Dagens Blocket! (mc-relaterat)

Den gatan där Rickman agenten låg.

Aha! Då förstår jag varför adressen slog så hårt att jag till och med tog en bild när jag var där.

Jag fick en så kraftig känsla av att namnet var bekant, men kunde inte placera det.
Tog bilden för att senare googlA gubben - och blev närmast stött över att han inte fått finare gata uppkallad efter sig.

NU vet jag att jag skulle googlat adressen i stället. Att ha härbergerat Rickmanagenten är en stor ära i sig.

Unik Bush pig motor! Fynd...nä tack! ;)
De var ju lite roliga för sin tid, men 50 000 eller bud roliga... nä :lol
Samt
"Min mc är unik med endast 40 mil sedan jag köpte den som ny 2003!."
Så rolig kan den inte ha varit om man bara kört 40 mil under 22 år heller

Blocket.jpg

Jo men nu kommenterade jag bara hur de satt original.

Om någon tidigare ägare endast skjutsat sitt barn och den nye ägaren vill skjutsa sin fru som är normallång så kan han flytta tillbaka fotpinnarna där de satt. Det har jag inga synpunkter på. View attachment 513834
Tårna på fotpinnarna är skönt och sportigt.

Smälta skosulor på ljuddämparna har aldrig varit ett stort problem på CB750 vad jag vet.
Jag kan ha glömt eller så hann jag inte se innan polarna bytte till 4-1.

Om passagerarfotpinnarna skrapar i för tidigt? Tja, gör de det? Är det ett problem?
Kommer den nye ägaren att skrapa fotpinnar?

Original är för gubbjävlar. Det kan vara kul att veta hur det var från början. Det är få, om ens några, hojar som inte behöver ändringar och förbättringar om det så bara är ett nytt styre och en kapad bakskärm.
Andra originalrenoverar oerhört skickligt ner på detaljnivå. Ändå lite tråkigt och sällan körs dom hojarna.
Restomod är väl min favorit. Bättre gaffel, stötdämpare, hjulstorlek, däcksbredd, bromsar och avgassystem. Jag är allergisk mot usd-gafflar som verkar vara det första många byter ut.
Nu får väl folk kapa och bygga om sina hojar bäst de vill och kan.

Och vi backar till 1977 när jag köpte min CB500 -72 på Lelles Dalagatan med 6600 mil på mätaren för 6800 spänn, helt original, guldfärg så genomgick den en del förändringar. Honda hade inte gjort den så bra. Den genomgick förändringar så fort plånboken tillät.
Koni
Dresdasving
Koniska styrlager
Luftventiler till gaffeln, ihopkopplade. Testade också med längre distanser och till sist progressiva fjädrar.
Styrdämpare
CB750-tank
RAASK bakåt flyttade och lite kapade fotpinnar och ovalt fotpinnargummi bytt till hydraulslang.
Original passagerarfotpinnar ;)
Ett antal olika framskärmar i glasfiber eller aluminium. Ingen gav samma stadga som originalet, men viktminskningen!
Gaffelbryggor fanns väl inte att köpa eller så hade jag inte råd.
Tillbehörssadel och en plastavgjutning av originalbakskärmen. Ersattes av…
Rickmansadel, tvåsitsig. Den ensitsiga är ett mästerverk men tjejer ni vet.
Kapade original bakljusglas ca 10-12 mm eftersom det stack ut för mycket. Försänkte också bakstycket på bakljuset 3-4 mm. Alla andra lösningar var klumpiga och fula.
Seven Star Magwheels ej slanglösa.
Borrad skiva
Flyttade skivan till högersidan för att få oket bakom gaffelbenet. Som alla hojar fick förr eller senare. Undantag fanns.
Toppkåpa
Nedbockat TT-styre.
Originalblinkers, de var ok, alternativen sämre.
Borrad till 553 cc
Grottis-portad
Flänsade lock till generator och tändning. Något nedslipade kylflänsar.
Färgade tändhattar, Lodge
Gula tändkablar gick inte att få dit, original var gjutna i tändspolen.
4-1, liiite lättare än 4-4 som dessutom var asfula på tidiga CB500. Troligen Marshall, insatsen lindades om. En rulle fönsterdrev kostade 10:- (Glasull.) Höll inte så länge men det var billigt. Höll till Bilprovningen i alla fall.
Testade också ett rakt bockat stålrör. Rakt som rakt igenom, utan insats.
H4 insats
Nylonbakdrev var nytt, lätt, starkt och skonsamt för kedjan. Fanns bara till CB500-750 och Z900.
Jag körde sönder mitt efter en vecka. Höll på att inte ta mig hem från Donken. Reklamerade.
Vad har du gjort, sa Olle på Tom Peng Pung/Hålet i väggen.
Kört bara, sa jag.
Omöjligt, inga andra har klagat, de sitter på Kawa 900 utan problem.
Där stod jag med mitt tandlösa nylonbakdrev.
Inte ens begreppet Early Adopter hade kommit till Sverige.
Jag fick pengarna tillbaka. Drevet slutade säljas World wide. Fan vet varför.

View attachment 513837

Jag var nog snabbare på Slingerbulten med min portade caféstukade CB553 än med mina senare hojar. Den odödliga eran. Kompisarna sa att den gjorde 200 enligt deras CB750 och Z900-mätare. Så det måste ju stämma.
Blev till slut frånåkt av en polares sunkiga CB500 borrad till 604 cc.

Så hur en kille på sh vill ha sina passagerarfotpinnar lägger jag mig inte i.
Hoppas vi får se en bild på hur den blev när den är klar.

View attachment 513838
Inte original. Styre, mätare, bakskärm och Öhlinare mm.

View attachment 513839
Inte helt original. Styre och bakskärm. Numera även polerat passagerarhandtag. Å lite gratis gul folie från Dekaltrim. Pricken över i:et. 😎
Så jäkla bra som den är.

(Malexander för övrigt.)

View attachment 513840
Inte heller original.
Jag anser din försvarsmotattack vara helt oproportionerlig.

Med det sagt är min ”daily driver” mer original eller lika original som din tedeäm. Nej, jag tänker inte grotta ner mig i detaljer.

Malexander försöker jag bevista någon eller några gånger per år. Har nu hittat ännu mer roligt på vägen dit, inte minst p g a medlemmar på forumet.

Edit;

Jag vet inte var Rutger Fuchsgatan ligger men jag vet att Rickmanagenten låg där.

Last edited:
IMG_1623.jpeg
Jo man kan använda ljuddämparklamman för att fästa ljuddämparen. Clean look.
Om det blir fel så är det inte hojbyggarens fel.
En kort längre bak som man fäster i nedre stötdämparfästet ger samma resultat.
Hålband köper man på rulle. 👍

Aha! Då förstår jag varför adressen slog så hårt att jag till och med tog en bild när jag var där.

Jag fick en så kraftig känsla av att namnet var bekant, men kunde inte placera det.
Tog bilden för att senare googlA gubben - och blev närmast stött över att han inte fått finare gata uppkallad efter sig.

NU vet jag att jag skulle googlat adressen i stället. Att ha härbergerat Rickmanagenten är en stor ära i sig.
Där köpte jag en motorcykel 1981, har kvar den.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick