50MX med MT5 lyktkåpa. Ganska original, beroende på vem man frågar. Inga skjutspinnar.

Sorry, Blocket-annonser var det ju.
 
Original värderas oftast högre än ombyggda med tidstypiska eller moderna tillbehör.

Denna ligger på Marketplace nu. Inte helt original.

IMG_1619.jpeg
 
Till de 90 procenten som inte loggar in. 🙂
Vi 10 procent vet ju detta.

View attachment 513844
Restomod. 10 av 10 möjliga.

View attachment 513845
Restomod. 10 av 10 möjliga. Inga USD!

View attachment 513848
Förhoppningsvis 100% original. Jag kan inte se annat. Den rör man inte.

View attachment 513849
Firman som även sålde trim å sånt till Trajor.
Firman hette även The Hole in the Wall eller Hålet i väggen. Ytan i butiken var mindre än Roffes innan de öppnade till nedervåningen.

View attachment 513846
Visst var det Olles också?
KB1 och KB2 duger också helt original.

Rutger Fuchs undrar ni? En hjälte från förr.
View attachment 513847
Baggenstäket på en höjd DT50MX med MT5 lyktkåpa. Ganska original, beroende på vem man frågar. Inga skjutspinnar.

Sorry, Blocket-annonser var det ju.

Rutger Fuchs. Remarkabel man.
Han har en gata uppkallad efter sig på Söder. Jag var där på jobb för ett par år sedan och smällde av en bild på gathörnet.

20230913_113530.jpg

Han borde förtjänat mer.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top