Dagens licenskurs (del1) I Linköping.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
EazyLiving skrev:
Ge dig nu Filip, och inse att fyrtaktarna regerar i crossen och kommer att göra i RR inom 2 år.
Seriös fråga. Vilka billiga 4-takts instegsklasser menar du kommer att ta över? elelr kan vi glömma ordet billiga i framtiden`?

(Frytaktscrossarna är betydligt dyrare än tvåtaktarna. Bättre andrahandspriser också iofs.)
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Tvitaktarna försvinner från racingen inom ett par år (tror det är 2007 de ska vara bort) så då blir det naturligt med fyrtaktare. Att sen en tillverkare skulle bygga en fyrtaktare som väger runt 100kg och har 100hk för ca 250.000:- är nog heller ingen omöjlighet, och då har vi ju en klar ersättare till 250GP.

Titta bara på SoS'arna. De har ju idag ca 80-90 kusar och väger inte många kilon över 100, och de är alla hemmabyggen (förutom Duccen då). Tänk vad som skulle hända ifall en större japansk fabrik fick för sig att bygga t ex 600cc radfyror enbart inriktade mot racing och med en racinghojs trimgrad och serviceintervall.

Ta som jämförelse t ex med dagens 600'or och hur Aprilia jobbat med sin SP250. SP250 är ju en väghoj med 160kg och 60 kusar ungefär. Deras rena 250 racer väger runt 100kg och har ca 100 kusar. Överför den skillnaden till en SuperSport 600 hoj idag, och vi kommer ha 110kg 600'or som levererar 150 kusar med lätthet.

Fast vad vet jag.... Och jag kan garantera att Filip kommer tycka de känns touringaktiga och slöa i all fall :D

/Micke


Bingo skrev:
Seriös fråga. Vilka billiga 4-takts instegsklasser menar du kommer att ta över? elelr kan vi glömma ordet billiga i framtiden`?

(Frytaktscrossarna är betydligt dyrare än tvåtaktarna. Bättre andrahandspriser också iofs.)
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Palte skrev:
Någon drar parallererna med cross, varför slänger man inte sin 8-åring på en husaberg 550 direkt istället, han ska ju ändå lära sig någon gång...

Nu missförstod du...
Jag menade att du inte behöver vara allt för ledsen över utvecklingen (vikt och effektmässigt vill säga) Om du jämför 125 2t och 250 4t (på cross sidan) så har 250 mer effekt mer vrid och samma vikt! Samma när det gäller 250 2t och 450 4t.

Jepp, vet att det är på gång.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
EazyLiving skrev:
Ge dig nu Filip, och inse att fyrtaktarna regerar i crossen och kommer att göra i RR inom 2 år. Honda XR 80 är väl den nybörjarhoj som funnits längts, och den är definitivt ingen tvitakt. Sen kan du kolla in crossens lady Nr1 i Svedala. Tror hon fyller 15 i år och kör nu på en KTM 525SX FYRTAKT. Och kan en liten späd och vacker flicka köra 525 fyrtakt, så ska väl en grabbig 13-14 åring klara av det med (och det är inget könstjafs bakom detta).

Sen tycker jag att du har taskigt vikt/effekt förhållande i din racer. Det är ju t o m sämre än min gixxer!! :D

/Micke

Fyrtakt håller på och tar över, inget jag dividerar om.

Sämre än din gixxer? Det var inga större problem att följa dig på rakan, har du slangat i diesel i den eller :rolleyes: :D
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
EazyLiving skrev:
Tvitaktarna försvinner från racingen inom ett par år (tror det är 2007 de ska vara bort) så då blir det naturligt med fyrtaktare. Att sen en tillverkare skulle bygga en fyrtaktare som väger runt 100kg och har 100hk för ca 250.000:- är nog heller ingen omöjlighet, och då har vi ju en klar ersättare till 250GP.

Titta bara på SoS'arna. De har ju idag ca 80-90 kusar och väger inte många kilon över 100, och de är alla hemmabyggen (förutom Duccen då). Tänk vad som skulle hända ifall en större japansk fabrik fick för sig att bygga t ex 600cc radfyror enbart inriktade mot racing och med en racinghojs trimgrad och serviceintervall.

Ta som jämförelse t ex med dagens 600'or och hur Aprilia jobbat med sin SP250. SP250 är ju en väghoj med 160kg och 60 kusar ungefär. Deras rena 250 racer väger runt 100kg och har ca 100 kusar. Överför den skillnaden till en SuperSport 600 hoj idag, och vi kommer ha 110kg 600'or som levererar 150 kusar med lätthet.

Fast vad vet jag.... Och jag kan garantera att Filip kommer tycka de känns touringaktiga och slöa i all fall :D

/Micke

Det är om fyra år, vi är inte där ännu, och nee, jag kommer inte tycka 110-120kg 600'a med 120-130hk är slött, särskilt inte om det sitter i ett riktigt bra chassi, och motorn är lätt åtkomlig och enkel att meka med, kostar den 250kkr, kommer jag definitivt satsa på en sådan klass.
Men 250gp är inte död innan dess...
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
oFFkeFF skrev:
Fyrtakt håller på och tar över, inget jag dividerar om.

Sämre än din gixxer? Det var inga större problem att följa dig på rakan, har du slangat i diesel i den eller :rolleyes: :D


Tss... Nu tog du väl i så sprack?? Eller ska vi prova lite seriöst ikväll? :D
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
EazyLiving skrev:
Tss... Nu tog du väl i så sprack?? Eller ska vi prova lite seriöst ikväll? :D

Hehe, nej, men jag bet mig dock hårt i tungan när du sa att du tyckte din suzuki gick så jäkla bra sist :D
Fast vet ju inte om du vred på fullt eller inte..

Hinner inte ner ikväll, men nästa tisdagsträning kan vi ju ta ett acc-test, men det bör du ju knipa mig på, om du inte tankar diesel förståss :D
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
oFFkeFF skrev:
...kostar den 250kkr, kommer jag definitivt satsa på en sådan klass...
Vänta nu ett ögonblick! Menar du att 250 KKr är BILLIGT i inköp för en racingbåge? Är det sådana belopp man pratar om i 250 R?
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Bingo skrev:
Vänta nu ett ögonblick! Menar du att 250 KKr är BILLIGT i inköp för en racingbåge? Är det sådana belopp man pratar om i 250 R?

Visst, ska du köpa en ny 250R så rör det sig om de pengarna och mer bara för grundobjektet. Sen om du vil hänga med lite bättre så är det inga svårigheter att spendera en nolla till..... :tummenupp

Att bygga en SS600 som ska hänga med är oftats något billigare på ca 200.000:-

Båda hojtyperna kostar ungefär hälften som begagnade efter 2 år.
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
oFFkeFF skrev:
Hehe, nej, men jag bet mig dock hårt i tungan när du sa att du tyckte din suzuki gick så jäkla bra sist :D
Fast vet ju inte om du vred på fullt eller inte..

Hinner inte ner ikväll, men nästa tisdagsträning kan vi ju ta ett acc-test, men det bör du ju knipa mig på, om du inte tankar diesel förståss :D

Om du hängde med mig på rakan, så är din hoj snabbare än Freddes, för Fredde körde jag om med lätthet. :D
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Bingo skrev:
Vänta nu ett ögonblick! Menar du att 250 KKr är BILLIGT i inköp för en racingbåge? Är det sådana belopp man pratar om i 250 R?

Du får en ny tz250 03'a för 170kkr ink reservdels-sats, för 80kkr till får du ganska mycket kit-prylar som skulle göra cykel relativt duglig i EM.
För en toppcykel skulle du behöva lite fler saker.
Sen kan du ju kolla vad exempelvis en 600'a i veidec trophy kostar, och sedan kolla varvtider på en av segerhojarna i veidec trophy som även vann EM, och jämföra de tiderna mot 250-em tider.
Nu lever ju inte superbike direkt längre här i norden, utan de flesta åker ju 1000cc superstock, men kollar man priser på riktiga superbikes kan man lätt bli mörkrädd.

Sedan är det ju som med allt annat, man kanske inte behöver alla kit-prylar, eller sprillans ny hoj för att prestera bra ifrån sig ändå, min hoj har väl kostat c:a 100kkr, och hade nån annan än jag som kan köra kunnat prestera riktigt bra varvtider här hemma med den, den skulle säkerligen kunna kvala in i kön på EM också.
Men ska man vinna EM behöver man nog en cykel som ligger närmre halvmiljonen, om man inte heter Watz då förståss(iofs kostade hans cykel där i närheten från början, men nu är den väl relativt omodern).
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
EazyLiving skrev:
Om du hängde med mig på rakan, så är din hoj snabbare än Freddes, för Fredde körde jag om med lätthet. :D

Fredde åkte orginalprylar som dessutom rasade efter tre varv, det kanske var då du åkte om honom? :bow
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
EazyLiving skrev:
Om du hängde med mig på rakan, så är din hoj snabbare än Freddes, för Fredde körde jag om med lätthet. :D

Nää... Nu ger jag upp. Nu åker jag hem å lastar hojen så jag är ute i god tid på Sviestad för lite trevlig körning. :D
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
oFFkeFF skrev:
Fredde åkte orginalprylar som dessutom rasade efter tre varv, det kanske var då du åkte om honom? :bow

Var på hans andra varv, och då var jag ute på mitt utvarv med kall motor. Å jag har också orginalprylar! :tummenupp
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
EazyLiving skrev:
Nää... Nu ger jag upp. Nu åker jag hem å lastar hojen så jag är ute i god tid på Sviestad för lite trevlig körning. :D

Det är fusk, dags att flytta tillbaka så man inte har så jävla långt till sviestad...
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Bingo skrev:
Vänta nu ett ögonblick! Menar du att 250 KKr är BILLIGT i inköp för en racingbåge? Är det sådana belopp man pratar om i 250 R?

Ja, det är billigt för den tekniken som sitter på.
Jämför man prylarna som sitter på en prodracer och standardcykel så ser man vad man betalar för.
Det är genomgående fina saker som sitter på. Visst det kan sitta brembo-ok på en gatcykel, men det är inte samma ok som sitter på racern, även om det finns likheter.
Men som micke skriver, man kan få slänga upp ännu mer stålar, som exempelvis aprilias fabrikscyklar som lätt trillar över miljonen, men då sitter allt man behöver på cykeln, dataloggingsystem, värsta prylarna av allt osv, och de är sjukt snabba. De hittar man beggade idag för kanske 200kkr om man har tur.

Sen ska man ha i åtanke att det är en av de värsta klasserna som fortfarande snurrar på två hjul på våra banor.
Det är bara att kolla Matti Maranens gamla varvtider, eller Watz varvtider här hemma. Eller som sagt, hur frånåkt KBA blev varvtidsmässigt under EM av Watz..
 

GP

Skruvad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarbyhöjden, tjockhult
Hoj
Hojlös! Det är för JÄVLIGT, helt enkelt...
Trevligt med en sammanfattning, Zpix... :tummenupp

Håller med dig, kunde inte skrivit det bättre själv.

Jag kan lova att det inte var kul att sätta sig och köra till funäsdalen direkt efter. Eller direkt och direkt, vi trodde ju att vi skulle komma iväg ganska snabbt, men vi rullade inte ut ur tjockhult förrän vid 22-tiden. Klockan 04.00 avslutades färden.

Jag hoppas ju vid alla de gudar Zpix räknade upp att vi är hemma tidigare än så nästa onsdag. Annars kommer jag nog bli den första som inte får någon licens efter avslutad kurs.
Så simma lugnt nu den här veckan som är kvar och om nån har lust att hålla en tumme för mig på tisdag/onsdag nästa vecka tas det tacksamt emot.

Ps. Eventuella stavfel beror nog på ovana att skriva på laptop-tangentbordet. Det vill inte alls som jag vill :mad:

Ps2. Zpix & Anders: Vi ska kolla på bussen imorron kväll, förväntnignaran växer....
 

ZpiX

"Bwäh! Raktframracing är ändå gay..."
Gick med
6 Mar 2003
Ort
North yard street, West Man Land
Hoj
Husaberg FS650 ´04, KTM 640 LC4 '02, Suzuki TL1000S '99, Aprilia RS250 '97
GP skrev:
Eller direkt och direkt, vi trodde ju att vi skulle komma iväg ganska snabbt, men vi rullade inte ut ur tjockhult förrän vid 22-tiden. Klockan 04.00 avslutades färden.
Haha... det var det jag förstod. Stackare, tycker synd om er i efterskott...
Originally posted by GP
Ps2. Zpix & Anders: Vi ska kolla på bussen imorron kväll, förväntnignaran växer....
Hysch! Hemligt, hemligt... ;) ...hihi...
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top